بهنیه سازی و سئو سایت فروشگاهی چگونه باید انجام شود؟ (آپدیت ۲۰۲۳)

مشاهده فهرست مطالب

با داغ شدن بازار سئو و کوچ تعداد زیادی از کسب و کارهای فیزیکی به دنیای آنلاین، سئو سایت‌های فروشگاهی اهمیت فوق العاده‌ای در حیطه آموزش سئو و بازاریابی اینترنتی پیدا کرد و به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت مفصل، تکنیک‌های طلایی سئو سایت‌های فروشگاهی را مرور کنیم!

دوست داشتم یک مقاله مفید و کاربردی برای شما بنویسم به خاطر همین بیخیال نوشتن پاراگراف‌های طولانی خسته کننده درباره بدیهیات سئو شدم که در تمامی پروژه‌های سئو مشترک است و قصد دارم در این مقاله تنها تکنیک‌ها و رازهایی از سئو سایت‌های فروشگاهی را با شما در میان بگذارم که هیچ کجای به این شیوه بهتون نفگته باشند. برای تبدیل شدن به یک متخصص درجه یک سئو سایت‌های فروشگاهی مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

 

آیا سئو سایت فروشگاهی با سئو سایت‌های دیگر تفاوتی دارد؟

خلاصه و جامع بخواهم بگویم کلیت سئو در تمامی پروژه‌ها یکسان است و فقط تفاوت‌های جزئی در روال تدوین استراتژی محتوا، سئو آف پیج و سئو تکنیکال وجود دارد، به صورت کلی سئو سایت‌های مختلف با موضوعات متفاوت مثل ماشین سواری است، چهارچوب و قوانین رانندگی در تمامی ماشین‌ها از پراید گرفته تا بنز، یکسان است اما تفاوت‌های کوچکی در جزئیات طراحی ماشین‌ها و … وجود دارد که با کمی کنجکاوی و ذکاوت این تغییرات نیز قابل یادگیری هستند.

البته قبل از رفتن سراغ اصل مطلب و پرداختن به رازهای طلایی پنهان سئو سایت‌های فروشگاهی، چک لیست جامعی از مراحل سئو سایت‌های فروشگاهی برای شما آماده کرده‌ام که بیشتر از ۹۸% موارد ذکر شده در این چک لیست سئو در تمامی پروژه‌های سئو یکسان است و توضیح دادن آن‌ها خارج از این چک لیست، هدر دادن زمان است! پس نگاهی به چک لیست سئو سایت فروشگاهی که در ادامه برایتان نوشتم بکنید که بعد از آن نوبت بخش جذاب تکنیک‌های طلایی سئو سایت فروشگاهی برویم.

چک لیست سئو سایت فروشگاهی مخصوص حرفه‌ای‌ها!

  1. طراحی سایت بر اساس اصول سئو
  2. تدوین استراتژی سئو سایت فروشگاهی
  3. تحقیق کلمه کلیدی اصولی
  4. تدوین استراتژی محتوا
  5. آنالیز رقبا و سنجش میزان سختی پروژه
  6. تولید محتوا بر اساس اصول سئو
  7. تدوین استراتژی لینک سازی داخلی
  8. آنالیز رقبا برای تدوین استراتژی سئو خارجی
  9. شروع آپدیت محتوا بعد از رتبه گرفتن
  10. آنالیز برای بهبود استراتژی سئو و …

۶ راز ناگفته سئو سایت فروشگاهی

مبحث سئو سایت فروشگاهی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اما من در این مقاله تنها به مرور ده راز اصلی و مهم سئو سایت‌ های فروشگاهی اکتفا می‌کنم. مطمئن باشید که اگر مفاهیم پایه سئو را بلد باشید و کمی تجربه نیز چاشنی کارتان باشد با یادگیری تکنیک‌ها و نکته‌هایی که در ادامه پیرامون سئو سایت فروشگاهی در این مقاله نوشته‌ام، می‌توانید راحت‌تر از آب خوردن، نتیجه‌هایی شبیه معجزه در فرایند سئو سایت‌های فروشگاهی به دست آورید.

 

 

راز اول: تحقیق کلمه کلیدی یعنی ماجراجویی به سبک مارکوپولو!

صادقانه بخواهم بگویم شما به عنوان متخصص سئو در جریان سئو و بهینه سازی سایت، در حقیقت، مارکوپولوی دنیای اینترنت هستید. مارکوپولو جهانگرد معروف ونیزی که در سال ۱۲۵۴ به دنیا آمد، همواره همراه پدرش برای تجارت و رسیدن به سود و ثروت، دنیا را دور می‌زد و جهانگردی می‌کرد! …

و حالا شما در سال ۲۰۲۳ برای انجام دقیق سئو سایت و رساندن کارفرما به سود انفجاری باید سفری عمیق و طولانی به دنیای مارکتینگ و محصولات و خدمات کارفرما و رقبایش‌ داشته باشید تا بتوانید عصاره تحلیل‌ها و آنالیز‌هایتان را تبدیل به یک فایل تحقیق کلمه کلیدی دست نخورده بکنید!

تحقیق کلمه کلیدی = یک سفر عمیق به اعماق دنیای مارکتینگ و فروش!

تحقیق کلمه کلیدی غلط، رایج‌ترین اشتباه سئو کارهای ایرانی در فرایند انجام پروژه سئو سایت‌های فروشگاهی است که می‌تواند در چشم بر هم زدنی تمام زحمات تیم سئو و هزینه‌های تزریق شده به پروژه را بر باد فنا دهد! طبق تجربه من در بیشتر از ۹۸% جلسات مشاوره سئو سایت‌های فروشگاهی اگر سئو کارهای عزیز تنها به پیاده سازی درست تحقیق کلمه کلیدی دقت کرده بودند، ۱۰۰۱ پله از دیگر رقبا در فرایند سئو سایت فروشگاهی‌شان جلو بودند.

 

 

در فرایند تحقیق کلمه کلیدی و تدوین استراتژی محتوا برای انتخاب کلمات کلیدی که قرار است بر اساس آن‌ها تولید محتوای وب سایت فروشگاهی انجام شود، شعار معروف زیر را که مخصوص تحقیق کلمه کلیدی سایت‌های فروشگاهی است را فراموش نکنید:

فروش بیشتر، رقابت کمتر = یک تحقیق کلمه کلیدی خوشمزه‌تر

فروش بیشتر

متاسفانه در بیشتر از ۸۰% مواقع در فرایند تدوین استراتژی سئو سایت فروشگاهی، اصلا سئو کارهای عزیز حواسشان به مباحث بازاریابی، فروش و …. نیست و تمام فکر و ذکرشان به الگوریتم‌های گوگل و حساب و کتاب‌های سئو برای رسیدن به لینک ۱ گوگل خلاصه می‌شود غافل از اینکه زلف سئو به هدف ارزشمندی به نام افزایش فروش گره خورده است و در صورت بی‌توجهی به افزایش فروش، سئو کردن سایت یک کار بی‌معنا خواهد بود.

برای حل معمای پیدا کردن محصولات پرفروش، باید در اول کار به سراغ کارفرمای اصلی پروژه رفت و پرس‌وجو کرد، البته نباید توقع داشته باشید با یک یا دو سوال به پاسخ مشخص و روشنی دست پیدا کنید و در گوشی به شما بگویم که بیرون کشیدن یک جواب مشخص و بدرد بخور از کارفرما برای پیدا کردن محصولات پرفروش کسب و کار، تمام موهای سرتان را سفید خواهد کرد.

برای اینکه کارتان راحت‌تر شود بهتر است کمی تقلب به شما برسانم، اول اینکه فراموش نکنید همیشه در تمامی بیزینس‌ها قانون ۸۰ – ۲۰ برقرار است یعنی ۸۰% سود تنها مختص ۲۰% خدمات و محصولات بیزینس‌ها است و اگر به صورت هوشمندانه این ۲۰% را پیدا کنیم می‌توانیم ساده‌تر آب‌خوردن به سود فوق العاده‌ای از سئو سایت دست پیدا کنیم.

رقابت کم‌ تر

بعد از اینکه متوجه شدید محصول پرفروش بیزینس شما کدام محصولات یا خدمات است حالا وقت آن رسیده است که به سراغ بخش دوم ماجراجویی سفر تحقیق کلمه کلیدی برویم و به دنبال محصولات و خدماتی بگردیم که در حیطه سئو رقابت و دعوای کم‌تری بر سر آن‌ها وجود دارد، لطفا برای تحلیل میزان رقابت کلمات کلیدی بیخیال ابزارهای از رده خارج شده به درد نخور شوید و آستین‌ها را بالا بزنید و وارد میدان شوید تا آنالیز و تحلیل جانانه رقبا را برای کنکاش عمیق میزان سختی کلمات کلیدی که پیش رو دارید را به دست آورید.

اگر آنالیز سئو برای سنجش سختی کلمه کلیدی بلد نیستید که خدانگهدار من با شما حرفی ندارم (شوخی کردم از نوع بی‌نمکش)

آنالیز رقبا برای تحلیل سختی کلمه کلیدی کار سختی نیست اما جزو یکی از مهم‌ترین مباحث سئو محسوب می‌شود که اگر آن را بلد نباشید نباید اسم سئو کار را روی خودتان بگذارید، البته نمی‌خواهم ته دلتان را خالی کنم چون اگر کمی باهوش و پیگیر باشید می‌توانید آنالیز تحلیل سختی کلمه کلیدی را ساده‌تر از آب خوردن و خوشمزه‌تر از گاز زدن یک نان خامه‌ای یاد بگیرید و کیف کنید.

مفهوم آنالیز سختی کلمه کلیدی در یک نگاه:

  1. بررسی پلن مد نظر
  2. سنجش وضعیت کیفیت محتوای رقبا
  3. پیش بینی هزینه مورد نیاز
  4. پیش بینی زمان مورد نیاز
  5. بررسی قدرت سئو رقبا
  6. آنالیز استراتژی آف پیج رقبا
  7. مقایسه سنجش سختی کلمات کلیدی مختلف
  8. تطبیق سختی کلی کلمات کلیدی با بودجه و زمان فعلی و ….

پیش از بررسی یکی دیگر از نکات برای بهینه سازی سایت های فروشگاهی از شما دعوت می کنیم به مقاله سئو سایت پزشکی هم سر بزنید.

راز دوم: لطفا بیخیال دسته بندی و بلاگ نشوید

همیشه دانشجوهای سئو از من درباره انتخاب بین دسته و بندی و بلاگ در فرایند سئو سایت‌های فروشگاهی می‌پرسند، خب از آن‌جایی که من یک طبع شاعری و روحیه لطیف دارم برای‌شان شعر می‌خوانم و می‌گویم:

اندازه نگهدار که اندازه نکوست!

بله درست متوجه شدید! راز موفقیت در سئو سایت‌های فروشگاهی این است که برای پرداختن به بلاگ و دسته بندی زیاده روی نکنید چون هر پروژه شرایط خاص خودش را دارد، فرضا ممکن است در یک پروژه سئو سایت فروشگاهی بر اساس سختی کلمات کلیدی و دیتای به دست آمده از تحلیل رقبا، تمرکز روی دسته بندی صلاح باشد و در پروژه دیگر باید از سلام و احوال‌پرسی اول با کارفرما در استارت پروژه، بریم سراغ بلاگ و محتواهای ناب و ارزشمند به آن تزریق کنیم.

مثال از سئو روی بلاگ

فرضا سئو یک سایت فروش موبایل به من سپرده شده است که در قدم منفی صفر هستیم و بودجه و زمان‌هم تا دلتان بخواهد محدود! در این شرایط من اصلا جرات ندارم به سمت سئو دسته بندی بروم چون قطعا سئو کردن یک دسته بندی کم رقابت در این حوزه پر رقابت، به قول قدیم‌ها تا ماه رمضون سال دیگم تموم بشو نیست!توی این شرایط باید به سراغ بلاگ بریم و از بازاریابی محتوا کمک بگیریم تا در دل بلاگ و محتوا کاربر رو به صفحه محصول ارجاع بدیم.

مثلا من در این شرایط یک مقاله با عنوان بهترین موبایل‌های شیائومی زیر ۱۰ میلیون می‌نویسم و پس از توضیح جزئیات هر موبایل، لینک خرید صفحه محصول در سایتم را در بخش مرتبط قرار می‌دهم و با چاشنی چند قطره بازاریابی محتوا کاربر را به صورت غیر مستقیم، قانع می‌کنم که به نفع او است همین جا و از سایت ما موبایل خودش را بخرد.

مثال از سئو روی دسته بندی

همیشه قرار نیست برای سئو سایت فروشگاهی از بلاگ شروع کنیم و گاهی اوقات به سراغ دسته بندی رفتن نیز مجاز است اما این ماجرا شرط و شروطی دارد که از این قرار است: برای کار کردن روی دسته بندی در پروسه سئو سایت‌های فروشگاهی در ابتدا به سراغ محصولاتی بروید که با وجود داشتن سود بالا، رقابت کم‌تری دارند.

برای سئو دسته بندی‌ سایت فروشگاهی: پرسودهای کم‌رقابت ‌را هدف قرار دهید

 

 

برای آشنایی بیشتر با سئو این سبک از صفحات در سایت فروشگاهی به مقاله سئو دسته بندی سر بزنید.

راز سوم: دست از سر سئو  آف پیج برندارید!ا

سئو آف پیج، خون در حرکت شریان‌های بدنه سایت و سئو بیزینس شما محسوب می‌شود و عادلانه نیست که به آن بی مهری کنید، به صورت کلی پایه و چهارچوب سئو آف پیج سایت‌های فروشگاهی با سایر وب سایت‌ها یکسان است و نیازی به تکرار گفته‌های قبلی نیست و من قصد دارم در این مقاله دو تا از کلیدی‌ترین نکته‌های سئو خارجی سایت‌های فروشگاهی را به شما بگویم که با دانستن آن‌ها قطعا دیدشما به پروسه سئو سایت‌های فروشگاهی کاملا تغییر خواهد کرد.

نکته اول: دسته بندی‌ها را فراموش نکنید

در فرایند سئو سایت‌های فروشگاهی، دسته بندی‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شوند که می‌توانند در پروسه سئو کردن سایت‌ فروشگاهی به شما کمک ویژه‌ای کنند فقط کافی است که لینک مقصد بک لینک‌های مهم و رپورتاژهای اصلی شما به دسته بندی‌های مهم باشد، به دلیل اینکه داخل دسته بندی‌ها نیز لینک داخلی به محصولات و صفحات مهم، داده شده است، شما می‌توانید با زوم کردن روی سئو خارجی دسته بندی‌ها، صفحات محصول سایت‌تان را نیز بالا بکشید و از رشد صعودی سرچ کنسول برای صفحات مختلف سایت فروشگاهی‌تان شگفت زده شوید.

نکته دوم: قدر لینک‌های باکیفیت را بدانید

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند قدر داشته‌هایتان را بدانید و از منابع در دسترس به صورت بهینه استفاده کنید، ماجرای سئو سایت فروشگاهی نیز از همین قرار است و بودجه آف پیج و لینک‌های در دسترس شما محدود هستند و در این شرایط شما باید با یک اولویت سنجی صحیح، بک لینک‌ها و رپورتاژها را الک کنید و به ترتیب قدرت و اهمیت، لینک‌های باکیفیت‌تر مثل رپورتاژ آگهی‌ها و بک لینک‌های قدرتمندتر را برای صفحات دسته بندی مهم خرج کنید و لینک‌های دسته پایین‌تر را برای صفحات محصول و بلاگ کنار بگذارید.

راز چهارم: سئو محتوا، گل طلایی سئو سایت فروشگاهی

سئو محتوا در پروسه سئو سایت‌های فروشگاهی بیشتر از آنچیزی که تصورش را می‌کنید حائز اهمیت است، به صورت کلی تمامی نکته‌های سئو محتوا برای سئو سایت‌های فروشگاهی نیز مهم است، اما در ادامه می‌خواهم راه متفاوتی را پیش بروم و به جای تکرار کلیشه‌های تئوری قدیم سئو، ۳ نکته کلیدی و کاربردی در مورد سئو محتوا سایت‌های فروشگاهی بگویم که اگر زرنگ باشید با همین ۳ نکته در کیفیت محتواهای سایت فروشگاهی‌تان، طوفان به پا خواهید کرد.

نکته اول: به فکر تولید محتوای ناب باشید!

اکثر سئو کارها تصور می‌کنند که سایت‌های فروشگاهی نیازی به تولید محتوا ندارند و صفحات دسته بندی و محصول را به امان خدا  واگذار می‌کنند اما بهتر است بدانید که این نوع استراتژی تفکر کاملا اشتباه است و تولید محتوای درجه یک با رعایت اصول سئو توسط نویسنده حرفه‌ای برای صفحات دسته بندی و صفحات محصول مهم از نان شب هم واجب‌تر است!

نکته دوم: برای نوشتن تایتل و متا دسکرپیشن کپی رایتر شوید!

تایتل و متا دسکریپشن، ویترین محتوای شما محسوب می‌شوند و هر میزان که گفتم تولید محتوا مهم است، نوشتن تخصص متن‌های تبلیغاتی با چاشنی هنر کپی رایتینگ هزار برابر مهم‌تر است، پس همیشه تلاش کنید تا عنوان‌های جذاب و متادسکریپشن‌ خلاقانه بنویسید تا وقتی چشم کاربر به ویترین محتوای شما یعنی تایتل و متا دسکریپشن افتاد، ناخودآگاه مجذوب محتوای شما شده و قطره قطره غرق دنیای جدیدی شوید که شما با محتوایی که خلق کرد‌ه‌اید برای او ساختید.

راز پنجم: ریز دسته بندی‌ها را فراموش نکنید

سئو ریز دسته بندی‌‌ها گل طلایی شما در پروسه سئو سایت فروشگاهی محسوب می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها سود فوق العاده چشمگیری به جیب بزنید، در پروسه سئو سایت فروشگاهی، کلمات کلیدی خاصی هستند که محصول نیستند و در یک دسته بندی بزرگ قرار نمی‌گیرند و اگر بخواهیم این دسته از کلمات کلیدی را یک دسته بندی خاص فرض کنیم، در حقیقت باید به فکر ساخت میکرو دسته بندی‌ها باشیم!

۵ مثال از میکرو دسته‌ بندی‌ها برای یادگیری بهتر شما:

  1. خرید دستکش دروازه بانی سبز
  2. پلنر صورتی دخترانه
  3. دفتر نقاشی باب اسفنجی
  4. مداد نوکی فانتزی دخترانه
  5. بالم لب معطر
  6. خرید کتاب‌های تخصصی روانکاوی
  7. خرید کتاب‌های زیگموند فروید و …..

راز ششم: کنونیکال، نو ایندکس یا هیچکدام!

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که بچه‌های مگاسئو از من می‌پرسند مربوط به تعیین تکلیف کردن برای صفحات محصول سایت‌های فروشگاهی است که هیچ ایمپرشن و کلیکی ندارند، سوال اصلی اینجاست که برای این دسته از صفحات، بهترین تصمیم در راستای هرس محتوا چیست؟ …. کنونیکال زدن؟ نو ایندکس کردن؟ رها کردن به امان خدا؟ و …. به صورت کلی جواب مشخصی برای این پرسش وجود ندارد چون پروژه به پروژه داستان تعیین تکلیف کردن برای صفحات محصولا سایت فروشگاهی فرق دارد و بدون آنالیز و تحلیل، هیچ نسخه‌‌ای نمی‌توان پیچید.

سخن پایانی

سعی کردم در این مقاله، تنها نکات کلیدی  و مهم سئو سایت فروشگاهی را مرور کنم که جای دیگری پیدا نخواهید کرد و از تکرار مکررات مفاهیم ابتدایی سئو به صورت مفصل مثل داستان طراحی سایت بر اساس اصولی سئو، اسکیما مارک آپ‌ها، بهینه سازی سرعت و تایین امنیت، آپدیت محتوا، انتشار منظم محتوا و …. گذر کردم، اگر مفاهیم پایه و ابتدایی سئو را به صورت دقیق بلد باشید و حالا این نکته‌های طلایی را نیز چاشنی دانش ذهن‌تان از سئو کنید مطمئن باشید که به زودی دستاوردهای درخشانی در حیطه سئو سایت‌های فروشگاهی خلق خواهید کرد. در پایان از شما دعوت می کنیم به مقاله سئو محصول هم سربزنید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. سلام
    وقت بخیر
    در سایت فروشگاهی چه زمانی منسب شروع پلن آف پیج میدونید

    1. سلام خانم ندیمی
      من به شخصه در اکثر پروژه ها وقتی یک کلمه به صفحه یک یا دو میرسه اف پیج رو شروع میکنم روش
      “اکثرا”

      مثلا اگر روی پروژه حوزه بلیط هواپیما باشه اصلا تا همون صفحه دوم هم با بک لینک باد بکشیم بالا

  2. سلام
    ابزار قابل اعتمادی که بتونیم رقبا رو آنالیز کنیم
    و متوجه بشیم که به کجا بک لینک داده

    1. سمراش خوبه
      اگر قابل اعتماد منظورتون اینه که بدون هیچ اشتباه و ۱۰۰% درست باشه هیچ ابزاری نداریم البته

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.