هرس محتوا چیست؟ بررسی قدم به قدم Content Pruning

مشاهده فهرست مطالب

در دنیای دیجیتال امروزی، جایی که اطلاعات فراوان و دامنه توجه کوتاه است، هرس محتوا به عنوان یک استراتژی حیاتی برای صاحبان وب‌سایت و بازاریابان دیجیتال مارکتینگ ظاهر شده است. Content Pruning که به آن هرس‌ کردن محتوا نیز گفته می‌شود، به فرایند حذف یا به‌روزرسانی محتواهای قدیمی، نامربوط یا با عملکرد پایین و ضعیف از یک وب‌سایت اشاره دارد. این عمل نه‌ تنها به بهبود تجربه کاربر کمک می‌کند، بلکه باعث نتیجه‌ دادن تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع بپردازیم.

 

 

 هرس محتوا چیست؟

همان‌طور که گفته شد، Content Pruning به فرایند استراتژیک حذف یا به‌روزرسانی محتواهای منسوخ یا نامربوط از یک وب‌سایت اشاره دارد. این فرایند در دنیایی که اطلاعات در آن به طور مداوم در حال تغییر است، به یک عمل ضروری برای حفظ یک وب‌سایت باکیفیت تبدیل شده است و نقش مهمی در سئو دارد.

برای درک بهتر این موضوع، کافی است یک وب‌سایت قدیمی را در نظر بگیرید. وب‌سایت‌هایی که مدت زمان زیادی از فعالیت آن‌ها می‌گذرد، معمولاً شامل صفحه‌های متعددی می‌شوند که برای هیچ‌کدام کلمه کلیدی خاصی در نظر گرفته نشده است و یا به طور کلی‌تر، هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. این صفحات علاوه بر اینکه برای مخاطب جذاب نیستند، باعث کاهش اعتبار کلی سئو سایت نیز می‌شوند.

با انجام یک تجزیه و تحلیل کامل که اغلب با استفاده از گوگل سرچ کنسول انجام می‌شود، صاحب وب‌سایت می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحات عملکرد ضعیفی دارند. با بررسی‌های انجام شده، می‌توان صفحاتی که عملاً نقشی در سئو سایت ندارند و یا حتی باعث کاهش اعتبار آن می‌شوند را حذف، آپدیت و یا با دیگر صفحات ادغام کرد.

دلیل اهمیت Content Pruning چیست و چرا باید آن را انجام داد؟

content pruning در برخی از وب‌سایت‌ها می‌تواند زمان زیادی را صرف کند؛ به همین دلیل برای انجام آن باید دلایل قانع‌کننده و محکمی داشته باشیم. به طور خلاصه، اهمیت هرس محتوا و استفاده از تکنیک‌های این بخش در توانایی بالای آن در بهبود عملکرد کلی وب‌سایت و تجربه کاربری نهفته است.

اولین دلیل هرس‌کردن محتوا، به روز نگه داشتن سایت و اطلاعات آن و در نتیجه بهبود تجربه کاربر است. هنگامی که کاربران از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند، انتظار دارند اطلاعات مرتبط و به روز را دریافت کنند. محتواهای قدیمی یا نامربوط می‌توانند منجر به نا امیدی و نارضایتی کاربران شده که نتیجه آن، افزایش نرخ پرش و کاهش ترافیک سایت است. با هرس منظم محتوا، صاحبان وب‌سایت اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات دقیق و ارزشمندی به بازدیدکنندگان شان ارائه می‌شود.

ثانیاً موتورهای جستجو وب‌سایت‌هایی را که محتوای باکیفیت و تازه‌تری ارائه می‌دهند را نسبت به سایر سایت‌ها ترجیح می‌دهند. به‌عنوان‌مثال الگوریتم فرشنس گوگل (Freshness Algorithm) وب‌سایت‌هایی را که به طور مداوم محتوای خود را به روز و هر گونه مطالب قدیمی یا صفحاتی با کیفیت پایین را حذف می‌کنند، در اولویت قرار می‌دهند. با هرس منظم محتوا، صاحبان وب‌سایت شانس خود را برای رتبه‌بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) افزایش می‌دهند که نتیجه آن، بهبود ترافیک ارگانیک سایت است.

علاوه بر این، هرس محتوا به صاحبان وب‌سایت اجازه می‌دهد تا روی بهینه‌سازی با ارزش‌ترین صفحات خود تمرکز کنند. با شناسایی صفحات کم کارکرد یا اضافی از طریق داده‌های تحلیلی، صاحبان می‌توانند منابع را به سمت بهبود صفحاتی هدایت کنند که بیشترین ترافیک یا نرخ تبدیل را ایجاد می‌کنند. این رویکرد استراتژیک نه‌تنها سئو را بهبود می‌بخشد، بلکه تأثیر منابع محدود مانند نرخ خزش (crawl budget) را نیز به حداکثر می‌رساند.

 

 

فرایند هرس محتوا و مراحل انجام آن

با توجه به اینکه content pruning یکی از جنبه‌های اصلی سئو محسوب می‌شود و تأثیرات زیادی در بهبود رتبه سایت دارد، چگونه می‌توان به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد؟ به طور کلی برای هرس محتوا می‌توان از ۵ روش اصلی استفاده کرد:

  1. ریدایرکت یا ادغام کردن صفحات
  2. حذف یا پاک کردن
  3. نو ایندکس کردن
  4. آپدیت محتوا
  5. استفاده از تگ کنونیکال

ریدایرکت کردن صفحات

یکی از روش‌های هرس‌کردن محتواهای نامربوط، ریدایرکت کردن صفحات آن‌ها است. با استفاده از این تکنیک نه‌تنها ترافیک ارزشمند این صفحات از بین نمی‌رود، بلکه با صفحات دیگر ادغام شده و روی سئو آن‌ها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. گاهی هنگام بررسی یک سایت، متوجه صفحات شبیه به هم زیادی می‌شوید که هر کدام از آن‌ها ترافیک مخصوص به خود را دارند.

مسلماً حذف‌کردن برخی از این صفحات (خطای ۴۱۰) باعث از دست دادن تعداد زیادی از کاربران می‌شود؛ به همین دلیل ریدایرکت کردن آن‌ها به یک صفحه مشابه، می‌تواند بسیار سودمند باشد. از منظر سئو نیز تغییر مسیر صفحات به حفظ ارزش لینک کمک زیادی می‌کند. وقتی وب‌سایت‌های خارجی به یک صفحه خاص پیوند می‌دهند، از طریق بک‌لینک‌ها اعتبار را به آن‌ها منتقل می‌کنند. با هدایت مجدد این صفحات به جای حذف کامل آن‌ها، صاحبان وب‌سایت می‌توانند این ارزش پیوند را حفظ کرده و از هرگونه تأثیر منفی بر رتبه‌بندی ارگانیک خود جلوگیری کنند.

ریدایرکت 301

حذف کامل صفحه

در صورتی که تشخیص دادید ادغام صفحات یا ریدایرکت کردن آن‌ها تأثیر زیادی در سئو ندارد، می‌توانید اقدام به حذف کامل محتوا کنید. هدف از این کار ساده‌سازی وب‌سایت، متمرکز شدن روی صفحات باارزش و کاربرپسندتر کردن UX سایت است. موتورهای جستجو مانند گوگل، وب‌سایت‌هایی که اطلاعات ارزشمند و مرتبطی در اختیار کاربران می‌گذارند را در اولویت قرار می‌دهند؛ بنابراین با حذف صفحات نامرتبط، محتوای باقیمانده یک وب‌سایت متمرکز و هدف‌مندتر می‌شود و شانس آن را برای رتبه بالاتر در نتایج جستجو افزایش می‌دهد.

نو ایندکس کردن

هنگام هرس محتوا ممکن است با صفحاتی مواجه شوید که عملاً پتانسیل زیادی برای بهینه‌ سازی آن وجود نداشته و در عین حال، نمی‌توان آن‌ها را حذف یا به آدرسی دیگر انتقال داد. در این مواقع نو ایندکس کردن آن‌ها چاره کار است. دستور noindex به معنای فرمان‌دادن به موتورهای جستجو برای ایندکس نکردن صفحات خاصی از وب‌سایت است.

استفاده از این تکنیک می‌تواند از ایندکس‌شدن محتوای کم‌کیفیت یا تکراری جلوگیری کند که نتیجه آن بهبود کیفیت کلی وب‌سایت از دید موتورهای جستجو است. با ایندکس نکردن صفحات مشخص شده، خزنده‌های موتورهای جستجو روی سایر صفحات متمرکز می‌شوند و به شکلی بهتر به بررسی سایت و نمره‌دهی آن می‌پردازند.

بااین‌حال، توصیه می‌کنیم هنگام اجرای دستور Noindex احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید. استفاده نادرست یا بیش از حد از این روش، می‌تواند اثرات مضری بر سئو سایت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر صفحات ضروری مانند صفحات محصول یا خدمات به اشتباه روی noindex تنظیم شده باشند، در SERPها نمایش داده نمی‌شوند که ممکن است منجر به کاهش ترافیک و تبدیل ارگانیک سایت شود.

نو ایندکس

آپدیت محتوا

از دیگر روش‌های مؤثر که می‌توانیم در هرس‌ محتوا از آن استفاده کنیم، آپدیت و به روز کردن محتوا است. صفحات زیادی در سایت‌های مختلف وجود دارند که پتانسیل بالایی برای رشد و بهبود سئو داشته، اما زمان کافی روی آن‌ها صرف نشده است. هنگامی که محتوای جدید و به روز به این صفحات اضافه می‌شود، شانس جذب بازدیدکنندگان بیشتر از طریق موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند. محتواهای تازه و جذاب در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند که منجر به افزایش بازدید و بالا رفتن نرخ کلیک می‌شود.

علاوه بر این به‌روزرسانی محتوا به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا کلمات و عبارات کلیدی مرتبط را ترکیب کنند. انجام تحقیقات کلمات کلیدی و بهینه‌سازی محتوای موجود با این کلمات، می‌تواند در دیده‌شدن سایت برای جستجوهای خاص کمک کند. همچنین افزودن منظم محتوای جدید، فرصت‌هایی را برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی طولانی که ممکن است قبلاً پوشش داده نشده باشند، فراهم می‌کند.

 

استفاده از تگ Canonical

تگ کنونیکال یک عنصر HTML است که موتورهای جستجو را در مورد محتوای تکراری یا مشابه در URLهای مختلف مطلع می‌کند. استفاده از این تگ کمک می‌کند تا این تغییرات در یک نسخه واحد و ترجیحی ادغام شود که در نهایت سئو سایت را بهبود می‌بخشد. با مشخص‌کردن URL متعارف، وب‌مسترها می‌توانند از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند و اطمینان داشته باشند که موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که کدام صفحه باید معتبر در نظر گرفته شود.

تگ کنونیکال در بخش head سایت قرار می‌گیرد و کاربر به هیچ عنوان از وجود آن مطلع نمی‌شود. این تگ، آدرس باکیفیت‌ترین نسخه از محتوای موجود در صفحه را به موتورهای جستجو معرفی کرده که باعث انتقال نمره سئو به این صفحات و در نتیجه بالارفتن جایگاه صفحه آدرس داده شده در نتایج جستجو می‌شود.

کنونیکال کردن صفحات سایت

جمع‌بندی

هرس محتوا با بهبود رتبه وب‌سایت و افزایش تجربه کاربر، نقش مهمی در سئو دارد. این فرایند به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا تغییرات مناسب و روبه‌رشدی را در صفحات سایت خود انجام دهند و در عین حال، استفاده بهینه‌تری از نرخ خزش (crawl budget) داشته باشند. اجرای ممیزی منظم محتوا و استراتژی‌های هرس باید بخشی جدایی‌ناپذیر از هر استراتژی سئو برای موفقیت طولانی‌مدت باشد.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. سلام وقت بخیر یک سوال داشتم. من توی لیست لینک های سایت در سرچ کنسول اونایی که ایمپرشن پایینی داشت رو جدا کردم که هرس کنم. توی این لیست یک سری لینک وجود داره که ۴۰۴ هست با اینا چیکار کنم؟

    1. سلام روزتون بخیر
      راحتترین کار اینه که ۴۱۰ کنید

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.