آموزش جامع تحقیق کلمه کلیدی [Keyword Research]

مشاهده فهرست مطالب

تحقیق کلمه کلیدی یا همون Keyword Research، اولین و مهم‌ترین قدم سئو وبسایت که اگر اشتباه انجامش بدین همه چیز توی پروژه سئوتون به فنا می‌ره و هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید، پس اگر می‌خواین برای همیشه تکلیف‌تونو با تحقیق کلمه کلیدی در سئو معلوم کنید و مثل حرفه‌‌ای‌ها به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجامش بدین، نکته‌های گفته شده توی این مقاله رو از دست ندید.

 تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research) چیست؟

اول از همه حتما این سوال مهم توی ذهن‌تون ایجاد می‌شه که اصلا تحقیق کلمه کلیدی چیه و به چه دردی می‌خوره!؟

به زبان ساده، تحقیق کلمه کلیدی یعنی پیدا کردن کلماتی که مشتریان هدف کسب‌وکار ما توی گوگل سرچ می‌کنند، در قدم بعدی دسته بندی و در نهایت تایین صفحات مناسب برای سئو کردن کلمات کلیدی که پیدا کردیم.

کیورد یا کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

کلمات کلیدی همون نحوه متفاوت سوال کردن مردم در دنیای واقعی و اینترنت هستند! مثلا قبل از تاسیس گوگل، آدم‌ها به صورت حضوری به فروشگاه‌ها می‌رفتند و می‌گفتند که لطفا برای من یک روان نویس آبی بیارید! اما از وقتی که پای اینترنت اومد وسط، مردم به جای مراجعه حضوری، سراغ گوگل رفتند و توی باکس سرچ گوگل، عبارت (خرید روان نویس آبی) رو سرچ کردند.

البته اگر بخوایم از نظر تخصصی نگاه کنیم، توی سئو به کلمات یک سیلابسی کلمه کلیدی میگن و به عبارات چند سیلابسی، یعی عباراتی که بیشتر از یک حرف‌ هستند، عبارت کلیدی می‌گن اما ما خیلی سخت نمی‌گیریم  و تموم اینا رو کلمات کلیدی خطاب می‌کنیم.

اگر از یک زاویه دیگه بخوایم به موضوع نگاه کنیم، کلمه کلیدی همون کلماتی هستند که ما قصد داریم کاربر ها با سرچ کردن اون‌ها توی گوگل، سایت مارو ببینند و واردش بشن.

مرحله به مرحله با تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمه کلیدی مرحله خیلی حساسی از پروژه سئو حساب می‌شه و باید به درستی انجامش بدین، اگه می‌خواین خیلی خوب این موضوع رو یاد بگیرید بهتره هر مرحله از کیورد ریسرچ رو که در ادامه بهتون می‌گم یادداشت کنید تا به خاطر بسپارید.

قدم اول: کلمات کلیدی دانه (Seed keyword) را پیدا کنید

کلمات کلیدی دانه، پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکار شما هستند که برای پیدا کردن سایر کلمات کلیدی مرتبط به وب سایت‌تون به شما ایده می‌دن.

چطور کلمات کلیدی دانه را پیدا کنیم؟

بهتره برای پیدا کردن کلمات کلیدی دانه اینه که اول از کارفرما سوال بپرسید و بعدش سراغ رقباتون برید، مثلا من می‌خوام یک سایت در حوزه روانشناسی سئو کنم پس به سراغ یکی از معروف‌ترین سایت‌های روانشناسی ایرانی می‌رم و از قسمت دسته بندیش، مهم‌ترین کلمات کلیدی دانه پروژه رو که می‌تونه در تحقیق کلمه کلیدی به من کمک کنه رو پیدا می‌کنم.

سایت روانشناسی میگنا

یادتون باشه زمانی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی دانه مشغول آنالیز سایت‌های رقبا هستید از هیچ بخشی غافل نشید و تمامی دسته‌ بندی‌ها و بخش‌های بلاگ رو آنالیز کنید و اینو بدونید که توی ادامه کار، برخی از کلمات به دست اومده حذف یا ادغام می‌شن و قرار نیست تک تک کلماتی که به دست آوردید به صورت مستقل به یک یوآرال تبدیل بشن!

قدم دوم: کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی به جز (سرچ گوگل و سرچ کنسول) با دریافت یک کلمه کلیدی می‌تونن تعدادی از کلمات کلیدی مرتبط رو به شما نشون می‌دن، بهتره بدونید که همیشه ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی درصد خطا دارند و نباید به صورت کامل به اون‌ها اعتماد کنید اما برای شروع کار می‌تونن یار کمکی خیلی خوبی برای شما باشند و به فرایند تحقیق کلمه کلیدی‌تون سرعت بیشتری بدن.

۵ ابزار برتر تحقیق کلمه کلیدی

  • سرچ گوگل
  • سرچ کنسول
  • کیورد فایندر
  • کیورد تول
  • رنک ترکر

توی ۵ تا ابزاری که در قسمت بالا بهتون معرفی کردم، کیورد تول و سرچ گوگل برای شروع کار از همه بهتر هستند، اما اگر چند ماهی از استارت پروژه‌تون می‌گذره و سرچ کنسول سایت‌تون دیتا داره بهتره بدونید هیچ ابزاری بهتر از سرچ کنسول برای تحقیق کلمه کلیدی سایتی با شرایط شما وجود نداره!

خب حالا وقتشه بریم سراغ بررسی ابزارهایی که بهتون معرفی کردم .

سرچ گوگل (google search)

وقتی توی گوگل، یک عبارت خاصی رو سرچ می‌کنیم، زیر باکس جستجو برای ما پیشنهادات مرتبط با اون کلمه رو میاره:

گوگل ساجست

 

این قابلیت در بخش سرچ‌های پیشنهادی یا همون (Related searches) که در پایین صفحه سرپ هست هم وجود داره.

related search

پس یعنی شما می‌تونید با یک سرچ ساده کلی از کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکارتون رو پیدا کنید، البته بهتره بدونید که ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی هم از این کلماتی که توسط گوگل نمایش داده می‌شن استفاده کنید و پس وقتی که از اون ابزارها برای کیورد ریسرچ استفاده کردید نیازی نیست این روش رو هم استفاده کنید.

سرچ  کنسول (Google Search Console)

همونطوری که گفتم اگر سایت‌تون نوپا نیست و سرچ کنسول دیتای مفیدی داره می‌تونید از اون برای تولید محتوای جدید و یا حتی آپدیت محتواهای قدیمی استفاده کنید، برای ایکار فقط کافیه به بخش پرفورمنس (performance) برید و بعدش بررسی کنید که کدوم کلمات، ایمپرشن (impression) بالایی دارند.

اگر کلماتی که توی این مرحله پیدا کردید هم کانپست کلمات کلیدی بودند که قبلا براشون تولید محتوا انجام دادید و توی سایت‌تون وجود دارند، باید از این دسته کلمات در قالب آپدیت همون محتواها استفاده کنید، حالا می‌تونید این کلمات رو در دل محتوا جای بدید یا با استفاده از اون‌ها کامنت‌های مفید بنویسید.

اما اگر برای این کلمات کلیدی قبلا هیچ محتوایی تولید نشده و امکان استفاده از اون‌ها در قالب آپدیت محتوا نیست وقتشه دست به کار بشید و یک محتوای تازه منتشر کنید.

کیورد فایند (KWFinder)

کیورد ریسرچ با kwfinder

برای کار با این ابزار، باید در قدم اول توی باکس (search by keyword) کلمه کلیدی دانه‌تون رو بنویسید و بعدش روی دکمه سبز (find keyword) کلیک کنید، با اینکار ابزار تعدادی از کلمات کلیدی رو به شما نشون می‌ده که می‌تونید ازشون استفاده کنید.

کیورد تول (Keyword Tool)

یکی از جالب‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، کیورد تول هستش که کاملا رایگانه و شما می‌تونید بی‌نهایت بار از اون برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید، برای کار با کیورد تول، اول توی باکسی که داخلش عبارت (type a keyword and press ente) نوشته شده، کلمه کلیدی دانه‌تونو بنویسید و بعدش روی ذره بین کلیک کنید.

رنک ترکر (Rank Tracker)

رنک ترکر یکی از جذاب‌ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی هست که می‌تونه خیلی کمک‌تون کنه این ابزار اطلاعاتی مثل رتبه کلمات کلیدی، میزان دیده شدن صفحات سایت، کیورد مپ و …. به شما می‌ده اگر می‌خواین دقیق‌تر نحوه کار با ابزار رنک ترکر رو یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنم حتما ویدئو زیر رو ببیند.

کیورد پلنر

 

قدم سوم : مرتب کردن کلمات کلیدی

خب حالا که تمامی مراحلی رو که گفتم انجام دادین احتمالا با کوهی از کلمات کلیدی درهم و و بی‌نظم مواجه هستید و وحشت کردید که حالا باید چه کاری انجام بدید!!!؟

خب اولین نکته‌ای که بهتره بدونید اینه که الان شما اکسلی دارید که تعداد کلمات کلیدی زیادی توشه و قرار نیست به ازای هر کلمه کلیدی که داخل اکسل نوشتید یک url درست کنید؛ مثلا فرض کنید مشغول تحقیق کلمه کلیدی برای وب سایت روانشناسی هستید و با سید کیورد اختلال دوقطبی، کلمات کلیدی زیر رو پیدا کردید:

  1. اختلال دوقطبی
  2. درمان دوقطبی
  3. علائم دوقطبی
  4. داروهای دوقطبی
  5. دوقطبی
  6. روان درمانی دوقطبی و …

خب توی تمامی کلمات و عبارات کلیدی بالا، هدف کاربر از جستجو کردن یک چیزه و اون‌هم به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره اخلتلات دوقطبی! پس باید تمام این کلمات رو در یک صفحه سئو کنیم.

برای اینکه راحت‌تر بتونید کلمات کلیدی اکسل‌تونو دسته بندی کنید بهتره بدونید که اصولا کلمات کلیدی مترادف توی یک صفحه سئو می‌شن مثلا دو کلمه کلیدی (پختن حلیم) و (طبخ حلیم) به خاطر مترادف بودن، هم کانسپت هستند و توی یک صفحه سئو می‌شن.

اما گاهی اوقات دو تا عبارت کلیدی که با مترادف نیستند هم بازم باید توی یک صفحه جای بگیرند و با هم سئو بشن! خب توی همچین موقعیتی تکلیف ما چیه و چطور باید تشخیص بدیم که این دو عبارت هم کانپست هستند یا نه!؟

این کار خیلی آسونه فقط کافیه از گوگل کمک بگیرید، فرض کنید شما دو تا کلمه کلیدی درمان دوقطبی و دوقطبی چیست رو دارید و میخواید بدونید که هم کانسپت هستند یا نه! برای این کار هر کدومشو جدا سرچ می‌کنیم و اگر نتایج جستجو این دو تا کلمه کلیدی مشابه بودند پس یعنی هم کانسپت هستند و باید توی یک صفحه سئو بشن.

مثال عملی از سرچ درمان دو قطبی:

سرچ کوئری درمان دو قطبی

نتیجه سرچ دوقطبی چیست:

پس وقتی در موقعیتی مثل مثال بالا دو تا کلمه کلیدی غیر مترادف با سرچ مستقل، نتیجه مشابه دارند، متوجه میشیم که این دو کلمه کلیدی هم کانسپت هستند و باید توی یک صفحه سئو بشن.

قدم چهارم: نوع صفحات را مشخص کنید

برای اینکه بتونید به خوبی از نتیجه تحقیق کلمه کلیدی‌تون استفاده کنید باید نوع صفحات مورد نیاز برای هر کیورد رو مشخص کنید، بهتره بدونید که ما توی سئو کلا چهار نوع صفحه داریم که شامل دسته بندی محصول، دسته بندی مقاله، مقاله و محصول می‌شه  و هر کیوردی مختص به یکی از این چهارتا دسته بندی هست.

البته یادتون باشه که اگر تعداد کلمات کلیدی‌تون خیلی هست و تایین نوع تمامی صفحات، زمان زیادی ازتون می‌گیره می‌تونید در شروع پروژه مشخص کردن نوع صفحات رو فقط برای کلمات کلیدی مهم، انجام بدید و بقیه رو به آینده موکول کنید.

خب برگردیم به بحث خودمون یعنی مشخص کردن نوع صفحات، برای اینکه متوجه بشید نوع صفحه مورد نیازتون برای کلمه کلیدی که به دست آوردید چیه باید با مفهومی به نام درک نیاز جستجو از کاربر آشنا بشد.

نکته مهم: نیاز کاربر را از جستجوی کلمه کلیدی شناسایی کنید!

پشت سرچ همه کاربران در اینترنت، یک نیاز مهم یا نیت وجود دارد، بیاین در ادامه چند مثال از کلمه کلیدی جستجو شده و نیتی که پشتش هست رو مرور کنیم:

  • درمان اسکیزوفرنی: رنج بردن از این اختلال و دنبال راه حل گشتن
  • خرید کلاسور: گشتن دنبال یک کلاسور مناسب برای نوشتن درس‌ها
  • لیست جهیزینه: ایده گرفتن برای خریدن جهیزیه کامل
  • قیمت پراید ۱۴۰۲: اطلاع یافتن از جدیدترین قیمت پراید
  • بهترین مشاور سئو: یافتن بهترین مشاور سئو برای پروژه

چرا درک نیاز کاربر از جستجو مهمه !؟

چون تا زمانی که ما ندونیم دقیقا هدف کاربر از جستجو چیه، نمی‌تونیم محتوایی که براش مفید هست رو بنویسیم و منتشر کنیم و در نتیجه نمی‌تونیم سایت‌مونو سئو کنیم.

مثلا اگر از من بپرسید نیاز کاربر از جستجوی (بهترین دندانپزشکی تهران) چیه، می‌تونم بگم محتوایی که توی اون حدود ۱۰ تا از بهترین دندانپزشکان تهران معرفی شده باشند و برای هر متخصص که معرفی شده اطلاعاتی مثل: آدرس، شماره تلفن، لینک سایت، پیج اینستاگرام، نظرات کاربران، ساعات حضور در مطب و … قرار داده باشه.

خب قطعا در موردی مثل مثال بالا اگر ما بیایم یک مقاله ۵۰۰۰ کلمه‌ای بنویسیم که هیچ کدوم از اطلاعات بالا توش نباشه و نیاز کاربرهم رفع نشه، حتی اگر خوش شانس باشیم و بتونیم توی صفحه اول گوگل جای بگیریم، چون نتونستیم نیاز کاربر رو به خوبی رفع کنیم خیلی سریع جایگاهمونو از دست می‌دیم.

قدم پنجم: آنالیز وضعیت سئو سایت

بعد از اینکه تحقیق کلمه کلیدی تموم شد و محتواهای مدنظرمون هم منتشر و ایندکس شدن باید یکم عقلب گرد کنیم و بریم سراغ آنالیز و بررسی محتواهایی که منتشر کردیم و ببینیم که رتبه گرفتن یا نه.

من خودم همیشه این کار رو به صورت دستی انجام می‌دم چون به‌نظرم دقیق‌ترین روش برای بررسی رتبه کلمات کلیدی همینه، اما اگر خیلی علاقه دارید از ابزارها هم برای آنالیز رتبه کلمات کلیدی استفاده کنی می‌تونید از ابزارهای زیر کمک بگیرید.

·        بهترین ابزارهای آنالیز وضعیت رتبه‌های سایت

  1. KWRank
  2. Nightwatch
  3. keywordrank
  4. rotbekalame
  5. smallseotools
  6. serprobot

کلام آخر

کیورد ریسرچ، مهم‌ترین کاری هست که در قدم اول شروع پروژه باید انجام بدید و به ثمر رسوندن درست اون می‌تونه شما رو به رتبه‌های برتر گوگل نزدیک کنه! توی یک مقاله سعی کردم یک آموزش جامع و مفید از نحوه درست انجام کیورد ریسرچ بهتون ارائه بدم، هر بخش از آموزش رو که احساس کردید نیاز به توضیح بیشتر دارید حتما در بخش کامنت‌ها برام بنویسید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.