استراتژی سئو سایت چیست و چگونه باید آن را تدوین کرد؟

مشاهده فهرست مطالب

استراتژی سئو (SEO strategy) یکی از پایه‌ای‌ترین مفاهیم سئو سایت محسوب می‌شود که یادگیری عمیق و درک آن برای هر متخصص سئویی واجب‌تر از نان شب است، برای یادگیری مفهوم استراتژی سئو در فضای استارتاپی و اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ و سئو منابع آموزشی متنوع متعددی وجود دارد که هر کدام به ساز خودشان می‌رقصند به همین دلیل تصمیم گرفتم در یک مقاله جمع و جور و خلاصه تعریفی دقیق از مفهوم استراتژی سئو همراه مثال برای شما آماده کنم تا از گیج و سرگردانی در میان آموزش‌های متنوع پیرامون استراتژی سئو، خلاص شوید. استراتژی سئو رابطه مستقیمی داره با هزینه سئو سایت و برای این که بتونین به صورت کامل رابطه این دو مورد رو متوجه بشین با من همراه باشید.

 

 

استراتژی سئو چیست؟

تدوین یک استراتژی سئو دقیقا مثل حفظ کردن شعر های دوران کودکی در مدرسه است، کافی است چند قدم عقب‌تر بروید و خاطرات زنگ‌های ادبیات فارسی مدرسه  در دوران کودکی‌تان را مرور کنید که چه قدر ساده و شیرین در چشم به ‌هم‌ زدنی یاد می‌گرفتیم و می‌خواندیم:

توانا بود هر که دانا بود، زدانش دل پیر برنا بود…..

گفتم که تدوین استراتژی مثل حفظ کردن شعر است اما سوال اصلی اینجاست که تدوین استراتژی مثل حفظ کردن کدام دسته اشعار است؟! شعر های کودکانه دبستان یا اشعار بلندبالای شاهنامه و دردسرهای آن؟

متاسفانه جواب گزینه دوم است و تدوین استراتژی دقیقا مثل سروکله زدن با شعرهای جذاب اما پیچیده شاهنامه فردوسی است که هر صفحه خود از تک بیت‌های کوچک‌تری تشکیل شده است، در حقیقت استراتژی نیز که یک مجموعه عظیم از تسک‌های ریز و درشت مثل تک بیت‌ های شیرین فارسی است که مجموعه این‌تسک ها در نهایت بدنه و ساختار کلی استراتژی را شکل می‌دهد. نگاه کلی به استراتژی سئو وحشت‌زده‌تان خواهد کرد اما اگر قدم به قدم نگاهش کنید یادگیری آن به شیرینی عسل خواهد بود!

استراتژی سئو یعنی پاسخ به ۴ سوال کلیدی!

  1. به کجا می‌خواهیم برویم؟
  2. کجا هستیم؟
  3. برای رسیدن به مقصد چه برنامه‌ای داریم؟
  4. برای انجام این برنامه چه وظایفی داریم؟

سوال اول: به کجا چنین شتابان

دو پرسش اساسی کجا هستیم و کجا می‌خواهیم برویم کاملا در یکدیگر شاخه دوانده‌اند و من ترجیحا بنا بر تجربه و میل شخصی ابتدا به پرسش اصلی مشخص کردن مقصد توجه می‌کنم اما به صورت کلی تفاوت چندانی بین ترتیب اولویت این دو سوال وجود ندارد، برای اینکه بهتر موضوع تدوین سند استراتژی سئو را درک کنیم بهتر است با یک مثال شروع کنیم.

وقت مثال بازی است:

فرض کنید یک نفر به شما می‌گوید که من قصد دارم به روسیه بروم! خب اینجای کار کاملا مقصد نامشخص است چون روسیه یک کشور وسیع حساب می‌شود که تقریبا از حوالی کانادا تا شرق اروپا ادامه دارد و رفتن به روسیه مقصد مشخصی نیست، در این شرایط باید سوالاتی از قبیل پرسش‌های زیر از مسافر عجول و سردگرم‌ پیش‌ روی‌تان بپرسید:

  1. قصد دارید به کدام شهر روسیه بروید؟
  2. قصد دارید به کدام خیابان در شهر (X) روسیه بروید
  3. به دنبال کدام پلاک ساختمان در خیابان (Y) شهر (X) روسیه می‌گردید؟

در سئو نیز همین داستان برقرار است و وقتی مشتری به ما می‌گوید که قصد دارم به ۱۵۰۰ کلیک روزانه دست پیدا کنم، قبل از اینکه هول شوید و به سراغ تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوا بروید باید به سراغ سوال پرسیدن و جمع آوری اطلاعات از پروژه‌پیش‌رویتان بروید سه پرسش اصلی که در ادامه آورده می‌شود را مطرح کنید.

جامعه هدف شما چیست؟

پیدا کردن دقیق جامعه هدف می‌تواند موضوع اصلی محتوای سایت شما را پیدا کند، اگر دقیقا ندانید که قرار است برای چه کسانی محتوا تولید کنید اصلا چگونه می‌خواهید وارد پروسه تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوا و …. شوید!؟ با مشخص کردن دقیق جامعه هدف کسب و کارتان خصوص در سئو سایت فروشگاهی و شناخت دقیق از پرسونای مخاطب هدف‌تان می‌توانید زودتر سیب چرخان بلند پروازی‌تان در آسمان مارکتینگ را نشانه بگیرید.

محدودیت زمانی شما چه‌قدر است؟

زمان، بیشتر از چیزی که تصورش را می‌کنید در فرایند تدوین استراتژی سئو مهم است چون گاهی اوقات کارفرما به صورت کلی آدرس غلطی از پروسه سئو و مارکتینگ دارد و فرضا تصور می‌کند که می‌توان در ۲ الی ۳ ماه در کلمات کلیدی سخت و پر رقابت رتبه گرفته در چنین شرایطی بعد از سلام خداحافظی است و الی آخر …. اما در صورت واقع بین بودن کارفرمای پروژه سئو باید چشم انداز زمانی منطقی را برای به ثمر رسیدن فرایند سئو سایت در نظر گرفت.

محدودیت بودجه شما چه قدر است؟

بودجه مالی نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثر گذار در روند تدوین سند استراتژی سئو محسوب می‌شود، فرضا زمانی که کارفرما با در نظر گرفتن بودجه ماهی هزار تومان وارد اتاق مذاکره می‌شود تا زمانی که کارفرمای من با پیشنهاد تامین بودجه میانگین ماهی ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون وارد مذاکره می‌شود شرایط تامین مالی پروژه سئو و چشم انداز سند استراتژی سئو از زمین تا آسمان تفاوت خواهد کرد.

سوال دوم: از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که آمدنمان در وادی دیجیتال مارکتینگ بهر چه چیزی بود فرضا شما به عنوان وبمستری یک سایت تخصص درحوزه آموزش تکنولوژی هدف زیر را برای خودتان تعریف کرده‌اید:

رسیدن به روزانه ۱۰۰۰ کلیک در طی ۲ سال با بودجه ماهی ۱۰ میلیون تومان یا رسیدن به ۱۰۰۰ کلیک در روز با بودجه ماهی ۲۵ میلیون طی ۷ ماه

حالا زمان تحلیل مبدا رسیده است…

پس از درآوردن زیر و بم آمار مقصد نهایی مورد انتظارمان به صورت منطقی و واقع بینانه باید به سراغ سایت‌ پروژه برویم و مبدا فعلی را مورد تحلیل و آنالیز قرار دهیم، به قول جمله معروفی که می‌گویند به تعداد آدم‌های روی زمین راه برای رسیدن به خدا هست، به تعداد سایت‌های زنده در بستر اینترنت نیز شرایط متفاوت و حتی گاهی عحیب و غریب برای آغاز مسیر تدوین سند استراتژی سئو و شروع سئو وجود دارد در ادامه تعدادی از موارد رایجی که ممکن است در ابتدای کار زمان تحلیل سایت برای تدوین استراتژی سئو مشاهده کنید را مرور می‌کنم.

انواع شرایط مختلف سایت‌ها در ابتدای پروژه

  1. سایت تازه کار با سئو معمولی
  2. سایت ۰ بدون هیچ محتوا
  3. سایتی که هنوز نو ایندکس است
  4. سایت پنالتی شده
  5. سایت با دامنه و هاست تمدید نشده
  6. سایت‌های هک شده با امنیت پایین
  7. سایت‌های نیازمند هرس محتوا
  8. سایت‌های دارای اعتبار به شدت پایین
  9. سایت‌هایی با برند معروف و …

سوال سوم: برنامه ریزی‌‌ها انجام شده یا توکل کردید به خدا ؟

برای درک بهتر مفهوم برنامه ریزی در سند استراتژی سئو بهتر است دوباره مثال بازی کنیم، فرض کنید شما در یک مسابقه ماشین سواری شرکت کردید و قصد دارید از بندر عباس تا رشت برانید، در این مسابقه هر کسی به نقطه پایان زودتر برسد برنده است، خب در این شرایط شما نقطه آغاز و پایان را به صورت دقیق می‌‌دانید اما هنوز هم سوالات مهمی پابرجا هستند که بدون پاسخ دادن به آن‌ها نخواهید توانست به مقصدتان برسید.

  1. آدرس دقیق مقصد کجاست؟
  2. ماشین راننده چیست؟
  3. سابقه عملکرد ماشین شما چگونه بوده است؟
  4. بنزین دارید یا نه!؟
  5. تجربه شرکت در چنین مسابقاتی دارید یا نه!؟
  6. بقیه با چه ماشینی راهی مسابقه ‌شده‌اند؟
  7. دیگر رقبا کجای مسیر هستند؟
  8. رقبا از شما جلوتر هستند یا عقب‌تر؟ و ….

طراحی استراتژی سئو

رقابت سئو نیز مثل یک رالی ماشین مهیج است! همانطور که در مسابقه ماشین سواری باید به فکر آنالیز رقبا و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن‌ها باشید، در مسیر تدوین استراتژی سئو نیز باید به این نکته توجه ویژه کنید و موضوعات اصلی در ۳ ساختار پایه سئو یعنی سئو محتوا، سئو تکنیکال و سئو خارجی را مورد تحلیل قرار دهید و مورادی از دسته موراد زیر را در رقبایتان تحلیل کنید:

  1. وضعیت تکنیکال رقبا : اسکیما، سرعت و …
  2. وضعیت محتوای رقبا: عمق تحقیق کلمه کلیدی، کیفیت محتوا
  3. وضعیت آف پیج رقبا: تعداد رپورتاژها، تعداد بک لینک‌ها و …

سوال چهارم: قصد دارید رنج کدام وظیفه بر دوش‌تان باشد!؟

مسیر تدوین استراتژی سئو دقیقا مثل یک خط طولی با دو نقطه شروع و پایان است، نقطه آغازین این پروسه شناخت دقیق مبدا مسیر استراتژی سئو است و نقطه پایانی این مسیر نیز مقصد نهایی است اما خطی که این دو نقطه پراکنده معلق بین زمین و آسمان را به یکدیگر وصل می‌کند و به این آشفته بازار نظم می‌بخشد، چیزی نیست جز تسک بندی و برنامه ریزی برای وظایف!

نمونه تسک بندی در استراتژی سئو

  1. رفع اشکالات تکنیکال
  2. تحقیق کلمه کلیدی
  3. پیدا کردن کیورد گپ‌ها
  4. پیدا کردن لانگ‌ تیل‌ها
  5. دور اول سفارش محتوا
  6. تولید و انتشار محتوا بر اساس ساختار تاپیک کلاستر
  7. شروع آپدیت همراه تولید محتوا از ماه سوم
  8. انتشار رپورتاژ از ماه ۵ به بعد
  9. خرید بک لینک از ماه ۶ به بعد
  10. ادامه پروسه تحلیل، تولید و آپدیت محتوا و ….

اشتباهات من در تدوین استراتژی سئو

تا اینجای کار هر چیزی که گفتم مربوط به فرایند تدوین استراتژی سئو و پردازش عمیق به مفهوم اصلی استراتژی سئو بود اما از اینجای کار تئوری بازی بس است و بهتر است کمی خاطره بازی کنیم و از تجربیات تلخ و شیرین خودم در مسیر تدوین استراتژی سئو برای‌تان بگویم تا بدانید چه بلاهای زمینی و آسمانی که در مسیر خطاهای تدوین استراتژی سئو بر سر امین هاشمی نیامده است….

اشتباه اول: انتخاب مقصد اشتباه!

حدود ۵ سال پیش یک پروژه سئو در زمینه سئو سایت پزشکی داشتم که کارفرما درخواست کرد روی کلمه کلیدی ایمپلنت، در گوگل رتبه بگیرد ما هم گفیتم به روی چشم و به سختی و با تلاش و مشقت، سایت کارفرمای عزیز را با کلمه کلیدی ایمپلنت به لینک ۱ گوگل رساندیم و اما پس از جای گرفتن در لینک ۱ گوگل دیدیم ای دل غافل اصلا از آغاز کار مسیر را اشتباه آمده‌ایم چون کلمه کلیدی ایمپلنت، اینفورمیشن کیورد محسوب‌ می‌شود و هیچ فروشی رقم نمی‌زد و اینجای کار بود که فهمیدم عدم انتخاب درست مقصد می‌تواند چه بلایی بر سرکارفرما و متخصص سئو بیاورد.

اشتباه دوم: عدم رصد کردن دقیق مبدا

از ماجرای عدم رصد دقیق مبدا در فرایند تدوین استراتژی سئو ۲ بار ضربه خیلی بدی خوردم، بار اول که خوب در خاطرم هست پروژه سئویی بود که تیم سئو ما همه کارهای ضروری از ۰ تا ۱۰۰ را برای آن انجام داد اما این پروژه حتی یک میلی متر نیز رشد نمی‌کرد و من هم هاج و واج مانده بودم که مشکل ماجرا چیست و بعدها با از کلی کلنجار رفتن با سایت و . آنالیز آن متوجه شدیم که بللله! این خانه از پای بست ویران است و ۱۰۰% محتواهای قبلی سایت تماما کپی بوده است و دلیل این قفل رتبه و عدم رشد نیز به همین ماجرا مربوط بوده است.

 این همه خاطره بد، یک دونه تجربه موفق سهم ما نیست؟

تا اینجای کار هر خاطره و تجربه‌ای که گفتم تلخ بوده که منجر به شکست شده است برای شیرین کام‌شدن‌تان در قدم‌های نهایی مقاله بهتر است مروری بر پروژه‌های موفقی نیز داشته باشم که تنها با داشتن استراتژی سئو منظم و استمرار نظم در تیک زدن تسک‌های استراتژی توانستند در مدت‌ زمان ۵ الی ۹ ماه پس از رتبه گرفتن در کیورد گپ ها و لانگ تیل‌ها در کلمات کلیدی بلند نیز رتبه بگیرند و حالا جزو سایت‌های درخشانی محسوب می‌شوند که گوگل عاشق آن‌ها است.

سخن پایانی

اگر این مقاله را به صورت دقیق مطالعه کرده باشید حتما تا اینجای کار به صورت دقیق با مفهوم استراتژی سئو، نحویه تدوین و اجرای آن آشنا شده‌اید و حالا خودتان می‌توانید ساده تر از آب خوردن یک استراتژی سئو حرفه‌ای و درجه یک را تدوین کنید و از نتیجه لذت ببرید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله کاربردی ترین تکنیک های سئو رو هم مطالعه کنید که میتونه مکمل بسیاری خوبی برای این مطلب باشه.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. سلام، وقتتون بخیر
    در مورد فروش سایت با بازدید بالا مشاوره می خواستم، که آیا امکان فروش همچین سایتی هست و براش باید چه کارهایی انجام داد؟

    1. سلام روزتون بخیر
      تجربه انجام این کارو ندارم حقیقتا
      من خودم فقط توی گروه های تلگرامی دیدم همچین چیزی رو که بعضیا میان اعلام میکنن سایت داریم با فلان میزان کلیک مثلا
      هرکس میخواید بیاد پی وی

      من در همین حد دیدم
      نه آمار قیمتیش رو دارم نه سایت های باری فروش نه چیز دیگه

  2. سلام
    ممنون از اطلاعات خوبتون
    ممکن هست به خاطر رقبا قدرت مند در زمینه سئو بهتر باشه از روش های دیگه دیجیتال مارکتینگ کسب و کار توسعه بدیم ، به نظرتون در حوزه های پر رقابت کمتر از ۶ ماه سئو نتیجه میده

    1. سلام خانم احمدی
      صد رد صد وقتی سئو توش رقابت زیاده و کانال بازاریابی دیگه ای هست که رقابت کمتره ادم میره سراغ اون کانال
      البته که باید کلیت برنامه و استراتژی چیده بشه و بودجه مشخص باشه، هدف مشخص باشه، ادم بر اساس اون تصمیم بگیره

      در حوزه های پررقابت هم با بودجه زیاد میشه نتیجه گرفت
      باید حوزه دقیق مشخص بشه، کلمات مشخص بشن، بودجه مشخص بشه، آنالیز انجام بشه
      تا بشه گفت میشه زیر شش ماه نتیجه گرفت یا خیر

  3. سلام
    آقای هاشمی
    پایدار باشید
    برای انجام کمپین های مناسبتی در حدود سه ماه قبل چه اقداماتی باید انجام بشه
    از چه زمانی کار های آف پیج برای کمپین انجام بدیم

    1. سلام خانم یاراحمدی من حقیقتا تخصصم فقط سئو هست
      کمین فروش و … اصلا توی تخصصم نیست

  4. سلام و ارادت، سوالم اینه که با توجه به اموزش تخصصی شما، چرا سایت خودتون توی رتبه اول سرچ گوگل نیست؟ من با عبارت اموزش سئو سرچ کردم، فک میکنم جزو ۲۰ تای اول هم نبودید، با توجه به تخصص شما، چه دلیلی داره؟ چون قراره همین رو به ما یاد بدید که خودتون هم نتونستین اعمالش کنین.

    1. اقا من خیلی عذرخواهی میکنم دیر دارم پیام شما رو میبینم خیلی دیر
      ولی خوب جواب بدم از هیچی بهتره

      ابلفضل جان دوستان زیادی رو توی زندگیت قطعا دیدی که مثلا متخصص جراحی بینی هستن ولی خودشون بینیشون بزرگه
      یا ارایشگاه میری خود اون فرد موهاش ژولیده پولیده است

      گرفتن رتبه یک در عبارات مربوط به سئو مثل همون آموزش سئو و … نیازمند هزینه قابل توجه در بخش آف پیج سئو هست
      چرا باید این هزینه رو بکنم وقتی با هزینه خیلی کمتر درآمد خیلی بیشتری رو میتونم با کانال های دیگه مثل برگزاری وبینار و … داشته باشم؟

      نیمدونم اموزش های من رو چقدر دنبال میکنی ولی همیشه روی این تاکید دارم که در پروژه سئو به سود کارفرما فکر کنید
      من چندین پست و صوت و … دارم با این مفهوم که گفتم اصلا گاهی اوقات به کارفرما بگید سئو نکنه، براش بهتره!

      در حوزه کاری خود ما هم همینطوره
      هدف چیه؟ کل کل؟ یا پول دراوردن؟
      اگر هدف اینه که من خودم رو جلوی چشم کارفرماهایی که نیاز به برون سپاری پروژه سئوشون دارن بذارم، وبینار گزینه مناسب تریه یا سئو

      همین هایی که به شما یاد دادم شامل آف پیج هم میشه که هزینه زیادی میبره و بازم همینهایی که به شما یاد دادم شامل این میشه که استراتژی درست بچینید

  5. درود آقای هاشمی
    رو فرم باشید
    سوالم در مورد اسکیما هست
    مثلا یک صفحه محصولم مثل این
    https://ketabrangi.com/product/%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D9%87/
    که هم محصول توشه و حداقل ۶۰۰کلمه مقاله داره
    آیا در کنار اسکیما محصول منطقی هست که اسکیما مقاله هم بخوره؟
    سپاس

    1. سلام حمیررضا جان
      نه صفحه محصول نباید اسکیما مقاله بخوره

  6. سلام مقاله خوبی بود ممنون از شما بابت این مقاله خوب، سوالی که هست چطوری باید یدونه استراژی بدون عیب و نقص بنویسم؟ که حداقلش به راهم شک نکنم

    1. سلام به موارد زیادی بستگی داره ولی خب دقت به نکاتی که داخل مقاله هست رو میتونید در نظر بگیرید یا بهترینش اینکه با یک متخصص سئو که مورد اعتمادتون هست یک جلسه مشاوره داشته باشید و ازشون درخواست استراتژی یا پلن سئو بخواهید برای مثل ماهم خدمت مشاوره سئو رو ارائه میدیم که اگر شخص بخواد هم براش استراتژی سئو هم مینویسیم
      فقط موردی که هست باید بهش دقت کنید بعضی از بخش های استراتژی سئو همیشه بدون نقص نیست بلکه با اطلاعات و دیتایی که به مرور زمان در حال دریافت هستید (منظورم اینه مثلا یک پلن ۶ ماهه بستید حال توی ۳ ماه دیتایی جدید توجه شمارو جلب کرده دریافت میکنید) که این مورد میتونه تو نتیجه شما هم تاثیر گذار باشه و خب با استفاده از این موارد استراتژی سئو خودتون رو هعی بهبود میدید و قدرت بیشتری میگیره.

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.