این روزها سئو به یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است و به زبان خودمانی تب و تاب سئو در حیطه مارکتینگ داغ داغ است و در این میان پزشکان نیز برای جذب بیمار، پرسونال برندینگ و قدم گذاشتن در مسیر رشد حیطه تخصصی خودشان باید از سئو کمک بگیرند.
در این مقاله نکات تخصصی سئو سایتهای پزشکی به صورت ساده و خلاصه مرور شد اگر قصد بهینه سازی و سئو یک سایت پزشکی دارید و نیازمند مطالعه یک آموزش جمع و جور اما کاربردی در این حیطه هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
آیا سئو سایت پزشکی با سئو سایت غیر پزشکی تفاوتی دارد؟
به صورت کلی پایه اصلی اقدامات بهینه سازی وب سایت یعنی سئو محتوا، سئو تکنیکال و سئو خارجی در تمامی پروژههای سئو مشترک است اما ریزهکاریهای انجام هر یکی از این دسته اقدامات در پروژههای سئو با موضوعات متفاوت، تفاوتهای بسیاری خواهد داشت، گاه این تفاوت اندک و ناچیز است و نیاز به توجه ندارد و اما گاهی این تفاوت در ریزه کاریهای اجرای پروژهای سئو نتیجه روند رشد پروژه سئو را از زمین تا آسمان زیر و رو میکند.
۲ راز ناگفته از دنیای سئو سایت های پزشکی
شرح ۰ تا ۱۰۰ تمامی راز و رمزهای سئو سایتهای پزشکی در یک مقاله امکان پذیر نیست اما من تلاش کردم در این مطلب ۲ تا از مهمترین راز های مخفی سئو سایتهای پزشکی را که تنها متخصصین سئو حرفهای و باتجربه آن را بلد هستند و در پروژههای سئو خود پیاده سازی میکنند را در ادامه برای شما به صورت مفصل توضیح دهم.
راز اول: همیشه پای یک الگوریتم درمیان است!
در حیطه آموزش سئو و بهینه سازی سایت، همیشه سروکارمان با الگوریتمهای ناخواندهای است که در بیشتر از ۹۵% اوقات کاسه و کوزه برنامه ریزیهای مخفی و کلاه سیاه ما را به هم میریزند و این بار در حیط سئو سایتهای پزشکی نیز جای الگوریتمهای گوگل با وجود الگوریتم YMYL یا (Your Money Your Life) خالی نیست!
۳ نکته کلیدی سئو سایتهای پزشکی بر اساس الگوریتم YMYL
الگوریتم YMYL (Your Money Your Life) مامور مخفی سازمان بهداشت جهانی گوگل محسوب میشود که جسمی در دنیای واقعی ندارد و ذهن آن به دست برنامه نویسان نخبه شرکت گوگل نوشته شده است اما شبانه روز بیدار است و در بین صفحات و محتواهای سایت شما میخزد و سخت گیرانه به دنبال یک آتو میگردد تا به گوگل اثبات کند شما در حال دغل کاری و انتشار محتوای غیر علمی غلط هستید تا سایت شما را برای همیشه از صحنه رقابت گوگل حذف کند.
(Your Money Your Life) : ضامن سلامتی و امنیت مالی و جانی کاربران گوگل
لینک به سایتهای معتبر فراموش نشود
گفتیم که الگوریتم YMYL همواره در بین صفحات سایتهای پزشکی میچرخد و دنبال یک سوژه برای اثبات غیر قابل اعتماد بودن محتوای شما بکند اما فراموش نکنید که الگوریتم YMYL جزو الگوریتمهای با مرام گوگل محسوب میشود که اگر یک قدم برای او بردارید با صد قدم جبران خواهد کرد یعنی به دست آوردن رگ خواب این الگوریتم نه چندان محبوب، کار سختی نیست.
یکی از کارهایی که الگوریتم YMYL گوگل عاشق آن است، تماشای لینکهای خارجی در لابهلای پاراگرافهای محتوای مقالات شما به سایتهای معتبر داخلی و خارجی است، با این کار نه چندان سخت، آقای مامور YMYL سخت گیر گوگل خیالش راحت خواهد شد که شما جزو سایتهایی نیستید که قصد دارند محتوای شبه علمی غلط و نامعتبر به خورد کاربر دهند!
سایتهای زیادی هستند که میتوانید به عنوان منبع معتبر به آنها اعتماد کنید، من در پروژههای سئو سایتهای پزشکی خودم برای لینک دهی به سایتهای معتبر خارجی بیشتر به سراغ Who، Fda و برای لینک دهی به سایتهای معتبر پزشکی داخلی به سایتهای دانشگاهها و بیمارستانهای معروف اعتماد میکنم.
راستی تا یادم نرفته :
من خودم کمتر از ۵% به سایتهای داخلی لینک میدهم و به شما هم توصیه میکنم برای لینک دهی خارجی بیشتر از سایتهای مقصد معتبر خارجی کمک بگیرید:
این بار کپی کردن محتوا جرم نیست!
همیشه گفتهام که استفاده از محتوای کپی بزرگترین جنایتی است که میتوانید در حق سلامت محتوای وب سایتتان انجام دهید اما اینجا داستان کمی فرق دارد و شما با دانستن تبصرههای این موضوع، مجاز به استفاده از محتوای کپی در فرایند سئو سایت پزشکی هستید.
فرض کنید مشغول نوشتن محتوایی با موضوع راههای درمان میگرن برای یک سایت پزشکی هستید در این شرایط میتوانید عبارت کلیدی صلی مقالهتان را در گوگل سرچ کنید و سپس به سراغ سایتهای معتبر خارجی فعال مرتبط حیطه کاریتان که در این عبارت کلیدی رتبه دارند بروید و چند پاراگراف از مقالات سایتهای خارجی را کپی و در دل محتوایتان جای دهید! به همین سادگی ….. به همین خوشمزگی!
البته فراموش نکنید که تنها به کپی کردن ۲ الی ۳ پاراگراف کوتاه و مفید از چند سایت علمی معتبر معروف بسنده کنید و خدایی نکرده تصور نکنید که میتوانید با کپی کردن ۰ تا ۱۰۰ متن محتوای چند سایت خارجی و کمک گرفتن از گوگل ترنسلیت عزیز و کمی دستکاری، گوگل را گول بزنید و یک محتوای مفید و جذاب تولید کنید که در صورت انجام دادن این کار سرنوشتتان با کرام الکاتبین گوگل و دار و دستهاش خواهد بود. استفاده از لینک خارجی و ترجمه زمان استفاده از (Exact Paragraph) مجاز است.
رپورتاژ و بک لینک، ۲ یار قدیمی
هیچ تفاواتی میان سئو سایت فروشگاهی، پزشکی و حتی سئو سایت وردپرسی و غیر وردپرسی نیست. در تمامی این موارد یکی از مهمترین کارهایی که باید در فرایند سئو خارجی یک وب سایت به آن توجه ویژه داشته باشید انتشار رپورتاژ آگهی و بک لینک در سایتهایی است که در کلمات کلیدی مرتبط حوزه کاری شما رتبههای خوبی داشته و دارای اعتبار هستند، برای اینکه بتوانید سایتهای معتبر در این زمینه را پیدا کنید باید سراغ ابزارهای کمکی سئو کاربردی در این زمینه بروید که در ادامه به ۳ تا از مهمترین این ابزارها اشاره کردیم.
ابزارهای کمکی سئو برای تحلیل وضعیت کلمات رتبه دار رقبا
- لینک پرومکس
- سئو سیگنال
- جت سئو
راز دوم: روانکاوی ذهن کاربر را یاد بگیرید!
روانکاوها مهندسان ذهن انسانها هستند و سئو کارها روانشناسهای گوگل که ذهن انسانها را میشناسند!
ساده بگویم که گیج نشوید شما به عنوان یک سئو کار حرفهای وظیفه دارید تا با شناسایی دقیق نیازهای ذهن و کاربر و پیش بینی درست از این مفهوم که کاربران یعنی مراجعان و بیماران آینده کلینکی که قصد سئو سایت آن را دارید چه چیزی را در گوگل سرچ میکنند برنده بازی سئو سایتهای پزشکی خواهید بود، اکثر متخصصین سئو در مسیر انتخاب کلمات کلیدی و لانگ تیلهای دلخواه در مسیر تحقیق کلمه کلیدی، درگیر ۲ اشتباه رایج میشوند که در ادامه به صورت مفصل به آن میپردازیم:
اشتباه اول: کیورد تارگتینگ غلط
انتخاب کلمات کلیدی غلط، رایجترین اشتباهی است که متخصصین سئو در مسیر بهینه سازی سایت های پزشکی درگیر آن میشوند فراموش نکنید که شما باید کلمات کلیدی و لانگ تیلهایی را برای رتبه گرفتن در گوگل هدف قرار دهید و که ارزش صرف هزینه و زمان داشته باشند و یعنی در نهایت با تبدیل کاربران به مراجع و بیمار، هزینه و زمان صرف شده را دوباره برای کارفرما تبدیل به پول و سود کنند.
اشتباه دوم: بی توجهی به مسیر سفر مشتری
سفر مشتری (Customer Journey) یکی از مهمترین مفاهیم مارکتینگ و بازاریابی محسوب میشود که درک عمیق آن برای متخصصین سئو واجب تر از هر چیزی است، خلاصه این مفهوم به این موضوع مربوط میشود که کاربران معمولی وب سایت برای اینکه در نهایت به مشتری قطعی تبدیل شوند و برای ما درآمد ایجاد کنند از یک سفر طولانی و پیچیده در مسیر مارکتینگ که با احساس نیاز و آشنایی با بیزینس کسب و کار ما شروع شده و در نهایت به خرید ختم شده گذر میکنند.
زمان کیورد تارگتینگ باید به این نکته دقت کنیم که کلمات کلیدی را انتخاب کنیم که کاربران در انتهای سفر مسیر مشتری آن را سرچ کرده و قصد خرید قطعی دارند تا نرخ تبدیل بیزینس را افزایش دهیم در ادامه برای اینکه به صورت دقیقتر با این نکته مهم آشنا شوید ۲ مثال ساده اما کاربردی را مرور میکنیم.
مثال برای درک بهتر مفهوم سفر مشتری در کیورد تارگتینگ
تصور کنید در جمع دوستانتان نشستهاید که خبر میرسد متاسفانه یکی از رفقای قدیمیتان درگیر میگرن شده است و در این شرایط اگر شما بار اولتان باشد که نام این بیماری را شنیده باشید احتمالا سراغ گوگل میروید و عبارت کلیدی میگرن چیست را سرچ میکنید، در این حالت شما تنها یک کلمه کلیدی اینفورمیشن (Keyword information) را جستجو کردهاید و احتمال تبدیل شدن سرچ شما به خرید و پول بسیار کم است.
اما ممکن است در زمانی دیگر شما پیش زمینه اطلاعاتی از بیماری میگرن داشته باشید و قبلا در مورد موضوعات مختلفی مثل انواع میگرن، انواع درمان میگرن، درمان طب سنتی میگرن، علت میگرن و …. جستجو و تحقیق کرده باشید و حالا تنها به دنبال یک متخصص حرفهای برای حل مشکلات بگردید و در این شرایط رنگ و بوی جستجوهای شما در گوگل تغییر خواهد کرد و جنس کلمات کلیدی از اینفورمیشن (Keyword information) به مانی کیورد (money-keywords) تبدیل خواهد شد.
مثال از مانی کیوردهای موضوع میگرن در سئو :
- بهترین دکتر درمان میگرن در تهران
- بهترین متخصص میگرن در شیراز
- بیمارستان تخصصی میگرن در تهران
- مشاوره آنلاین برای درمان میگرن
- معروفترین دکتر میگرن در تهران
- بهترین دکتر طب سنتی میگرن در تهران و …
اما در آخر، تکنیکهای مارکتینگ را از یاد نبرید!
گفتیم و گفتیم و گفتیم اما هر آنچه گفتیم از سئو بود و بس و شما اینجای کار نباید فراموش کنید که بخش مهمی از مسئولیت شما در پروسه سئو و بهینه سازی سایت به بخش مارکتینگ و افزایش فروش بیزینس پزشکی که مسئولیت سئو آن به شما سپرده شده است مربوط میشود پس به عنوان یک متخصص سئو تنها به تکنیکهای سئو اکتفا نکنید و برای یادگیری راز و رمزهای دنیای بازاریابی نیز کنجکاو باشد تا بتوانید نقش پررنگتری در فرایند کمک به رشد بیزینس پزشکی که نقش متخصص سئو آن را دارید ایفا کنید.
کال تو اکشن مهمترین عنصر کلیدی بازاریابی در سئو سایتهای پزشکی
مفهوم CTA یا CALL TO ACTION به معنای اقدام به عمل یکی از مهمترین تکنیکهای بازاریابی است که شما باید به عنوان یک متخصص سئو به آن توجه ویژه داشته باشید، منظور از این تکنیک جای دادن کارت دعوتهایی جذاب و وسوسه کننده برای دعوت کاربر برای انجام اقدامی در مسیر اهداف مارکتینگی شما است.
۵ مثال کاربردی برای استفاده حرفهای از CALL TO ACTION
- دعوت از کاربر برای تماس با کلینیک
- دعوت از کاربر برای عضویت در سوشال مدیاهای بیزینس
- ارائه پیشنهاد مشاوره رایگان پزشکی
- دعوت برای پر کردن فرم اطلاعات
- ارائه پیشنهاد ارسال محتوا برای دوستان و ….
زمان استفاده از کال تو اکشنها تا جایی که روی مخ کاربر نرفتید بیخیال نشوید
سخن پایانی
در این مقاله نکات اصلی سئو سایتهای پزشکی و کلینیکهای درمانی مرور شد مطمئن باشید اگر اهل عمل باشید و نکات گفته شده را به صورت دقیق پیاده سازی کنید در مدت زمان کوتاهی از رشد معجزه آسای سئو سایت پزشکیتان شگفت زده خواهید، منتظر دیدن وب سایت پزشکی شما در بهترین رتبههای گوگل هستم.
از تلاش دست نکشید چون منتظر دیدن درخشیدنتون هستم!
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section