معرفی ۱۰ تا از الگوریتم های گوگل برای سئو + “ویدیو” معرفی

مشاهده فهرست مطالب

توی این مقاله براتون توضیحاتی راجع به الگوریتم های گوگل برای سئو به همراه ویدیو قرار دادم تا راحت با این الگوریتم ها آشنا بشیم. و بتونیم بهتر کار و کسب گوگل رو درک کنیم…

زیاد وقتتو نمیگیرم بریم معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو و دیدن ویدیوهای توضیحاتشو:

معرفی الگوریتم های گوگل برای سئو + ویدیو

گوگل هر روز نسبت به قبل به دنبال اینه که به انسان نزدیکتر بشه و به کنار اون بهترین نتایج رو به کاربر نشون بده. یعنی کاربر رو زودتر به نیازش برسونه، از همین جهت هر چند وقت در حال کار کردن روی الگوریتم هایی قوی که به ما کمک میکنه تا بهتر به خواسته های خود نزدیک بشیم هست. که بریم با همدیگر با الگوریتم های گوگل برای سئو بیشتر آشنا بشیم:

الگوریتم BERT Algorithm

دیگه کم کم که فکر کردیم نشون دادن نتایج جست و جو در گوگل به بهترین شکل خودش رسیده خبر از الگوریتم جدید گوگل امد…

در واقع میشه گفت بزرگترین و باهوش ترین الگوریتم های گوگل برای سئو در چند سال اخیر معرفی شد.

الگوریتم BERT بر پایه هوش مصنوعی نوشته شده و به گوگل کمک میکنه کوئری هارو خیلی بهتر نسبت به قبل درک کنه

به زبان خیلی ساده این الگوریتم زبان محاوره انسان رو بهتر درک میکنه یجورایی میشه گفت مکمل الگوریتم رنک برین هستش که جلوتر راجع بهش حرف میزنیم.

طبق گفته خود گوگل از هر ۱۰ جست و جو رو یکیش تحت تاثیر قرار میگیره پس نتیجه میگیریم ۱۰ درصد از نتایج نسبت به قبل تغییر میکنن.

پس با استفاده از این الگوریتم معنای حرف اضافه ها مثل تفاوت “به” با “از” رو از هم میفهمه که درواقع تغییر همین دو حرف اضافه ساده معنای کل جمله رو میتونه عوض بکنه.

باهم بریم ویدیو راجع به این الگوریتم ببینیم:

 

 

الگوریتم رنک برین (Rank brain)

الگوریتم رنک برین به زبان ساده سعی میکنه با جمع اوری اطلاعات و داده ها، نزدیک ترین و بهترین اطلاعات به کاربر خودش بده.

در واقع میشه گفت این الگوریتم های گوگل برای سئو مثل رفیق برای ما میمونه رفیقی که نسبت به نیاز ما بهترین جواب رو پیدا میکنه به ما میده.

برای مثال قبلا وقتی دنبال فیلم جدید بودید به رفیق خودتون زنگ میزدید و ازش میپرسیدی چندتا فیلم بهت معرفی کنه و گوگل دقیقا میخواد مثل همین رفیقت بهت جواب بده

برای مثال اگه الان داخل گوگل سرچ کنی (best new movies) گوگل میاد یک لیست از بهترین فیلم ها رو بهت نشون میده از ژانر های مختلف، تا تو به چیزی که میخوای برسی.

البته الان اگه مقداری داخل کلمات تغییری ایجاد کنیم نتایج به اون صورت برای ما تغییر نمیکنه چون هنوز هوش مصنوعی گوگل در حال یاد گیری هست.

البته با الگوریتم BERT جدیدی که معرفی کرد این مورد داره حل میشه

بریم ویدیو درباره توضیحات این الگوریتم ببینیم:

 

 

 

 

 

 

الگوریتم محتوای تازه یا Freshness Algorithm

همانطور که از اسمش معلومه به الگوریتم به نشون داده شدن محتوای تازه کمک میکنه اما خب نه همیشه…

یعنی چی؟ منظورمون چیه پس؟

با یک مثال این مورد رو بهتون توضیح میدم دوس دارید وقتی تو گوگل سرچ میزنید “رئیس جمهور ایران” نتایج به شما رئیس جمهور ۱۶ سال قبل رو نشون بده؟ معلومه که نه

بلکه شما میخواهید بهتون اطلاعات به روز نمایش داده بشه. همین الان امتحان کنید کافیه این عبارت رو داخل گوگل سرچ بزنید نتایج به شما رئیس جمهور فعلی رو نشون میده که این همون تازه بودن و به روز بودن محتواس

حالا چرا گفتم نه همیشه؟ برای مثال شما اگر دستور پخت غذا خاصی سرچ بزنید فرقی نداره که این مقاله برای چه تاریخی باشه، بلکه ارزش محتوا + کامل بودن محتوا مهم هستش

از همین جهت این الگوریتم کمک کرده که کاربر موقع سرچ فلان عبارت دقیقا به چه محتوایی نیاز داره و دنبال پیدا کردن جواب چی هست…

باهم بریم چندتا ویدیو ببینیم:

 

 

الگوریتم رقص یا Google Dance

به زبان ساده اگه بخوام کارایی این الگوریتم های گوگل برای سئو رو بهتون توضیح بدم این الگوریتم برای پیدا کردن جایگاه شما داخل رتبه بندی گوگل کمک میکنه. اما خب چطوری اینکارو انجام میده؟

گوگل مقاله شمارو مثل یک مسابقه رقص به چالش میکشه …

برای مثال محتوایی نوشتید و زمان اولیه در جایگاه مورد علاقتون نیست ولی یکدفعه بعد از مدتی میبینی امار بازدید این صفحه هعی در حال تغییر هست هعی بالا و پایین مثل یک رقاص

در واقع گوگل آمده برای اینکه جایگاه واقعی شما رو متوجه بشه مقاله وارد چالش هاش کرده برای مثال برای بعضی از سرچ ها به صفحات اول یا حتی لینک اول شمارو اورده. و الان رفتار کاربر رو زیر نظر میگیره…

کاربر چقدر داخل سایت موند؟ رضایت کاربر چطور هست؟ رفتار کاربر چگونه هست؟ نرخ کلیک چطور؟ و…

در مقایسه با سایت قبلی که در این رتبه بوده است رو در نظر میگیرد و مقاله شما باید بتونه نظر این اصطلاحا داوران گوگل رو جلب کنه

که اگر به راحتی از رقابت و چالش گوگل موفق بیرون بیایید جایگاه بهتری به شما میدهد و به این جا به جایی و نوسان در نتایج رو الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance میگویند

بریم یک ویدیو باهم ببینیم:

 

الگوریتم سند باکس یا Google Sandbox

سند باکس یا همون جعبه شنی در واقع میشه گفت بیشتر برای سایت ها یا دامین های تازه تاسیس به کار میره چرا؟

فکر میکنید در لحظه چند سایت در حال تاسیس و انتشار محتوا هست؟ طبق یکسری امار در هر دقیقه ۳۸۰ سایت جدید پا به گوگل میزاره

و میخواهد وارد عرصه رقابت با دامین هایی که در حال فعالیت هستند بشوند از همین جهت گوگل باید بتونه بین این همه دامین داوری و رتبه بندی بکنه…

که مهمترین کارش این هست که اعتبار دامنه هارو از هم جدا کنه یعنی دامین هایی که تازه وارد این صحنه میشوند از دامین هایی که اعتبار دامین بالاتری دارند جدا بشوند که این رقابت عادلانه باشه.

پس در ابتدا گوگل ما رو در الگوریتم سند باکس قرار میدهد. و البته که این مورد به ضرر ما نیست بلکه حتی میتونه برای ما مفید باشه. درسته در ابتدا یعنی گوگل به سایت ما و محتوای ما اعتماد نداره ولی اینو در نظر بگیرید این روند باعث میشه با محتوای ارزشمند خودتون رو به گوگل ثابت کنید یا اصلا گوگل در این مدت متوجه (زمینه کاری اصلی) شما میشود.

شما در زمان الگوریتم سند باکس که تقریبا ۱ تا ۴ ماه هستش میتونید استراتژی محتوای خودتون رو تدوین کنید تا بتونید وقتی از جعبه شنی خارج شدید با رقابت سنگین رو به رو بشید.

پس درواقع این الگوریتم برای شما نجات بخش هستش که نمیزاره اول کار در دنیای پر رقابت گوگل به حال خودتون رها بشید.

پس الگوریتم های گوگل برای سئو یکیش الگوریتم سندباکس میتوان اشاره کرد

بریم چندتا ویدیو ببینیم:

 

 

 

 

 

 

الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird Algorithm

گوگل به دو بخش زندگی تقسیم میشه یکی قبل الگوریتم مرغ مگس خوار و دومی بعد از الگوریتم مرغ مگس خوار :))

چرا؟ چون قبل از اینکه گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار رو ارائه بدهد اوایل روی تعداد کلمات کلیدی تمرکز میکرد یعنی شما برای اینکه بتونید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید کافی بود چندین بار کلمه کلیدی مدنظرت رو داخل مقاله هعی تکرار کنی.

دقیقا مثل نوشته خورشت قیمه وقتی خورشت قیمه هست که شما بخواید خورشت قیمه درست کنید :/

همینقدر بی معنی ولی تکرار زیاد…

وقتی اینگونه بود شما برای پیدا کردن جواب سوالت یا مشکلت داخل گوگل با مشکل مواجه بودی و شاید در سرچ اولیه به صفحات اسپم و پاپ اپ تبلیغات برخورد میکردید که برای کاربر خیلی اذیت کننده شده باشه

برای مثال من یک نفر یک اسپم رو یادمه یا پاپ اپ رو یادمه وقتی وارد صفحه میشیدید یک صفحه جدید براتون باز میشد که شما برنده ساعت فلان شدید با این انقدر تخفیف و…(نویسنده)

نمیدونم شماهم بهش برخوردید یا نه ولی خب به هر حال بعد از اینکه کاربران ناراضی زیاد می شدند گوگل از این به بعد به جای تمرکز روی کلمه کلیدی بلکه تمرکز خودش رو گذاشت روی مفهوم عبارت و جملات. که باعث متولد شدن الگوریتم مرغ مگس خوار شد.

این مورد باعث شد که محتوا های با ارزش به لینک های اول گوگل راه پیدا کنند البته من داخل مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار کاملا راجع بهش توضیح دادم که میتونی بهش سر بزنی

الگوریتم های گوگل برای سئو یکی از مهم ترین هاش همین الگوریتم میتوان گفت هست

بریم چندتا ویدیو باهم ببینیم:

 

 

 

 

 

الگوریتم Mobile First Index یا Mobilegeddon

اوایل سایت ها برای موبایل بهینه سازی نشده بود یعنی اگر میخواستید از سایتی با موبایل دیدن کنید یا استفاده کنید به شدت براتون سخت و عذاب دهنده بود. سایت ها با صفحه نمایش موبایل هماهنگ نبودن از طرفی وقتی کاربر نتونه راحت با سایت کار کنه اون رو ترک میکنه کاری به هیچ چیزی هم نداره

از همین جهت گوگل تصمیم گرفت یک الگوریتم برای سئو بر مبنای موبایل فرندلی طراحی کنه

با توجه به گسترش استفاده از موبایل و از طرفی کاربر های زیادی سرچ های خود رو با تلفن همراه خودشون انجام میدادند این الگوریتم روز به روز مهمتر میشد

گوگل هم برای اینکه کاربرهای خودش رو مجبور به طراحی موبایل فرندلی بکنه الگوریتم موبایل گدون یا موبایل فرست ایندکس رو ارائه بدهد

کم کم که جلوتر رفت گوگل تیر اخر رو زد و اعلام کرد نسخه موبایل هر سایت به عنوان نسخه اصلی و اولیه خود در نظر میگیره. یعنی چی؟

یعنی وقتی ربات خزنده که برسی محتوا رو بر دوش دارد میخواهد سایتی رو بخزد اول نسخه موبایلی اون رو مورد برسی قرار میدهد

ویدیو باهم ببینیم:

اول آموزش تست موبایل فرندلی بودن سایت خودمون:

 

 

 

 

 

الگوریتم پاندا یا Panda Algorithm

الگوریتم پاندا گوگل

با توجه به افزایش محتوا داخل گوگل میشه گفت به عنوان یک منبع هم شناخته میشه یعنی مثلا فلان چیز رو در اینترنت خوندم و…

اما خب بعد از مدتی تعداد ناراضی بودن کاربرها از محتوای بی ارزش و بی کیفیت گوگل خیلی بیشتر شد جوری که تیتر روزنامه ها شده بود:

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

خب این جمله به اندازه کافی خودش سنگین هست و از همین جهت هم گوگل دست به ارائه یک الگوریتم یعنی الگوریتم پاندا زد.

درواقع الگوریتم پاندا امد و کابوس محتوای بی ارزش و بی کیفیت شد جوری که این محتوا های با ارزش تر رو به جایگاه های بالاتری می اورد

از طرفی محتوای تکراری رو شناسایی و جریمه میکند

الگوریتم پاندا محتوای ناچیز (یعنی درباره موضوع کلمه کلیدی صحبت ۴ یا ۵ جمله ایی شده باشه)، محتوای تکراری، محتوای بی کیفیت، مزرعه محتوا و… رو جریمه میکند

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل در سئو همین الگوریتم هست

بریم داخل ویدیو بهتر باهاش اشنا بشیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

الگوریتم پنگوئن یا Penguin Algorithm

یادتونه درباره الگوریتم مرغ مگس خوار گفته شد که با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی اون مقاله میتونست رتبه بگیره؟

سر بک لینک هم همین موضوع پیش امده بود… یعنی هر سایتی بک لینکی دریافت میکرد به معنی یک رای اعتماد بود و همین موضوع باعث شده بود هر چقدر تعداد بک لینک یک سایت زیاد بود به اون ارزش بیشتر میداد و جایگاه بهتری بهش میداد

از همین جهت کاربر کلی بک لینک اسپم و… تهیه میکرد در صورتی که اصلا اون صفحه ارزشی شاید نداشته باشه و خودش یک اسپم باشه (همون مثل معرفی رستوران بد که بهتون گفته بودم)

در همین راستا گوگل الگوریتم پنگوئن رو ارائه داد تا با بک لینک های اسپم و پر کردن مقاله با کلمه کلیدی به صورت بی ارزش رو تنبیه کند. یعنی این الگوریتم به دنبال سایت های اسپم میباشد تا اونهارو شناسایی و جریمه کند.

این هم جزی الگوریتم های گوگل برای سئو هست

اگر نمیدونی بک لینک چیه میتونی یک سر به مقاله بک لینک چیست بزنید.

بریم چندتا ویدیو باهم ببینیم برای درک بهتر:

 

 

 

 

 

 

 

الگوریتم کبوتر یا Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر که یکی ازالگوریتم های گوگل در سئو هست که در واقع بر روی سئو محلی کار میکند یعنی چی؟

کافیه شما داخل گوگل سرچ بزنید مثلا “کافه نزدیک من” بله همانطور که میبنید گوگل برای شما نسبت به لوکیشن خودتون چندتا پیشنهاد اورده

حالا اگر یک شخصی در یک موقعیت جغرافیایی متفاوت با شما همین عبارت رو سرچ بزنه نتایج یکی هست؟ قطعا که جواب این سوال منفی هست

پس الان متوجه شدیم یکی از معیار های گوگل برای رتبه بندی موقعیت جغرافیایی هم میتونه باشه.

گوگل برای رتبه بندی یک مقاله معیار های متفاوتی رو در نظر میگیره که یکی از این معیار ها موقعیت مکانی هم میتونه باشه

میخوای بازم امتحان کنی؟ کافیه با فیلترشکن یک عبارت رو سرچ کنید (حتما دقت کنید که ای پی خوانده بشه برای اطمینان کافیه به اخر صفحه سرچ بیایید اونجا براتون موقعیت مکانی رو نشون میده)

عکس برای لوکیشن داخل الگوریتم گوگل برای سئو

حال با بدون فیلترشکن سرچی انجام بدید، امکان داره نتایج برای شما مقداری متفاوت باشه

بریم چندتا ویدیو باهم ببینیم:

 

 

 

 

 

در اینجا بد نیست اشاره ای دقیق تری داشته باشیم، بر آنچه که در این الگوریتم اتفاق خواهد افتاد. (منبع)

To ultimately improve its local search capabilities, Google enhanced hundreds of ranking signals for both Google Search and Google Maps. This also meant Google’s location and distance ranking parameters were also improved to better provide local, relevant results to users based on proximity.

جمع بندی

داخل این مقاله تمامی الگوریتم های گوگل در سئو رو از الگوریتم های پاندا، مرغ مگسخوار، کبوتر، موبایل فرست ایندکس، پنگوئن و… مورد برسی قرار دادیم و برای همشون بیشتر از چندتا ویدیو براتون قرار دادم تا درک هر یک از آنها برای شما خیلی راحت تر باشه

تو سایت ماز هم میتونیم آپدیت این الگوریتم های گوگل برای سئو رو ببنیم.

 

 

سوالات رایج

الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که برای پیدا کردن و رتبه‌بندی مرتبط‌ترین صفحات برای عبارت جستجوشده کمک می‌کنند. در واقع کل سیستم رتبه‌بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته‌شده که هرکدام چند فاکتور مختلف درون یا برون صفحه را در نظر می‌گیرند.

شاخص ترین الگوریتم های گوگل در سئو چیست؟

از الگوریتم های گوگل برای سئو میتوان به گوگل پاندا، گوگل پنگوئن، مرغ مگس خوار، رنک برین، کبوتر، گورخر، الگوریتم Page Layout، الگوریتم PayDay Loan اشاره کرد.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. استاد ، توی مرداد ماه گوگل باز آپدیت جدیدی داده؟
    باز ما رتبه هامون هی جا بجا میشه ؟

    1. سلام مسعود جان آپدیت جدی که بخواد تغییری در روند کارهامون بده ندیدم

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.