پروپوزال سئو چیست؟ بررسی روش های ارائه یک پروپوزال همه فن حریف!

مشاهده فهرست مطالب

در صورتی که چم و خم‌های نوشتن یک پروپوزال سئو بی‌ نقص را بلد نباشید پروژه‌های سئو درجه یک نیز مثل ماهی از دستان‌تان سر خواهند خورد! در این مقاله قرار است از ۰ تا ۱۰۰ با مسیر نوشتن پروپوزال سئو آشنا شویم، اگر سئو کار هستید و هنوز نمی‌دانید که دقیقا پروپوزال سئو چیست و مهم‌ترین ترفندهای پروپوزال نویسی کدام است، با من در این مقاله همراه باشید.

 

 

پروپوزال سئو چیست؟

اگر کمی در عبارت پروپوزال سئو عمیق‌ تر شویم درک می‌کنیم که خود این عبارت از ترکیب دو کلمه دیگر یعنی : (پروپوزال + سئو) تشکیل شده است، پروپوزال که به معنای پیشنهاد است و سئو هم که تکلیفش معلوم است و همان طور که در مقاله تعریف سئو گفتیم به معنای بهینه سازی وب سایت و در نهایت معنای عبارت پروپوزال سئو همان پیشنهاد تیم سئو برای انجام پروژه سئو به کارفرما است.

ماجرا از این قرار است در قدم‌های اول آشنایی یک سئو کار و کارفرما و شنیده شدن اولین زمزمه‌ها برای برون سپاری پروژه سئو به دست سئو کار، باید یک فایل پروپوزال سئو توسط متخصص سئو تدوین شود که درآن پیشنهاد دقیق روند انجام پروژه سئو توسط متخصص یعنی لیست کمبود‌ها، اقدامات مورد نیاز و هزینه‌های لازم و …. به صورت دقیق نوشته شود تا کارفرما مطلع شود که اگر بخواهد سئو سایت خودش را به این متخصص بسپارد چه مسیری را در پیش روی خود دارد.

قبل از این که به بررسی چرایی واجب بودن نوشتن پروپوزال بپردازیم بخش هایی از یک نمونه پروپوزال سئو رو با هم بینیم:

 

نمونه پروپوزال سئو

پروپوزال سئو

این تصاویر برگرفته از محصول نمونه پروپوزال سئو بوده که از طریق سایت دیجیتالینگ و لینک زیر قابل خرید و دسترسی است:

 

خرید نمونه پروپوزال از دیجیتالینگ

 

البته حتما هم نیاز به خرید پرپوزال بالا نیست و در صورتی که عبارت “نمونه پروپوزال سئو” به فارسی یا عبارت “SEO Proposal Template” رو سرچ کنید میتونین به انبوهی از نمونه های فارسی و انگلیسی دسترسی داشته باشید.

SEO Proposal Template

چرا نوشتن پروپوزال سئو واجب است؟

احتمالا سوال مهمی که در اینجای کار پیش می‌آید این است که اصلا چرا باید به خودمان زحمت پروپوزال نویسی بدهیم و آیا نمی‌توانیم بدون این دنگ و فنگ‌ها با نوشتن یک قرار داد ساده با چند خط خطی فرمالیته وارد پروژه  شویم و در مسیر کار به آهستگی نقاط مبهم پروژه را روشن سازیم؟ ….

طبق تجربه من ننوشتن پروپوزال در آینده پروژه سئو می‌تواند شما را درگیر گرفتاری‌ های متعددی کند و به همین دلیل همیشه توصیه می‌کنم که قبل از جدی شدن پروژه سئو حتما پروپوزال آماده کنید، در ادامه همراه من باشید تا با ۳ تا از مهم‌ترین دلایل نوشتن پروپوزال سئو آشنا شوید.

 

شاید برات جالب باشه بدونی از هر ۱۰ پروپوزال سئو که به کارفرما میدی شاید یکی از اون ها تبدیل به پروژه بشه!!!

 

حالا با توجه به این موضوع و وقت گیر بودن آماده کردن پروپوزال متنی کاری که من پیشنهاد میکنم انجام بدین آماده کردن پروپوزال صوتی قبل از ارائه پروپوزال متنی است. پروپوزال های صوتی هم به این صورت هست که بخشی از اون به صورت آماده و از قبل ضبظ شده هست و بخش دیگر از اون به صورت شخصی سازی شده برای اون پروژه خاص هست. در ادامه یکی از نمونه صوت های از قبل ضبط شده رو باهم بشنویم:

 

 

این صوت نمونه ای از صوت های آماده و از قبل ضبط شده برای ارائه پروپوزال صوتی به کارفرماست که قبلا در کانال تلگرام قرار داده شده و از طریق لینک زیر میتونی بهش دسترسی داشته باشید.

 

صوت آماده ارائه پروپوزال

 

دلیل اول: روشن ساختن مسیر پروژه

از سلام اول آشنایی کارفرما با متخصص سئو قطعا طرفین پروژه هیچ ذهنیت روشن و واضحی از مسیر پیش رو ندارند که دقیقا قرار است چه کارهایی با چه هزینه‌هایی انجام شوند و تعهدات دو طرف ماجرا در مسیر انجام پروژه سئو از چه قرار است، نوشتن یک پروپوزال سئو جامع و دقیق منجر به شکل گیری یک چهارچوب ذهنی برای کارفرما و حتی سئو کار می‌شود تا بدانند که قرار است دقیقا در چه مسیری با یکدیگر همراه شوند و چالش‌های احتمالی پیش رو را شناسایی کنند.

۴ سوالی که زمان نوشتن پروپوزال سئو پاسخ داده می‌شوند:

  1. مفهوم سئو چیست؟
  2. سئو سایت من چه‌قدر طول می‌کشد؟
  3. نقاط ضعف و قوت سایت من چیست؟
  4. دستمزد و هزینه سئو چقدر می‌شود؟ و …..

 

مسیر پروژه رو برای کارفرما توی پروپوزال مشخص کن. از سر درگرمی درش بیار توی این صوت در مورد اهمیت رودمپ توضیح دادم و بهت گفتم چطوری برای بیشتر پروژه گرفتن ازش استفاده کنی.

دلیل دوم: صرفه جویی در زمان

اگر بیخیال نوشتن پروپوزال سئو شوید و بخواهید ۰ تا ۱۰۰ ریز و درشت تمامی موضوعاتی که در یک فایل پروپوزال جمع و جور قابل ذکر هستند را پای میز جلسه ببرید به هوای اینکه حوصله کاغذ بازی‌های پروپوزال نویسی و … را ندارید به طرز وحشتناکی زمان‌ تان را از دست خواهید داد یعنی یکی از مهم‌ترین دلایلی که نوشتن پروپوزال سئو را واجب می‌کند صرفه جویی در زمان است که شما می‌توانید با نوشتن پروپوزال به راحتی تایم‌ تان را برای کارهای مهم‌تر ذخیره کنید و درگیر رفت و آمدها و دردسرهای جلسه حضوری نشوید.

دلیل سوم: جلوگیری از اختلافات آینده

اگر امروز به فکر نوشتن یک پروپوزال سئو جانانه نباشید باید فکری به حال ادعاهای راست و دروغ فردای کارفرما بکنید چون زمانی که شما در ابتدای کار مسیر پیش رو و مشکلات و چالش‌ها همراه بودجه مورد نیاز و … را مشخص نکنید هر زمانی در مابین مسیر انجام پروژه سئو ممکن است با ادعایی از سمت کارفرما مواجه شوید! پس بهتر است برای جلوگیری از اختلافات احتمالی در آینده یک پروپوزال سئو ناقابل آماده کنید و از شر همه مشکلات خلاص شوید.

 

 

تنها ۳ قدم تا نوشتن بهترین پروپوزال سئو !

نوشتن پروپوزال سئو یک کار تخصصی محسوب می‌شود و شما زمانی می‌توانید یک پروپوزال درجه یک بنویسید که به تمامی مباحث ریز و درشت سئو محتوا، سئو داخلی و سئو خارجی مسلط باشید تا بعد از انجام آنالیزی جانانه و برآورد هزینه‌ ها بتوانید یک پروپوزال سئو شسته رفته تحویل کارفرما بدهید، در ادامه با من همراه باشید تا تنها در ۳ قدم، مسیر نوشتن پروپوزال سئو به سبک متخصصین سئو حرفه‌ای را یاد بگیرید.

قدم اول: بررسی نقاط ضعف + هزینه

در مرحله اول بعد از انجام آنالیز‌های لازم در فایل پروپوزال، شرح نتیجه مقایسه آنالیز وضعیت بخش‌های مختلف سئو سایت کارفرما با رقیب را ذکر کنید و در پایان هر بخشی که مشکلات و ضعف‌ها را مطرح کردید به راه حل دقیق و عملی هر مشکل نیز همراه هزین ه‌های احتمالی مورد نیاز اشاره کنید تا کارفرما دقیقا نقاط ضعف و قوت سایت خود همراه راه حل‌های شما را بشناسد و تصمیم بگیرد که قصد دارد سئو سایت کسب و کارش را به تیم شما بسپارد یا نه.

سئو محتوا (Seo Content)

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در فرایند آنالیزها پیش از نوشتن پروپوزال سئو به آن توجه ویژه داشته باشید وضعیت سئو محتوا سایت کارفرما و رقبا است، در این مرحله باید به کمک آنالیز نتایج گوگل و بررسی مقالات، محصولات، عنوان‌ها، متادسکریپشن‌ها و …. سطح کلی عملکرد سئو محتوا سایت کارفرما و رقبا را مقایسه کنید تا در پایان به یک جمعبندی کلی از نقاط ضعف و قوت سئو محتوا کل ساختار وب سایت کارفرما دست پیدا کنید.

مهم‌ترین بخش‌های سئو محتوا
  1. بهینه بودن عنوان‌ها
  2. ساختار هدینگ‌ها
  3. متا دسکریپشن‌ 
  4. متن محصولات
  5. کیفیت مقالات
  6. تعداد کلمات مقالات
  7. سئو تصاویر
  8. سئو ویدئو‌ها
  9. ساختار لینک‌های داخلی
  10. ساختار URL
  11. توجه به کانسپت کلمات کلیدی
  12. ارتباطات معنایی در محتواها
  13. تعداد لینک‌های خارجی و …

‌سئو تکنیکال (Technical seo)

بعد از آنالیز سئو محتوا سایت کارفرما و رقبا نوبت به تحلیل بخش تکنیکال می‌رسد که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پروپوزال سئو محسوب می‌شود، اصولا بیشتر از ۹۵% وب سایت‌ها در آغاز مسیر پروژه سئو با مشکلات تکنیکال مختلفی مواجه هستند و در اینجای کار وظیفه شما این است که با حوصله ضعف‌های تکنیکال سایت کارفرما را کشف کنید و در پروپوزال سئو به این نقاط ضعف همراه راه حل‌تان اشاره کنید.

مهم‌ترین بخش‌های سئو تکنیکال
  1. فعال بودن ssl
  2. سرعت سایت
  3. بهینه سازی سایت مپ
  4. وضعیت ایندکس
  5. ساختار یوآرال‌ها
  6. بهینه بودن فایل robot
  7. وضعیت بردکرامب سایت
  8. ریسپانسیو بودن صفحات
  9. وضعیت کدهای اسکیما
  10. خطاهای سرچ کنسول
  11. تعداد صفحات ۴۰۴
  12. وضعیت amp

سئو آف پیج (off page seo)

حالا نوبت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو می‌رسد که حقیقتا پروپوزال سئو بدون آن معنا ندارد و این بخش مهم سئو آف پیج است و در این مرحله شما باید به کمک ابزارهای آنالیز سئو خارجی مثل ahrfs و … یک مقایسه جانانه از وضعیت سئو خارجی سایت کارفرما و رقبایش انجام بدهید  تا متوجه شوید که همین اول کار کجای مسیر ایستاد‌ه‌اید و پروژه شما از نظر تعداد بک لینک و رپورتاژ آگهی نسبت به رقبا چه نقاط ضعف و قوتی دارد.

مهم‌ترین بخش‌های سئو آف پیج
  1. بک لینک
  2. رپورتاژ
  3. پست مهمان
  4. بک لینک pbn
  5. انکرتکست ها
  6. شبکه‌های اجتماعی و …

قدم دوم: مشخص کردن هزینه و زمان

هر آنچه که تا اینجای کار گفتم فقط شد قدم اول یعنی آنالیز و مقایسه سایت کارفرما با رقبا در ۳ بخش اصلی سئو یعنی سئو محتوا، سئو خارجی و سئو تکنیکال! …. اما حالا نوبت یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختار پروپوزال سئو به نام تعیین هزینه‌ها و زمان انجام پروژه است.

وقتی که شما طبق هر آنچه در قدم اول گفته شد همه کارهای لازم را انجام دادید و سایت کارفرما و رقبا را زیر و رو کردید و راه حل‌های پیشنهادی‌تان را نیز نوشتید این سوال در ذهن کارفرما ایجاد می‌شود که شما قرار است تمامی این کارهارا در چه بازه زمانی و با چه میزان هزینه‌ای انجام دهید و به همین دلیل حالا باید در این بخش از پروپوزال سئو ، به صورت دقیق تکلیف کارفرما را روشن کنید که زمانبندی شما برای انجام پروژه از چه قرار است و دستمزد پیشنهادی‌ تان چقدر است.

قدم سوم: نوشتن مقدمه !

بعد از اتمام تمامی مراحل قبلی یعنی انجام آنالیزها و نوشتن زمانبندی و دستمزد پیشنهادی نوبت به تکمیل کردن مقدمه پروپوزال سئو است، احتمالا تعجب کنید که چرا پیشنهاد می‌کنم اولین بخش پروپوزال را در مرحله آخر تکمیل کنید اما این اتفاق خیلی هم عجیب نیست چون وقتی شما هنوز هیچ تحلیل و بررسی انجام نداده‌اید و نمی‌دانید که دقیقا در فایل پروپوزال سئوتان چه خبر است خب چگونه می‌خواهید یک مقدمه برای پروپوزال بنویسید!

پیش از بررسی روش های تبدیل یک پروپوزال سئو به پروژه بهتون توصیه می کنیم به مقاله قرارداد سئو هم سر بزنید.

مسیر تبدیل پروپوزال به پروژه به سبک امین هاشمی!

تا اینجای کار به صورت دقیق با مراحل آماده سازی یک پروپوزال سئو آشنا شدید و حالا می‌خواهم از روند دقیق روال کاری من از شروع آشنایی اولیه با کارفرما تا نوشتن پروپوزال و امضای قرارداد برای‌تان بگویم تا کمی از تئوری بازی‌های نوشتن پروپوزال سئو فاصله بگیریم و بیشتر با دنیای واقعی تجربیات من در مسیر تبدیل پروپوزال‌ها به پروژه‌های واقعی آشنا شوید.

صحبت‌های خلاصه اولیه

من همیشه در قدم اول تعدادی فایل صوتی شامل توضیح درباره روال کار و شرح تقریبی هزینه‌ها و مدت زمان تقریبی پروژه در اختیار کارفرما قرار می‌دهم تا در همان ابتدای کار اصلا طرف مقابل من متوجه بشود که دقیقا منظور من از سئو سایت چیست و قرار است در این مسیر چه قدر پول خرج کند و چه میزان زمانی صبر کند.

شاید باورتان نشود ولی در این مرحله گاهی اوقات بیشتر از ۹۰% صحبت‌ها با یک خداحافظی به اتمام می‌رسد چون کارفرما اصلا متوجه می‌شود که پیش فرض ذهنی قبلی‌اش از سئو کاملا خیالات محض بوده است و درمورد سئو اشتباه فکر می‌کرده و در کل علاقه‌ای به استفاده از این روش بازاریابی اینترنتی ندارد.

ارائه پروپوزال متنی

فرضا اگر در یک تعامل کاری، مرحله قبلی با خوبی و خوشی به اتمام برسد و کارفرما بله اولیه را بگوید من در اینجای کار یک پروپوزال دقیق طبق مراحلی که در این مقاله برای‌تان توضیح دادم آماده می‌کنم تا در اینجای کارمسئولیت‌ها و تعهدات طرفین در روال پروژه به صورت دقیق‌تر مشخص شود، در حقیقت ارائه پروپوزال متنی یک قدم رو به جلو در مسیر جدی‌تر شدن پروژه‌ سئو و آغاز همکاری با کارفرمای جدید است.

تنظیم جلسه حضوری

بعد از همه این دنگ و فنگ‌ها و ماجراها در صورتی که پروپوزال متنی نیز مورد تایید کارفرما قرار گرفت وقت تنظیم یک جلسه حضوری برای ارائه توضیحات بیشتر دقیق‌تر و برداشتن قدم آخر برای شروع یک همکاری تازه است؛ فراموش نکنید که احتمال تبدیل پروپوزال‌های سئو به پروژه و همکاری در صورت مذاکره حضوری خیلی بیشتر خواهد بود و اگر در ابتدای مسیر هستید و سرتان خلوت است پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه شانس شرکت در جلسات حضوری را از دست ندهید.

اشتباهات رایج پروپوزال نویسی

برای اینکه بتوانید یک پروپوزال سئو درجه یک بی‌نقص بنویسید باید حواس‌تان به یکسری از ریزه‌کاری‌های پروپوزال نویسی باشد تا در اصطلاح خودمانی بعد از ارسال فایل پروپوزال سئو متوجه نشوید که چه مشکلات ریز و درشتی در پروپوزال‌ تان داشتید که اصلا حواس‌تان به آن‌ها نبوده است، برای اینکه شما گرفتار این ماجراها نشوید من در ادامه لیستی از پرتکرارترین اشتباهات پروپوزال نویسی را برای شما آماده کرده‌ام و شما می‌توانید با مرور این اشتباهات، ریسک خطاهای خودتان در پروپوزال نویسی را کاهش دهید.

عدم اشاره به آنالیزها

یکی از رایج‌ترین اشتباهات سئوکارها در فرایند نوشتن پروپوزال سئو عدم اشاره به آنالیزها و مقایساتی است که در فرایند تحلیل بخش‌های مختلف سایت کارفرما و رقیب انجام‌داده اند، یعنی شما زمان نوشتن پروپوزال سئو حتما باید به این نکته اشاره کنید که در فرایند آنالیزها متوجه شده‌اید که مثلا رقیب کارفرما حدود ۸۵ رپورتاژ آگهی در خبرگزاری‌های معتبر دارد و سایت کارفرما فقط ۱۰ تا بک لینک ناقابل دارد و به همین دلیل برای بهینه سازی سئو آف پیج پروژه نیاز به n میلیون تومان بودجه است.

غلط املایی

دقت به نکات دستوری و نگارشی در فایل پروپوزال سئو، بدیهی‌ترین نکته‌ای است که هر متخصص سئویی زمان آماده سازی فایل پروپوزال سئو باید به آن دقت کند اما چون این نکته خیلی دم دستی و ساده است متاسفانه حدودا بیشتر از ۸۰% سئوکارها به آن دقت نمی‌کنند.

متخصصین سئو عزیز گاهی اوقات فایل پروپوزالی به کارفرما تحویل می‌دهند که تا دلتان بخواهد در آن می‌شود غلط‌های املایی و مشکلات نگارشی و …. پیدا کرد و این مشکل به شدت روی دید کارفرما از سطح تخصص و هویت برند شخصی شما اثر منفی خواهد گذاشت پس حتما قبل از ارسال فایل پروپوزال سئو، حداقل ۵ الی ۱۰ دور متنی که نوشته‌اید را بخوانید غلط‌های دستوری و نگارشی را اصلاح کنید.

بازاریابی نکردن تخصص!

فراموش نکنید که فایل پروپوزال سئو مثل نماینده تیم سئو شما در برابر کارفرما است پس بنابر این باید فایلی تهیه کنید که بازاریاب خوبی برای تخصص و تجربیات شما در زمینه انجام پروژه‌های سئو باشد و کارفرما بعد از انداختن یک نگاه اجمالی به پاراگراف‌های پروپوزال سئویی که شما نوشته‌اید بتواند با خیال راحت به تخصص و تجربه شما اعتماد کند و با خیال راحت پروژه سئو خود را به تیم شما بسپارد.

برای رسیدن به این هدف مهم حتما سعی کنید در لابه‌لای پاراگراف‌ها و نکات مهم پروپوزال سئو‌ی‌تان اشاره کوتاهی به تجربیات و دستاوردهای درخشان اخیرتان در به ثمر رساندن پروژه‌های سئو مختلف و حل کردن مشکلات مشابه با نقاط ضعف کارفرما داشته باشید تا دل کارفرما برای برون سپاری پروژه‌اش به تیم شما گرم شود.

سخن پایانی

اگر متخصص سئو هستید و دوست دارید که از این به بعد پروپوزال‌های سئو بهتری بنویسید تا مشتریان بیشتری برای تیم سئو‌تان جذب کنید در ابتدای کار باید به صورت اصولی با مفهوم پروپوزال سئو و ترفندهای پروپوزال نویسی آشنا شوید، در این مقاله هر آنچه که باید در باره نوشتن پروپوزال سئو به صورت حرفه‌ای بدانید در ۳ مرحله مرور کردم و همچنین برای کاهش خطاهای احتمالی شما در پایان مقاله به رایج‌ترین اشتباهات سئوکارها در نوشتن پروپوزال سئو اشاره کردم. مطمئن باشید با کمک آموزش‌های این مقاله می‌توانید یک پروپوزال سئو جادویی درخشان خلق کنید موفق باشید !

 

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. سلام من برای شروع کارم کارفرما گفته بهم پروپوزال بده من دقیقا بش چیا بدم و آیا این فایل پروپوزال رو دانلود کنم کارم رو انجام میده تور خدا بهم بگید من خیلی گیج شدم

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.