قرارداد سئو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بررسی جامع (۱۴۰۳)

مشاهده فهرست مطالب

از قدیم گفته‌اند که جنگ اول به از صلح آخر است و حالا ماجرای قرارداد سئو نیز از همین قرار است، اگر قبل از شروع پروژه به فکر تنظیم یک قرار داد رسمی با بندهای ضروری برای توافق روی تمامی تعهدات و مشکلات ریز و درشت پروژه نباشید مطمئن باشید که درآینده بدجوری به دردرسر خواهید افتاد! برای جلوگیری از این گرفتاری‌ها فقط کافی است در این مقاله همراه من باشید تا روش اصولی تنظیم یک قرارداد سئو را یاد بگیرید. بعد از ارائه پروپزال سئو و تایید آغاز همکاری از جانب کارفرما و تیم سئو زمان تدوین قرار داد سئو از راه‌ می‌رسد اما سوال اصلی اینجا است که دقیقا منظور از قرارداد سئو چیست و با چه هدفی تدوین می‌شود؟

 

دانلود دو نمونه قرارداد سئو

 

قرارداد سئو چیست؟

بعد از ارائه پروپوزال سئو و تایید آغاز همکاری از جانب کارفرما و تیم سئو زمان تدوین قرار داد سئو از راه‌ می‌رسد اما سوال اصلی اینجا است که دقیقا منظور از قرارداد سئو چیست و با چه هدفی تدوین می‌شود؟

منظور از قرار داد سئو یک برگه کاغذی است که درآن متنی با هدف روشن سازی تعهدات اجرایی و مالی کارفرما و تیم سئو همراه زمانبندی‌های مورد نظر برای اجرای تعهدات و …. به صورت دقیق آورده می‌شود و در نهایت با امضای دو طرفین قرار داد یعنی مسئول پروژه سئو و کارفرما دارای اعتبار قانونی و حقوقی می‌شود.

چرا تنظیم قرار داد سئو قبل از شروع پروژه، واجب است؟

بدترین ظلمی که یک سئو کار می‌تواند در حق خودش انجام دهد این است که مسئولیت پروژه‌ سئویی را بدون داشتن قرار داد بر عهده بگیرد البته این موضوع برای کارفرمایان نیز صدق می‌کند چون زمانی که قراردادی در کار نباشد هر دو طرف می‌توانند هر جایی از مسیر پروژه که دل‌‌شان بخواهند زیر قول و قرار‌هایشان‌ بزنند و برای طرف مقابل دردسر کنند و این اتفاق، دردسرهای مالی و روانی متعددی را ایجاد خواهد کرد، پس برای جلوگیری از این گرفتاری‌ها بهتر است حتما به فکر تنظیم قرار داد قبل از شروع پروژه سئو باشید.

یک نکته در گوشی بین من و شما:

قبل از اینکه به صورت تخصصی وارد بحث قراردادهای سئو بشویم فراموش نکنید که من به عنوان متخصص سئو اطلاعات محدودی پیرامون مسائل حقوقی دارم و موضوع نوشتن قرار داد سئو هم یک مسئله کاملا حقوقی محسوب می‌شود و قطعا دانش من در این زمینه کامل و جامع نیست و نکاتی که به شما در این مقاله می‌گویم صرفا تجربیات شخصی من است پس این نکات نمی‌توانند ملاک قطعی شما برای ریسک کردن روی زمان سرمایه‌تان باشند و بهتر است برای انجام هرکاری و تکمیل اطلاعات‌ پیرامون تنظیم قرارداد سئو با یک وکیل خبره مشورت کنید و اطلاعات و توصیه‌ های حقوقی وکیلتان را به نکته‌های تجربی من، ارجح بدانید.

 

انواع سبک‌ های قرارداد سئو

من همیشه یک دسته بندی ساده برای انواع قرار دادهای سئو در نظر می‌گیرم که شامل سه مدل قراردادهای آبکی پیش پا افتاده، قرارداهای سفت و سخت و قراردادهای نرمال سئو است، در ادامه همراه من باشید تا نیم نگاهی به مدل تدوین این قرار دادها داشته باشیم .

مدل اول: قراردادهای آبکی

این مدل از قراردادها که اتفاقا در ایران هم خیلی رایج هستند قراردادهایی هستند که فقط با هدف اینکه یک امضایی بین سئو کار و کارفرما رد و بدل شده باشند تدوین می‌شوند و هیچ چهارچوب درست و حسابی ندارند و به خاطر همین بی در و پیکر بودن ممکن است برای طرفین قرار داد در آینده خیلی هم دردسر درست کنند.

مدل دوم: قرادادهای سفت و سخت!

اما قراردادهای سفت و سخت برخلاف قراردادهای آبکی دیگر از آن ور بام افتاده‌اند و با داشتن قوانین بیش از حد سخت گیرانه موجب رعب و وحشت هر دو طرف قرار داد می‌شوند و پیشنهاد نوشتن این مدل از قرار دادها از سمت هر کدام از طرفین پروژه که باشد، چه کارفرما چه مجری پروژه سئو، نتیجه‌ای جز فراری دادن طرف مقابل و کنسل شدن پروژه سئو را نخواهد داشت.

مدل سوم: قراردادهای نرمال

مدل سوم نوشتن قرار داد سئو بهترین شیوه است که در آن خبری از سخت‌گیری‌های وحشتناک و امضا بازی‌های فرمالیته نیست و هر دو طرف با داشتن یک دید منطقی و حتی کوتاه آمدن‌های متقابل با در نظر گرفتن منافع و زیان شخصی حاضر به امضای آن می‌شوند.

آشنایی با ۳ سبک مختلف قرار داد سئو

به تعداد موهای روی سر من و شما می‌توان سبک‌های مختلفی برای نگارش قراردادهای سئو ابداع کرد چون حال و هوا و شرایط بودجه و سختی هر پروژه متفاوت است و به همه دلیل نوع نگارش قراردادهای سئو فارغ از چهارچوب کلی و بندهای اساسی نیز می‌تواند متفاوت باشد اما در یک دسته بندی کلی ‌می‌توان گفته که قراردادهای سئو به ۳ سبک مختلفی قراردادهای تضمیمی، ماهیانه و پروژه‌ای نوشته می‌شوند.

قرارداد تضمینی

اگر بخواهیم واقع بین باشیم، حرف از تعهد و تضمین در دنیای سئو و بهینه سازی سایت، شوخی بیش نیست چون هزاران عامل پیش بینی نشده می‌توانند نتایج نهایی پروژه را دستخوش تغییر کنند اما با این وجود مدل قرار دادی مبنی بر تضمین رسیدن به صفحه اول گوگل وجود دارد که  در این مدل قرار داد کارفرما تعهد می‌کند پس از رسیدن به نتیجه مدنظر دستمزد تیم سئو را تمام وکمال پرداخت کند.

قرارداد سئو ماهانه

در مدل قرار داد ماهیانه تیم سئو همچون یک کارمند تمام وقت در پایان هر ماه با ارسال گزارش دقیق از لیست تسک‌های انجام شده در طول ماه، حقوق خود را از کارفرما دریافت می‌کند، در این مدل قرار داد پیش از امضای نهایی اصولا مبلغی به عنوان خسارت در صورت فسخ و جبران ضرر و زیان طرفین مشخص می‌شود.

قرارداد سئو پروژه‌ای

مدل قرارداد پروژه‌ای یا انجام کار شیوه‌ای از قرار داد سئو است که در آن خبری از تضمین تعهد برای رسیدن به نتیجه خاصی در میان نیست و فقط قول و قرار انجام یکسری از کارهای مهم سئو مثل بهینه سازی سرعت، انتشار x عدد محتوا در روزهای مشخص، افزایش کلیک و …. توسط مجری پروژه گذاشته می‌شود.

۱۵ بخش اصلی یک قرار داد سئو!

هر قرار داد سئو دارای یکسری بند و مفاد مشخص و ثابت است که چهارچوب و پایه اصلی قرارداد را این موارد شکل می‌دهند، اگر قصد دارید که یک قرار داد رسمی و معتبر به سبک بهترین سئوکاران ایران تنظیم کنید حتما نکات گفته شده در ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید و سعی کنید با حساسیت و ریز بینی هر نکته را داخل قرار دادی سئوی خودتان جای دهید تا خدایی نکرده در آینده درگیر مشکلات حقوقی نشوید. البته لازم به ذکر است مواردی که در ادامه بهشون میپردازیم تجربه شخصی بوده و لازم است جنبه های حقوقی رو با متخصص این حوزه مطرح کنید.

معرفی دقیق طرفین و موضوع

در اولین پاراگراف قرار داد سئو باید طرفین قرارداد با ذکر اطلاعات شخصی معرفی شوند و در ادامه موضوع قرار داد به صورت خلاصه معرفی شود، مثلا می‌‌توانید از متن زیر برای شروع قراردادهای سئوی‌تان ایده بگیرید:

این قرار داد بین امین هاشمی به عنوان مجری پروژه سئو و آقای فلانی به عنوان کارفرمای پروژه با موضوع سئو سایت …..  نوشته شده است.

 

طرفین قرارداد سئو

تعهدات را مشخص کنید

خب حالا به سراغ اصل کار یعنی مشخص کردن تعهدات طرفین در طول مسیر پروژه سئو می‌رویم، با نوشتن این بند مشخص می‌شود که تیم سئو و کارفرما در روند انجام پروژه سئو چه مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند، تعیین تعهدات طرفین کاملا به قرار و مدارهای قبلی بستگی دارد و هیچ الزامی وجود ندارد و من برای آشنایی شما تنها به تعدادی از تعهدات رایج قابل اجرا در پروژه‌های سئو اشاره می‌کنم:

تعهدات رایج سئو کاران

  1. انجام کار
  2. افزایش کلیک
  3. افزایش فروش
  4. بهینه سازی سایت
  5. تحقیق کلمه کلیدی
  6. تولید محتوا و ….

تعهدات قرارداد سئو

زمان‌بندی از یاد نرود

هر تعهدی باید یک چهارچوب زمانی مشخص داشته باشد تا کارفرما تکلیف خودش را با تیم سئو بداند که وظایف محول شده قرار است در چه تاریخی انجام شوند، به همین دلیل ذکر دقیق زمانبدی انجام کارها نیز در قرار داد سئو حائز اهمیت است، مثلا اگر تعهد یک سئو کار به کارفرما پیش از شروع پروژه افزایش ۱۰۰۰ کلیک روزانه در سرچ کنسول است باید متن زیر در قرار داد آورده شود:

تعهد می‌شود در مدت زمان ۶ الی ۸ ماه از تاریخ …. الی تاریخ …. میزان کلیک سرچ کنسول سایت x از روزانه …. کلیک به روزانه …. افزایش یابد.

مدت قرارداد سئو

تعهدات مالی و نحوه پرداخت

پس از تعیین دقیق تعهدات اجرایی طرفین نوبت به حساب و کتاب‌های مالی می‌رسد و در اینجای کار باید بعد از تعیین دقیق بودجه کل پروژه و دستمزد تیم سئو نحوه پرداخت هزینه‌ها از جانب کارفرما به سئو کار ذکر شود مثلا اگر دستمز کلی تیم سئو برای انجام پروژه مد نظر ۵۰ میلیون است و قرار است پروژه در طول ۵ ماه انجام شده و در دستمزد کلی پروژه بین زمان انجام پروژه تقسیم شود باید متن زیر در قرارداد سئو ذکر شود:

دستمزد نهایی این قرار داد که باید از سمت کارفرما به کارگزار پرداخت شود، ۵۰۰۰۰۰ ریال می‌باشد و می‌بایست در پایان هر ماه میزان یک پنجم از کل هزینه نهایی از جانب کارفرما به کارگزار پرداخت شود.

مبلغ قرارداد سئو

پیش از بررسی ادامه مقاله بهتون پیشنهاد می کنیم به مقاله هزینه سئو هم سر بزنید.

تعیین طرف مسئول کسور قانونی

هر کاری دنگ و فنگ‌های قانونی خودش مثل پرداخت مالیات و … دارد و پروژه‌های سئو نیز از این قائده مستثنی نیستند و ممکن است در طول پروژه گرفتار این مدل هزینه‌ها بشوید و در صورتی که در این مواقع دخل و خرج‌تان با یکدیگر جور در نیاید بدجوری گرفتار خواهید شد، بهتر است زمان نوشتن قرار داد سئو به این نکته توجه کنید و به صورت دقیق مشخص کنید که مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها با کدام یک از طرفین قرار داد است.

مسئولیت های مالی قرارداد سئو

مشخص کردن جریمه‌ها

در طول روند انجام پروژه سئو وجود بی‌توجهی از سمت هر یک از طرفین یعنی تیم سئو یا کارفرما می‌تواند پروژه سئو را به شدت دچار چالش و دردسر کند پس بهتر است که تعهدات هر یک از طرفین به همراه زمان‌بندی دقیق داخل قرار داد همراه جریمه دیرکرد در صورت عدم انجام به موقع تسک‌ها در قرار داد تایین شوند.

توجه به مسائل امنیتی

در بعضی از وب سایت‌ها مثل سئو سایت پزشکی یا حقوقی با حریم شخصی و مالی کاربران سروکار داریم و افشا نشدن اطلاعات شخصی کاربران در این دسته از کسب و کارها برای مدیران سایت‌ها از اهیمت فوق العاده بالایی برخوردار است و مدیران این دسته از بیزینس‌ها همیشه موقع برون سپاری پروژه سئو نگرانی بالایی نسبت به امنیت اطلاعات شخصی کاربران‌شان دارند.

مدیران این دسته از وب سایت‌ها می‌توانند زمان تدوین قرارداد به این موضوع اشاره کنند که درصورت افشای اطلاعات شخصی کاربران، کارفرما حق پیگیری قانونی از مراجع قضایی دارد و برای اینکار مثلا می‌توان از متن زیر داخل یکی از بندهای قرار داد استفاده کرد :

مجری متعهد می‌شود اجازه افشای اطلاعات خصوصی کاربران بدون اجازه کتبی کارفرما نداشته و در صورت تخطی این از مهم، کارفرما حق پیگیری قضایی بر علیه مجری را دارا است.

توجه به قوانین جامعه

هر کشوری چهارچوب‌های قانونی خاص خودش را دارد که این قوانین در فضای اینترنت و دیجیتال نیز جاری هستند و مدیران کسب و کارهای دیجیتال باید به آن‌ها توجه کنند، عدم پیروی آگاهانه و غیر آگاهانه از قوانین اجتماعی و حقوقی حاکم بر جامعه عواقب قضایی دردسرسازی را برای صاحبان کسب و کارهای دیجیتال و سئوکارها ایجاد خواهد کرد پس این موضوع خیلی مهم است که حتما در یکی از بندهای قرار داد به الزام تعهد طرفین به قوانین حاکم بر جامعه تاکید شود.

تعیین شرایط فسخ قرارداد

حتما در یکی از بندهای قرارداد سئو باید شرایط فسخ قرار داد با جزئیات کامل ذکر شود تا هیچکدام از طرفین قرارداد نتوانند بدون اطلاع دیگری و پرداخت خسارت و …. قرارداد را فسخ کنند، با این کار می‌توانید خیال خودتان را راحت کنید که هزینه‌ مالی و زمانی که قرار است برای پروژه پیش رو بکنید بدون پشتوانه نیست و امکان فسخ یک طرفه آن از سمت مقابل وجود ندارد.

فسخ قرارداد سئو

ممنوعیت دخالت در کار طرفین

یکی از بلایای زمینی و آسمانی که سئوکارهای بیچاره‌ را در طول پروژه سئو درگیر خواهد کرد دخالت‌های نابه جای کارفرمای عزیز در امور تخصصی سئو است مثل دخیل کردن سئوکار های دیگر در مابین انجام پروژه، خرید خود سر بک لینک و رپورتاژ آگهی و…. است. برای جلوگیری از این مدل گرفتاری‌ ها که در مواقعی مخل پیاده سازی اصولی استراتژی سئو است حتما بندی متخص به ممنوعیت دخالت در کار طرفین را در قرارداد سئو ذکر کنید.

در نظر گرفتن قوانین معنوی

سئو کاران در طول پروژه سئو یک سری حق و حقوق معنوی دارند که استفاه از آن‌ها ملزم به قید شدن در قرار داد سئو است، از قوانین معنوی سئو کاران می‌توان به حق معرفی پروژه سئو در رزومه آینده‌شان، استفاده از نام شخصی در فوتر سایت و … نام برد. حتما بهتر است زمان نوشتن قرار داد سئو به صورت واضح و شفاف، شرایط استفاده از این حقوق معنوی ذکر شود.

توجه به قانون تغییر آدرس

یکی از بخش‌های مهم قرار داد سئو ذکر آدرس طرفین است، باید این نکته در قرار داد سئو ذکر شود که هر دو طرف قرار داد مستلزم هستند که در صورت ایجاد هرگونه تغییری در آدرسی که قبلا در قرارداد ذکر شده است، در اسرع وقت تغیرات ایجاد شده را به اطلاع طرف مقابل برسانند.

تعیین تعداد مفاد و بندها

یکی از نکته‌هایی مهمی که در اکثر قراردادهای سئو به آن توجه نمی‌شود تایین دقیق مفاد و بندهای قرارداد است تا هیچ کدام از طرفین نتوانند بعد از امضای قرار داد، بندی از قرارداد کم یا اضافه کنند، پس حتما پس از پایان پروسه تدوین قرارداد و امضای آن به تعداد بندهای قرارداد اشاره کنید تا از دستکاری متن و سواستفاده از قرارداد جلوگیری شود.

مشخص کردن مرجع قضاوت نهایی

درگیر شدن با مشکلات پیش بینی نشده در طول پروژه سئو کاملا ناخواست و گریز ناپذیر است و در این طور مواقع مشخص کردن یک مرجع بی‌طرف برای قضاوت و حل مشکل، به شدت مهم و کارساز است، زمان نوشتن قرارداد حتما باید این مرجع بی‌طرف را که هر دو طرف قرار داد آن را قبول داشته باشند مشخص کرد و به این موضوع اشاره کرد که حتما در صورت ایجاد مشکلات حقوقی، مالی و … طرفین برای حل مساله باید به مرجع مشخص شده مثلا (مراجع قضایی یا …) مراجعه کنند.

اختلافات در قرارداد سئو

شرایط اصلاحیه، متمم، مکمل یا تغییر

گاهی اوقات مدتی پس از امضای قرارداد و شروع کار، یکی از طرفین متوجه وجود مشکلی در ساختار قرار داد سئو شده و درخواست اصلاح متن برای کم و زیاد کردن نکته‌ای را دارد که در اصطلاح حقوقی به این دسته از ویرایش‌های قرار داد اصلاحیه، متمم، مکمل و .. می‌گویند، در زمان نوشتن قرار داد حتما باید به این مورد توجه کردو شرایط پیاده سازی آن را توسط هر دوطرف با ذکر جزئیات مشخص کرد.

۶ تقلب در گوشی برای نوشتن قراردادهای سئو زیرکانه

خب تا اینجای کار، بندهای اصلی یک قرارداد سئو را با یکدیگر مرور کردیم و شما می‌توانید به کمک نکته‌های بالا به راحتی قرارداد سئو خودتان را تنظیم کنید، اما جدا از موارد گفته شده نکته‌هایی وجود دارند که یک جورایی تقلب‌ های من به شما محسوب می‌شوند که ممکن است بدون دانستن این نکات زمان نوشتن قرارداد سئو باخت بدهید! و هیچ کجای دنیا نیز این نکته‌های کلیدی که در ادامه برای‌تان نوشته‌ام را برای شما فاش نخواهند کرد.

همه سئو کارها با شما صادق نیستند!

متاسفانه چه دلمان بخواهد چه نخواهد در اکو سیستم سئوی ایران تا دلتان بخواهد سئو کار خالی‌بند و دروغگو داریم که با وعده‌های شیرین و خوشمزه رسیدن به لینک ۱ گوگل، کارفرمای محترم‌شان راخام می‌کنند و بعد از گرفتن میلیون‌ها پول و نگذاشتن راه پیگیری یک خداحافظ می‌گویند و تمام. بهتر است زمان عقد قراردادهای سئو حواستان به این نکته باشد و فریب وعده‌های رنگارنگ این مدل از سئوکارها را نخورید و فراموش نکنید که در سئو تعهد لینک یک وجود خارجی ندارد!

هیچ گرانی و ارزانی بی‌ حکمت نیست!

ما ایرانی‌ها وقتی محصول یا خدمات ارزانی ببینیم دست و پای مان‌ را برای آن گم می‌کنیم و و برعکس هرجای چیزی خیلی گران باشد فرض می‌کنیم حتما در کیفیت آن خبرهایی است که ما‌ نمی‌دانیم و حالا در حوزه خدمات سئو نیز همین ماجرا برقرار است و برخی از دوستان کم سواد که چیزی از دانش سئو نمی‌دانند قیمت‌های عجیب و غریب تقریبا رایگانی به کارفرما می‌دهند و برخی از دوستان هم با رقم‌های نجومی به استقبال کارفرما می‌روند!

اگر کارفرما هستید از هر دو دسته عزیزان جدا دوری کنید چون اصولا سئوکارهایی که قیمت‌های خیلی پایینی دارند دانش و علم کافی برای بهینه سازی سایت شما را نداشته و فقط زمان کسب و کار شما را تلف خواهند کردو از آن طرف سئو کارهایی که دیگر از آن ور بوم افتاده‌اند و قیمت‌های نجومی به شما می‌دهند شک نکنید که قصد خالی کردن جیب‌های شما را دارند و با قیمت‌های متعادل‌تری نیز می‌توانید سئو سایت‌تان را برون سپاری کنید.

از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید.!

زمانی که پروژه سئو از حساسیت بیشتری برخوردار است و قرار است زمان و هزینه‌ بیشتری برایآن صرف شود بهتر است برای تنظیم قرار داد از یک وکیل باسواد و کارکشته مشورت گرفت تا خدایی نکرده در آینده درگیر دردسرها و مشکلات حقوقی نشوید چون از این دسته از پروژه‌ها خسارت‌های مالی و حقوقی بر خلاف پروژه‌های کوچک و سبک، دردسرهای زیادی را درست می‌کنند و ممکن است سلامت بیزینس شما را در آینده به خطر بیاندازند.

قراردادهای NDA را بشناسید!

بعضی از کارفرمایان علاقه دارند که اطلاعات خصوصی پروژه‌شان به صورت محرمانه باقی بماند و هیچ جایی افشا نشود، این دسته از پروژه‌های سئو نیاز به قراردادهای محرمانه یا (Non-disclosure agreement) دارند که در اصطلاح NDA نامیده می‌شوند، در قراردادهای NDA سئوکار حق نام بردن از پروژه در رزومه و افشای هرگونه اطلاعات خاصی پیرامون آن پروژه را ندارد.

اعتماد بیجا مانع کسب است!

شنیده‌اید که می‌گویند اعتماد زیادی کار دست آدم می‌دهد؟ ماجرای حق الزحمه پروژه‌های سئو نیز از همین قرار است و بسیاری از سئو کاران تازه کار از همین اعتماد نابه‌جایشان ضربه‌های مالی شدیدی را تجربه می‌کنند یعنی اینکه وقتی قرار می‌گذارید دستمزد پروژه سئو را در آخر پروژه دریافت کنید ممکن است کارفرما زیر همه چیز بزند و از حقوق و دستمزد خبری نباشد! پس حتما به این نکته مهم توجه کنید و سعی کنید که قبل از شروع پروژه، بخشی از دستمزدتان را دریافت کنید و بندهای حقوقی لازم مربوط به پرداخت دستمزدتان را نیز در قرارداد ذکر کنید.

سخن پایانی

یاد گرفتن اصول اولیه تنظیم یک قرارداد سئو حرفه‌ای برای جلوگیری از ایجاد دردسر و مشکل برای هر متخصص سئو و کارفرمایی واجب است، تلاش کردم در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ تنظیم حرفه‌ای یک قرار داد سئو همراه نکته‌های تکمیلی این موضوع را مرور کنم، راستی از نظر شما چه‌ نکته‌ای پیرامون نوشتن قراردادهای سئو وجود دارد که جای آن در این مقاله خالی است؟ حتما در بخش کامنت‌ها برای من بنویسید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.