کانسپت کلمه کلیدی یا همان سرچ اینتنت (Search Intent) یکی از مهمترین مفاهیم در سئو محسوب میشود که بدون یاد گرفتن عمیق آن موفق خواهید نشد حتی یک پروژه سئو را نیز به ثمر برسانید، اما خیالتان راحت باشد چون قرار است در این مقاله از ۰ تا ۱۰۰ به صورت جامع سری به دنیای پرماجرای کانسپت کلمه کلیدی بزنیم که اصلا حرف حساب آن چیست و از کجا آمده است و چه چیزی از جان ما سئوکارها در پروژههای سئو میخواهد ؟ …. با من همراه باشید 🙂
از کلمه کلیدی تا کانسپت کلمه کلیدی!
برای اینکه با چیستی و کارکرد کانسپت کلمه کلیدی یا همان سرچ اینتنت آشنا شوید در قدم اول باید دوباره تعریف کلمه کلیدی (Keyword) را مرور کنیم چون تعریف ماهیت کانسپت کلمه کلیدی نیز از دل تعریف دقیق کلمه کلیدی بیرون میآید!
کلمه کلیدی یعنی:
همان عباراتی که مردم وقتی که به کالا یا خدمات ما نیاز دارند، در گوگل سرچ میکنند!
ماجرا این است که وقتی رنگ و بوی شیوه تعامل کسب و کارها با مشتریان عوض شد و راههای ارتباطی و خرید از دل کوچه و بازار و روشهای سنتی به قلب دنیای دیجیتال و اینترنت کشیده شد، نرم نرمک فرهنگ و سبک زندگی مردم نیز دستخوش تغییر شد و با روی کار آمدن آنلاین شاپها و فروشگاههای اینترنتی دیگر کمتر کسی به خودش زحمت میکشد برای خرید کردن راهی کوچه و بازار شود و اول از همه در چنین مواقعی اکثریت مردم به سراغ گوگل میروند تا محصولات یا خدمات مورد نیازشان را در سایتهای اینترنتی پیدا کنند.
مثلا حدود ۵۰ سال پیش وقتی مردم میخواستند یک گلدان بخرند، یک راست سراغ بازار میرفتند و به صورت حضوری از مغازه دار میپرسند که قیمت گلدان فلان مدل چه قدر است؟ اما حالا ماجرا تغییر کرده است و همین مشتریان از پشت صفحات دیجیتالی سوالاتشان را سوار کلمات میکنند و از گوگل میپرسند و گوگل نیز در کمتر از چند ثانیه جواب دقیق کاربران را دو دستی تقدیمشان میکند.
کانسپت کلمه کلیدی چیست؟
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پشت هر سرچی در گوگل یک نیاز خاص وجود دارد که این نیاز میتوان در دیگر سرچهای کاربران نیز مشابه یا متفاوت باشد و حالا منظور از کانسپت کلمه کلیدی در سئو دقیقا همین نیاز یا درد اصلی کاربر از سرچ کردن کلمه کلیدی است.
کانسپت کلمه کلیدی یعنی درد پشت کلمه کلیدی!
همان طور که در سایت SEMRush یکی از مراجع به روز سئو هم آمده است:
The top goal of search engines (like Google) is to provide relevant results for users. So understanding search intent can impact your ability to rank in search results.
Google has put a lot of effort into interpreting the intent behind search queries used in search
فرق سرچ اینتنت و کانسپت کلمه کلیدی چیست؟
در واقع مفهوم عملی سرچ اینتنت (search intent) همان کانسپت کلمه کلیدی است اما حالا در تعریف تئوری تفاوتهای اندکی با کانسپت کلمه کلیدی دارد مثلا در تعریف سرچ اینتنت، کلمات کلیدی را بر اساس نوع موضوع مثل کلمات کلیدی ارائه اطلاعات (Informational keywords) و …. در دستهبندیهای مجزا قرار دادهاند یعنی اصلا ماجرا همان است اما سرچ اینتنت همان مفاهیم قدیمی را در یک مدل دسته بندی جدید و شیک و پیکتر توضیح میدهد.
کلمات کلیدی هم کانسپت چیست؟
گفتم که کانسپت کلمه کلیدی یعنی درد و نیاز اصلی پشت سرچ هر کلمه کلیدی، یعنی کاربران با سرچ هر عبارتی در جستجوی راه حل درمانی برای درد و نیاز اصلیشان هستند خب حالا گاهی وقتها سوال یا سرچهایی در گوگل وجود دارند که درد و نیاز پشت این سوالات یکسان است که در اصلاح به این دسته از عبارات و کلمات، هم کانسپت گفته میشود.
برای اینکه بهتر این موضوع را یاد بگیریم بهتر است با یک مثال پیش برویم، فرض کنید سه نفر از شما سه سوال متفاوت میپرسند و قرار است سوالات هم کانسپت را تشخیص دهید.
- نفر اول: دیوید بکهام، مربی کدام تیم است؟
- نفر دوم: اکنون دیوید بکهام، مشغول چه کاری است؟
- نفر سوم: سیب زمینی کیلویی چند است؟!
در شرایط بالا اول از همه دو نفر اول را جدا میکنم و پاسخ سوالشان را میدهم و میگویم که آقای بکهام عزیز در حال حاضر، مربی تیم اینتر میامی هستند و خلاص ! …. چون سوال این دو نفر، با وجود اینکه در ظاهر دو پرسش متفاوت است اما در واقع در هر دو سوال، یک درد و دغدغه مشترک دارند و آنهم اطلاع یافتن از وضعیت دقیق شغلی دیوید بکهام در حال حاضر است.
اما برای سوال سوم ماجرا فرق دارد و قطعا دیوید بکهام هیچ ربطی به سیب زمینی و …. ندارد و باید به سوال نفر سوم، به صورت جدا پاسخ داد، حرف اصلی من این است که در این مثال دو سوال اول، هم کانسپت محسوب میشوند و سوال سوم نیز در یک دنیای دیگر سیر میکند.
به دام کنیبالیزیشن، گرفتار نشوید!
حالا که تعریف دقیق کانسپت کلمه کلیدی و مفهوم کلمات کلیدی هم کانسپت را یاد گرفتید به کابوس وحشتناک شبانه سئوکارها به نام کنیبالیزیشن (Cannibalization) یا همنوع خواری میرسیم که اگر حواستان به آن نباشد ممکن است در آینده دردسرهای زیادی را برای پروژه سئوتان ایجاد کند و زحمات چند ماهه تیمتان را به فنا دهد.
ماجرا از این قرار است که وقتی ما کانسپت کلمات کلیدیمان را مشخص کردیم و فهمیدیم که کدام دسته از کلمات، با یکدیگر هم کانسپت هستند حق ندارید برای کلمات هم کانسپت صفحات جدا بسازیم و تمامی این کلمات باید داخل یک صفحه سئو شوند و در صورتی که به این نکته توجه نکنید در آینده به صفحات هم کانسپت وب سایتتان مشکل کنیبالیزیشن ایجاد میشود که خلاص شدن از شر آن، ساده نخواهد بود.
کلمات هم کانسپت را چطور تشخیص بدهم؟
برای تشخیص کلمات هم کانسپت میتوانید از روشهای مختلفی مثل مشورت گرفتن از فرد متخصص در حوزه مدنظر، آنالیز لینکهای نتیجه اول و درک درد و نیاز کاربران از سرچ کلمات کلیدی و تحلیل ساختار عناوین لینکهای برتر صفحه اول گوگل کمک بگیرید، در ادامه به صورت مفصل، آموزش این ۳ روش متفاوت را مرور کردهام.
روش اول: نظر فرد متخصص
کمک گرفتن از فرد متخصص در حوزه مرتبط، دقیقترین شیوه تشخیص کانسپت کلمه کلیدی محسوب میشود که میتوانید با خیال راحت از آن استفاده کنید، چون وقتی فردی داخل یک حوزه اطلاعات عمیق و تجربه کافی داشته باشد چشم بسته و بدون نیاز به هیچ سرچ و تحقیقی میتواند نیاز دقیق کاربران یا بهتر بگویم مشتریانش را از هر جلمه و کلمه بشناسد.
فرضا وقتی من سالها در شغل گلفروشی سابقه داشته باشم، قطعا میدانیم که منظور مشتری از گل x و گل g ، یک نوع گل است، پس فراموش نکنید که همیشه در صورت امکان زمانی که برای تشخیص کانسپت کلمات کلیدی دچار سردرگمی و گیجی شدید اول از همه و بدون معطلی به سراغ کارفرما بروید تا بدون دردسر تکلیف کلمات کلیدی هم کانسپت پروژهتان مشخص شود.
روش دوم: همدلی با کاربران با آنالیز!
برای پیاده سازی روش دوم، نیاز است که کمی روحیه همدلیتان را فعال کنید و بعد از سرچ کردن کلمه کلیدی مدنظرتان در گوگل با همان روحیه همدلی فعال شده به سراغ نتایج جستجو گوگل بروید و به این موضوع فکر کنید که هر کدام از لینکها به عنوانی که نوشتهاند به فکر درمان کدام درد و رفع کدام نیاز کاربر هستند و با همین روش کانسپت کلمه کلیدی را کشف کنید.
مثلا زمانی که بین تشخیص کانسپت دو کلمه کلیدی (مانتو پاییزی) و (مانتو زمستانی) دچار شک و تردید شدهاید باید طبق این روش سراغ گوگل بروید و هر دو کلمه کلید را به صورت مجزا سرچ کنید، بعد از این کار با کمی تحلیل و آنالیز متوجه خواهید شد که نیاز کاربران از سرچ هر دو کلمه کلیدی، خرید یک مانتو گرم است، پس کلمات کلیدی مانتو پاییزی و مانتو زمستانی، هم کانسپت هستند و باید روی یک صفحه سئو شوند.
روش سوم: بررسی عناوین لینکهای صفحه اول
مدال پیچیدهترین و غلطترین شیوه تشخیص کانسپت کلمه کلیدی هم میرسد به روش بررسی عناوین لینکهای صفحه اول که شاید بعضی وقتهای بتواند کارتان راه بیاندازد اما در کل این روش، سراسر مشکل است و استفاده از آن را به هیچ وجه توصیه نمیکنم.
در این روش باید کلمات کلیدی مدنظرمان را سرچ کنیم و با بررسی عنوانها، عناوینی که کلماتی مشترکی دارند را هم کانسپت فرض کنیم، برای یادگیری عمیقتر بهتر است که باز هم با یک مثال پیش رویم:
فرض کنید قصد تشخیص کانسپت سه کلمه کلیدی زیر را داریم:
- مانتو پاییزی
- مانتو زمستانی
- مدل مانتو
در این حالت وقتی دو کلمه کلیدی مانتوپاییزی و مانتو زمستانی را جستجو میکنیم، نتایج جستجو شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تقریبا مثل عنوانهای زیر هستند:
- ۳۵ مدل مانتو پاییزی +۳۵ مدل مانتو زمستانی
- ۵۵ مدل مانتو برای فصلهای سرد (زمستان و پاییز)
- جدیدترین مدلهای مانتو برای پاییز و زمستان
- با این ۱۰ مدل مانتو، پاییز و زمستون، خوشتیپ باش! و ….
خب با یک نگاه اجمالی به عنوانهای بالا میتوانیم متوجه شویم که نیاز کاربران در زمان سرچ دو کلمه کلیدی مانتو پاییزی و مانتو زمستانی مشترک است پس این دو کلمه کلیدی هم کانسپت هستند، اما ماجرا برای کلمه کلیدی مدل مانتو کمی فرق دارد و رنگ و بوی عنوانها عوض میشود و اصولا لینکهای برتر این کلمه کلیدی، شکل و شمایل تیترهای زیر را دارند:
- ۱۱۵ مدل مانتو جدید زنانه و دخترانه
- ۵۵ مدل مانتو شیک و ژورنالی مخصوص خوشتیپها
- ۱۰۰ مدل مانتو جدید مد ۲۰۲۳
- ۲۱۵ مدل مانتو عروسکی، مجلسی و اسپرت
- ۵۰ مدل مانتو زنانه مخصوص خانمهای باسلیقه
همانطور که در تیترهای بالا مشخص است دیگر خبری از کلمات کلیدی مانتو زمستانی و مانتو پاییزی و … در نتایج جستجوی کلمه کلیدی مدل مانتو نیست، پس نتیجه میگیریم که کلمه کلیدی مدل مانتو با کلمات کلیدی مدل مانتو پاییزی و مدل مانتو زمستانی هم کانسپت نیست و باید به فکر ایجاد یک صفحه جدید برای آن باشیم .
سخن پایانی
سعی کردم در این مطلب توضیحات جامع و خلاصهای درباره ۰ تا ۱۰۰ هر آنچه که باید پیرامون کانسپت کلمه کلیدی بدانید را مرور کنم، اگر تا اینجای مقاله را با دقت مطاله کرده باشید قطعا دیگر خودتان به استاد تشخیص کانسپت کلمات کلیدی تبدیل شدهاید و حالا میتوانید نکتههایی که یاد گرفتهاید را در پروژه سئوتان پیاده سازی کنید و منتظر نتایج درخشان پروژهتان در آیندهای نه چندان دور باشید.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section