متا دیسکریپشن چیست؟ چگونه به صورت حرفه ای متادیسکریپشن بنویسیم؟

مشاهده فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم شما را با تکنیک افزایش ترافیک و بازدید آشنا کنیم که در نهایت منجر به فروش بالای شما می شود، این تکنیک ساده چیزی نیست جز اصول و قواعد درست و متا دیسکریپشن (meta description)، بله درست شنیدید اصول و قواعد درست متا دیسکریپشن نویسی در این مقاله به نکات کلیدی در انتخاب توضیحات متا، توضیحات متا چیست، روش نوشتن متا دیسکریپشن، نکات کاربردی برای انتخاب توضیحات متا دیسکریپشن، راهنمای نوشتن بهترین متا دیسکریپشن اشاره کرده ایم همچنین به پنج اشتباه رایج و شش نکته در متا نویسی نیز اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید.

متا دیسکریپشن چیست؟

زمانی که ما یک کلمه کلیدی خاص را در گوگل سرچ می‌کنیم، هر سایتی یک باکس مخصوص دارد که داخل آن، اطلاعات مختلفی نمایش داده می‌شود، متا دسکریپشن همان توضیحات مختصر و جامعی هستند که زیر عنوان اصلی در باکس مخصص سایت شما برای راهنمایی به کاربر که قرار است در این لینک با چه محتوایی سروکار داشته باشد، نمایش داده می‌شود.

متادیسکریپشن مگاسئو

چرا متادسکریپشن مهم است؟

حالا مسئله اصلی اینجا است که چرا باید به متا دسکرپیشن سایت توجه داشته باشیم و تلاش کنیم که یک توضیحت متای درجه یک برای سایت‌‌ مان، خلق کنیم؟ اصلا سوال مهم‌تر اینکه دلایل اهمیت متادسکریشپن در سئو محتوا چیست؟

افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت

نرخ کلیک (Click Through Rate) که در اصطلاح به آن CTR گفته می‌شود، نمایانگر این موضوع است که چند درصد از کاربران روی لینک ما در نتایج جستجو کلیک کرده‌اند، زمانی که توضیحات متادسکریپشن جذاب‌تری بنویسیم، کاربران بیشتری جذب محتوای سایت ما خواهند شد و در نتیجه نرخ کلیک صفحه سایت ما به راحتی به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یا (Conversion Rate) به میزان  تعداد کاربرانی اشاره دارد که اقدام مدنظر شما را پس از ورود به سایت انجام داده‌اند، این اقدام می‌تواند یک تماس تلفنی، ارسال پیامک یا حتی خرید کردن باشد! اگر ما بتوانیم متادسکریپشن جذاب و هدفمندی بنویسیم می‌توانیم که کاربر را قبل از ورود به سایت‌مان برای انجام کاری که ما مدنظرمان داریم ترغیب کنیم و در نتیجه راحت‌تر از آب خوردن، نرخ تبدیل وب سایت‌مان را افزایش دهیم!

۱۴ تکنیک برای خلق یک متا دسکریپشن جادویی!

گفتنی‌ها را گفتیم و حالا وقت پرداختن به اصل مطلب یعنی تکنیک‌های نوشتن متا دسکریپشن به سبک بهترین سئوکاران است، برای خلق یک توضیحات متا ناب و درجه یک، نکات زیادی برای گفتن هست اما نمی‌خواهم در این مقاله شلوغ کاری کنم‌ و تکنیک‌های تکراری گذشته را مرور کنم پس بدون حرف اضافه و تلف کردن وقت تنها به سراغ ۱۴ تا از ناب‌ ترین ترفندهای نوشتن متادسکریپشن می‌روم که می‌توانید با یادگرفتن آن‌ها یک روح تازه به جان محتوا‌های سایت‌تان بدمید.

 

 

کارکترهای کافی استفاده کنید!

کارکترهای قابل نمایش در بخش توضیحات متا دسکریشپن، محدودیت حدودا ۱۶۰ کارکتر دارد و اگر از این میزان بیشتر بنویسید، توضیحات متا دسکریپشن شما در گوگل نمایش داده نخواهد داده شد و به جای آن، تنها چند نقطه چین، نصیب کاربران گوگل خواهد شد، پس حتما زمان نوشتن به این نکته توجه کنید و سعی کنید که با هوشمندی و دقت و چاشنی چند قطره خلاقیت، بهترین کلمات را در سقف محدوده مجاز کارکترها داخل متادسکریپشن، جای دهید.

متادسکریپشن یا تیزر تبلیغاتی!

توضیحات متا، حکم همان تیزرهای تبلیغاتی جانانه سینما را دارد که در یک نگاه مخاطب را عاشق فیلم سینمایی کرده و او را روانه سینما می‌کند، پس شما باید به متا دسکریپشن‌ سایت‌تان به عنوان یک تیزر تبلیغاتی جانانه نگاه کنید و سعی کنید با زدن عینک تبلیغ نویسی و وام گرفتن از هنر کپی رایتینگ، یک متن تبلغاتی جانانه را به صورت نامحسوس در متادسکریپشن وب سایت‌تان جای دهید تا کاربران، جرات نکنند که پس از خواندن متن توضیحات متای شما وارد لینک وب سایت‌‌تان نشوند.

به جان کلام محتوای بیچاره، توجه کنید!

مراقب باشید که طوری نشود که محتوای سایت شما در غرب سیر کند و متا دسکریپشنی که نوشته‌اید در حال پیاده روی در شرق باشد! …. یعنی اینکه باید بین معنای متا دسکریپشن و مفهوم محتوایی که برای آن توضیحات متا را نوشته‌اید یک ارتباط معنایی منسجم وجود داشته باشد تا کاربران و گوگل گیج نشوند، پس دقت کنید که همیشه موقع نوشتن متا دسکریپشن، یک ارتباط مفهومی ساده و قابل فهم بین محتوا و توضیحات متا وجود داشته باشید.

محتوای صفحه را اسپویل نکنید!

این جمله را فراموش نکنید که خداوند، اسپویل کنندگان را دوست ندارد! حالا فرقی ندارد که این اسپویل می‌خواهد افشاسازی پایان یک سریال جذاب باشد یا فاش کردن قصه یک محتوای کشف نشده که برای کشف آن راهی جز کلیک کردن روی لینک آن برای کاربر وجود ندارد، پس سعی کنید زمان نوشتن متا دسکریشپن به هیچ وجه محتوای اصلی صفحه را لو ندهید چون اگر کاربر متوجه شود که دقیقا در این صفحه چه محتوایی در انتظارش است و دیگر رازی در ذهنش وجود نداشته باشد اصلا دلیلی برای کلیک کردن روی لینک شما نخواهد داشت.

بین گوگل و کاربرهایش فرق نگذارید!

همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم که زمان نوشتن محتوا هوای کاربر و گوگل را همزمان داشته باشید و بین آن‌ها فرق نگذارید و حالا عیبی ندارد اگر خیلی زیر پوستی گاهی اوقات کاربران را کمی لوس کنید اما زیاده روی نکنید یعنی زمان نگارش توضیحات متا سعی کنید که حد اعتدال را نگه دارید و علاوه بر در نظر گرفتن قواعد و چهارچوب‌های گوگل، هوای کاربران را نیز داشته باشید متنی تولید کنید که هر دوطرف راضی باشند.

به لحن و هویت برندتان توجه کنید!

هر برندی مثل یک انسان دارای روح تجاری و شخصیت و لحن گفتمان خاص خود است، زمان نگارش محتواهای مختلف برای یک کسب و کار از جمله بلاگ پست، محتوای سوشال مدیا، بنرهای تبلیغاتی و … باید به لحن هویت برند، توجه کرد و محتوای مدنظر را  مطابق با لحن و روح تجاری برندمان تولید کنیم تا کاربران بتوانند ارتباط بیشتری با محتوای ما برقرار کنند و در نتیجه به دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم و حالا در این میان متا دسکرپیشن نیز از این قائده مستثنی نیست و باید توضیحات متایی بنویسید که لحن و حال و هوای آن هم سو با احوالات محتوای بیزینس‌تان باشد.

زیرپوستی، آدرس و شماره دهید!

شماره دادن همیشه بد نیست! بعضی وقت‌ها می‌توانیم در دل توضیحات متای محتوای‌مان جزئیات اطلاعات ارتباطی کسب و کارمان را جای دهیم، مثلا فرض کنید مشغول نوشتن یک محتوا با موضوع بهترین آرایشگاه زنانه تهران هستید، در این شرایط می‌توانید شماره تلفن یا آدرس را داخل متا دسکریپشن جای دهید البته فراموش نکنید که زمان استفاده از این تکنیک، قانون ممنوعیت اسپویل کردن محتوا را فراموش نکنید تا کاربران همچنان راغب باشند که روی محتوای شما کلیک کنند.

در ذهن کاربران، علامت سوال ایجاد کنید!

برای اینکه کاربران، راغب شوند که روی محتوای شما کلیک کنند باید در ذهن‌ آن‌ها علامت سوال‌هایی ایجاد کنید و زیر پوستی این پیغام را به آن‌ها ارسال کنید که برای حل شدن معماهای ایجاد شده درون ذهن‌شان باید به درون محتوای سایت شما سفر کنند تا به جواب سوالات‌شان برسند، برای این‌کار می‌توانید نگاهی دقیق به ساختار محتوایی که نوشته‌اید بیاندازید تا بتوانید سوال‌های جذاب و بحث برانگیزی را از دل محتوای سایت‌تان بیرون بکشید.

علامت‌های نوشتاری و ایموجی‌ها به کمک‌تان می‌آیند!

تمام تمرکز و تلاش شما زمان نوشان متا دسکریپشن باید برای تولید یک محتوای جذاب و خلاقانه‌تر باشد و با این اوصاف نمی‌شود که به فکر نوشتن یک محتوای جذاب‌ باشید اما جای سمبل‌ها و ایموجی‌ها در ساختار متن شما خالی باشد، پس زمان تولید محتوا در صورت امکان از ایموجی‌های مرتبط و سمبل‌ها مثل : ([]، +،-،*،|،{}و ….) استفاده کنید تا جذابیت متادسکریشپن شما چندبرابر شود.

جای کلمه کلیدی خالی نباشد!

در محتوای آموزش نوشتن عنوان سئو یادآور شدم که بهتر است گاهی اوقات از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان‌ هایتان استفاده کنید، ماجرا زمان نوشتن توضیحات متا دسکریپشن نیز از همین قرار است و پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان کلمه کلیدی را در جملات اول متا دسکریپشن استفاده کنید تا کاربران در همان اول کار، چشم‌مان به کلمه کلیدی که به دنبال اطلاعات بیشتر پیرامون آن هستند، بخورد و شانس محتوای شما برای کلیک گرفتن افزایش پیدا کند.

از متادسکرپیشن رقبا کپی نکنید!

بگذارید که یکبار برای همیشه تکلیفم را با شما روشن کنم که اگر قصد دارید سئو کار موفقی شوید برای همیشه کپی کردن از رقبا در عنوان و محتوا و متادسکرپیشن رقبایتان را فراموش کنید چون محتوای کپی هیچ سود و عایدی برای شما جز تنبیه شدن از سمت گوگل را ایجاد نخواهد کرد و کاربران را نیز هیچ اهمیت برای محتواهای کپی قائل نخواهند شد، پس بیایید یکبار برای همیشه پرونده این ماجرا را ببندیم و لطفا بیخیال انتشار محتوای متادسکریپشن کپی شوید.

شرلوک هولمز گوگل شوید!

کارآگاه شرلوک هولمز را که می‌شناسید؟ کارآگاهی که مو را از ماست بیرون می‌کشید و هیچ سرنخی از چشم او پنهان نمی‌ماند، در فرایند سئو محتوا و بهینه سازی وب سایت نیز شما نباید دسته کمی از کارآگاه شرلوک هولمز داشته باشید، یعنی باید قبل از شروع نوشتن متا دسکریپشن به سراغ آنالیز نتایج جستجوی گوگل بروید و یک تحلیل جانانه از متا دسکرپیشن‌های رقبا به دست آورید تا متوجه شوید که اوضاع از چه قرار است و حالا شما چگونه می‌توانید یک متا دسکرپیشن متفاوت و جذاب و خلاقانه‌تر نسبت به رقبای‌تان خلق کنید.

پیش از بررسی یکی دیگر از تکنیک های نوشتن متادیسکرپیشن در سایت از شما دعوت می کنیم به مقاله سئو صفحه اصلی سایت هم سر بزنید.

بفرما زدن به کاربران فراموش نشود!

کاربران ایرانی در گوگل، کمی تعارفی هستند و تا به آن‌ها بفرما نزنید دست به سیاه و سفید نمی‌زنند! پس حالا که این اخلاق شیرین هموطن‌های عزیزمان را می‌دانید بهتر است در ساختار متا دسکریپشن‌‌های‌تان از کاربران دعوت کنید که اقدامی که مد نظرتان است را انجام دهند که این تعارف زدن در دنیای دیجیتال را در اصطلاح  CTA کال تو اکشن (CALL TO ACTION)، می‌گویند.

خالی بندی برای کاربران ممنوع!

به هیچ عنوان در توضیحات متا دسکرپیشن محتوا بیش از داشته‌هایتان نفروشید، یعنی تصور نکنید که می‌توانید با دروغ گفتن و خالی بستن کاربران را راغب کنید که وارد محتوای وب سایت‌تان شوند و پس از این که دیدن شما برای‌شان جانانه خالی بسته‌اید هیچ واکنش منفی به شما نشان ندهند! …. چون از این خبرها نیست و کاربر ها به محض اینکه متوجه شوند که شما سرکارشان گذاشته‌اید به سرعت عصبانی شده و با واکنش‌ها و تعاملاتی که با وب سایت شما خواهند داشت مثل خروج سریع از وب سایت، یوزر سیگنال‌های وحشتناکی علیه شما به سمت گوگل ارسال خواهند کرد.

وقتی متادسکریپشن غیب میشود!

گاهی اوقات سئو کارها از اتفاق عجیب و نه چندان نادری به عنوان غیب شدن توضیحات متا دسکریپشن خبر می‌دهند، یعنی می‌گویند که زحمت کشیده‌اند و یک متن یونیک برای توضیحات متای محتوای‌شان آماده کرده‌اند اما حالا پس از انتشار محتوا خبری از توضیحات متا در صفحه نتایج گوگل نیست و در اینجای کار این سوال پیش می‌آید که ماجرا چیست و مشکل از کجاست ؟

 

 

خب خدمت‌تان عرض کنم که اگر نکته‌های نوشتن متا دسکرپیشن را به صورت درست و اصولی رعایت کنید این مشکلات برای شما ایجاد نخواهد شد، اما باز هم ممکن است در بعضی از مواقع به خاطر رعایت یکسری نکات ظریف و به قول معروف، ریزه‌ کاری‌های سئو، متا دسکرپیشن ما در صفحه نتایج جستجو غیب شود و در ادامه قصد دارم این ریزه کاری‌ها را به شما بگویم.

۱۰ دلیل عدم نمایش متادسکریپشن

  1. نامرتبط بودن توضیحات متا
  2. طول غیر استاندارد متا دسکرپیشن
  3. استفاده از توضیحات متای تکراری
  4. کیورد استافینگ در ساختار محتوا
  5. زیاده روی در استفاده از سمبل‌ها و ایموجی‌ها
  6. عدم ارتباط توضیحات متا با سرچ کاربران
  7. عدم وجود کلمه کلیدی در توضیحات متا
  8. کپی بودن محتوای متا دسکریپشن صفحات مختلف
  9. شبیه بودن ساختار توضیحات متا به رقبا
  10. عدم ذخیره متادسکریپشن قبل انتشار محتوا

آپدیت متا دسکرپیشن های قدیمی فراموش نشود!

یکی از تکنیک‌های مهم و محبوب سئو آپدیت محتوای متنی محسوب می‌شود که در پروسه آپدیت محتوای متنی، به روز رسانی متن توضیحات متا نیز از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است، ماجرای آپدیت متا دسکریپشن بسیار مفصل است و اگر بخواهم به صورت جامع درباره آن حرف بزنم، حالا حالاها تمام نخواهد شد پس تنها به چندتا از هم‌ترین ترفندهای آپدیت متا دسکرپیشن بسنده می‌کنم که مطمئنم به کمک این ترفند‌ها می‌توانید یک حال اساسی به متادسکریپشن‌های قدیمی سایت‌تان بدهید.

۸ ایده برای آپدیت کردن متادسکریپشن‌های قدیمی

  1. اضافه کردن اعداد
  2. اضافه کردن روز و تاریخ
  3. استفاده از کلمات دارای بار هیجانی و احساسی
  4. اضافه کردن ایموجی‌ها و سمبل‌های مرتبط
  5. استفاده از تکنیک‌های تبلیغ نویسی
  6. به کار بردن کلمات انگلیسی
  7. نوشتن سوالات چالش برانگیز
  8. ایجاد کنجاوی در ذهن کاربران و…

سخن پایانی

متا دسکریپشن، یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختار محتوا در سئو محسوب می‌شود که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، در این مقاله مهم‌ترین رازها و ترفندهای نوشتن متا دسکرپیشن به سبک سئوکاران حرفه‌ای آورده شد مطمئن باشید با به کارگیری نکات گفته شده در این مطلب می‌توانید بهترین و جادویی‌ترین متادسکریپشن‌های دنیای سئو را خلق کنید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.