محتوای پیلار کلاستر چیست؟ بررسی روش های ایجاد محتوای خوشه ای

مشاهده فهرست مطالب

محتوای پیلار کلاستر جزو بچه معروف‌های دنیای سئو و محتوا محسوب می‌شود که سال‌های طولانی است عزیز دردانه سئو کاران عزیز است و هنوز هم که هنوز است این ساختار محتوایی، محبوب دل گوگل و وبمسترهایش و در نتیجه کاربران عزیزتر از جانش است!

در این مقاله قصد دارم از نگاهی متفاوت ساختار پیلار کلاستر یا همان خوشه ای  را زیر رو کنم تا اصلا ببینیم سر و کله این ساختار محتوایی پر حاشیه، از کجا پیدا شده است و حرف حساب آن چیست و چطور می‌توانیم از آن بیشترین بهره را ببریم، همراه من باشید تا برای همیشه تکلیف‌ مان را با پیلار کلاستر، معلوم کنیم!

 

پیلار کلاستر از کجا پیدایش شد؟

برای اینکه عمیق‌تر با محتوای پیلار کلاستر آشنا شویم بهتر است نگاهی به تاریخچه خانوادگی او بیاندازیم و ببینم قبل از تولد پیلار کلاستر، برای نوشتن بهترین محتوا چه‌ کاری انجام می‌دادیم؟ مثل همیشه اول کمی مثال بازی کنیم تا موضوع اصلی را بهتر یاد بگیریم.

خب ماجرا از این قرار بود که فرضا وقتی من وظیفه داشتم یک محتوا درباره گیاهان آپارتمانی بنویسم، آستین‌ها را بالا می‌زدم و هر آنچه که بلد بودم و نبودم را راهی مقاله‌ام می‌کردم و یک مقاله بلند بالا حدود ۸۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کلمه تقدیم گوگل می‌کردم و گوگل هم خیلی خوشش می‌آمد و لینک ۱ را تقدیم من می‌کرد که در اصطلاح سئویی به این روش تولید محتوا آسمان خراش (skyscraper content) می‌گفتیم.

این قسمت، سرچ اینتنت وارد می‌شود!

گذشت و گذشت تا گوگل دید که ای بابا، با این وضع محتوا کاربر به پاسخ سوال‌هایش نمی‌رسد و با خودش گفت خب فرضا کاربر من در گوگل عبارت کلیدی بهترین گیاه آپارتمانی برای خانه‌های نوزاد دار را سرچ می‌کند و در این شرایط، آن مقاله‌ قشنگ‌ های ۱۰۰۰۰ کلمه‌ ای من چه دردی را از کاربر دوا می‌کنند جز این که زمان و وقتش را تلف می‌کنند!

اینجای کار بود که مفهوم درک هدف کاربر یا (Search Intent) مثل سوپر من وارد دنیای سئو و محتوا شد و موجب جرقه زدن ایده استراتژی تولید محتوای پیلار کلاستر در ذهن وبمسترها شد و بعد از این انقلاب بزرگ در محتوای وب، دیگر آسمان‌ خراش‌ها در جایگاه‌های برتر گوگل جایی نداشتند و نوبت به جولان دادن پیلار کلاسترها رسید!

پیلار کلاستر چیست؟

ساده برای‌تان بخواهم بگویم که گیج نشوید، ساختار معماری پیلار کلاستر محتوا دقیقا مثل یک خوشه انگور است که یک شاخه اصلی دارد و حبه‌های انگور از آن جدا می شوند. در ساختار محتوای سایت، خوشه اصلی همان مقاله جامعی است که به صورت خلاصه تمامی نکات اصلی را پوشش می‌دهد و حبه‌های انگور نیز مقالات فرعی هستند که هر کدام، یکی از موضوعات فرعی که در خوشه اصلی به آن اشاره شده است را به صورت جامع گسترش می‌دهند.

 

 

ساختار پیلار و کلاستر

پیلار (pillar page)

مثال خوشه‌های انگور را که فراموش نکرده‌اید که گفتم یک ساختار پیلار کلاستر دقیقا مثل یک خوشه انگور است و پیلار آن، خوشه‌ای است که حبه‌های انگور از آن منشعب می‌شوند، یعنی به صورت کلی محتوای پیلار، پایه ساختار پیلار کلاستر است که اگر آن نباشد پیلار کلاستر، پایه‌ای نخواهد داشت که از آن شروع شود.

در محتوای پیلار یا ستون در ساختار پیلار کلاستر، توضیحات جامع و خلاصه‌ای از تمامی نکات و مطالب مربوط به موضوع، آورده می‌شود اما توضیحات بیشتر و مثال‌های اضافه برای بسط بیشتر بخش‌های مختلف موضوع، در مقاله پیلار آورده نمی‌شود تا حوصله کاربر سر نرود و اگر خواست که درباره یکی از بخش‌های داخل مقاله، بیشتر بداند به سراغ کلاستر آن برود.

کلاستر (Content cluster)

کلاستر یا همان حبه‌های انگور خوشمزه خوشه محتوایی، مقالات فرعی هستند که در راستای تکمیل توضیحات مختصر و کوتاه پیلار کانتنت، ایجاد می‌شوند. مثلا اگر عنوان پیلار ما (گیاه آپارتمانی) باشد، خب قطعا داخل آن هدینگ‌هایی وجود دارند که به صورت خلاصه به موضوعاتی مثل انواع گیاهان آپارتمانی، آب دهی گیاهان آپارتمانی، نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی و …. داخل آن‌ها به صورت خلاصه اشاره شده است، در تاپیک‌های کلاستر این پاراگراف‌های جمع و جو به مقالات جامع و گسترده تبدیل می‌شوند تا کاربرانی که نیاز به توضیح بیشتر دارند از این کلاسترها استفاده کنند.

لینک‌های داخلی (Internal Links)

خب اگر تا اینجای مقاله را با دقت، مطالعه کرده باشید احتمالا این سوال برای شما ایجاد می‌شود که اصلا ارتباط پیلار و کلاسترها چیست و چرا باید انقدر به خودمان زحمت بدهیم و پیلار و کلاسترهایی جامع و غنی بسازیم … ؟ پاسخ شما یک کلمه است! و چیزی نیست جز لینک‌های داخلی ارزشمند! لینک‌های داخلی در ساختار محتوای پیلار کلاستر از داخل پیلارها به مقالات کلاستر مربوطه داده می‌شوند و بر اساس صلاحدید متخصص سئو لینک‌های برگشتی از کلاسترهای به سمت پیلار ایجاد می‌شوند.

این ساختار لینک سازی، راهنمای ارزشمند و جامعی برای گوگل محسوب می‌شود که بفهمد ارتباط جایگاهی و معنایی داخل ساختار معماری محتوای شما به چه گونه است و به چه ترتیبی، رتبه‌ای که لیاقت وب سایت شما است را برای‌تان تعریف کند و از سویی دیگر یک راهنمای فوق العاده برای کاربران وب سایت شما محسوب می‌شود که بدون گیج شدن و سردرگمی با خیال راحت در میان مقالات وب سایت شما گشت بزند.

پیش از بررسی مزایای تولید محتوا به روش پیلار کلاستر (تاپیک کلاستر) از شما دعوت می کنیم به مقاله entity چیست هم سر بزنید.

مزایای ساختار لینک سازی پیلار کلاستر چیست؟

نوبتی هم که باشد نوبت بخش خوشمزه این محتوا یعنی پرداختن به مزایای پیاده سازی ساختار لینک سازی پیلار کلاستر در سایت است که اصلا ببینم آیا این پیلار کلاستر پرماجرا که اینهمه حرف آن را می‌زنیم اصلا ارزش وقت گذاشتن و دردسر کشیدن دارد یا بهتر است در مسیر استراتژی سئو سایت بیخیال آن شویم؟

کاهش نرخ پرش کاربران

نرخ پرش بالا یا بانس ریت، یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های سئوکاران در سراسر دنیا محسوب می‌شود و ریشه اصلی ایجاد آن نیز زیر سر ساختار محتوای بی‌کیفیت سایت است که کاربر را مجاب به تعامل فعال با وب سایت و محتوای آن نمی‌کند، معماری محتوای پیلار کلاستر با داشتن خوشه‌های محتوایی غنی و ساختار لینک سازی فوق العاده خود، به طرز چشمگیری میزان تعامل کاربران با وب سایت را افزایش می‌دهد و در نتیجه شما را از کابوس همیشگی سئو کاران یعنی نرخ پرش بالا نجات می‌دهد.

بهبود رتبه‌های سایت در گوگل

گوگل از قدیم الایام تا همین امروز، همیشه تعصب کاربرهایش را می‌کشیده است و هنوز هم که هنوز است دست از این عادت، برنداشته است. با این اوصاف زمانی که شما ساختار پیلار کلاستر را برای وب سایت‌تان طراحی کنید و یک پیلار جامع با کلاسترهای غنی و مفید را تولید کنید که در محتواهای‌تان جواب‌های علمی و قانع کننده برای کاربران گوگل داشته باشید و کاربران از شما راضی باشند، گوگل نیز از شما راضی خواهد بود و به عنوان هدیه و دستخوش، رتبه‌های بهتری در موتور جستجو به شما تقدیم خواهد کرد.

مدیریت و نظم بالاتر استراتژی محتوا

گیج شدن بین عنوان‌های درهم‌ بر هم ساختار استراتژی محتوا رسم همیشگی پروژه‌های سئو بوده است که شما می‌توانید به کمک ساختار پیلار کلاستر برای همیشه از شر این رسم قدیمی پردردسر خلاص شوید، چون ساختار پیلار کلاستر با دسته بندی و منظم کردن خوشه‌های محتوایی در ردیف‌های متفاوت پیلارها و کلاسترها یک برنامه ریزی دقیق و ظریف برای پیاده سازی منظم و حرفه‌ای استراتژی محتوای وب سایت‌‌تان، دودستی تقدیم‌تان می‌کند.

یک مثال خوشمزه و آماده از پیلار کلاستر در سایت امین هاشمی!

برای اینکه بهتر ساختار معماری پیلار کلاستر در محتوا را یاد بگیرید می‌خواهم برای‌تان یک مثال عملی از پیاده سازی ساختار پیلار کلاستر در سایت خودم، یعنی سایت امین هاشمی بزنم! خب فرض کنید من قصد دارم یک خوشه محتوایی تشکیل بدهم که موضوع آن سئو محتوا است، در این شرایط، ساختار پیلار کلاستر من برای دسته بندی پیلار اصلی و کلاستر‌های فرعی به صورت زیر خواهد بود:

پیلار کانتت: سئو محتوا

کلاسترها:

  • سئو عکس
  • سئو ویدئو
  • نوشتن عنوان سئو
  • نوشتن متا دسکریپشن
  • آپدیت محتوا
  • سایت‌های تولید محتوا
  • و …

چطور یک استراتژی لینک سازی پیلار کلاستر طراحی کنیم؟

حالا که به صورت دقیق و جامع، مباحث تئوری مربوط به به استراتژی معماری محتوای پیلار کلاستر را یاد گرفتید وقت آن رسیده است که به سراغ مراحل تدوین استراتژی پیلار کلاستر و نحوه پیاده سازی آن برویم و قدم به قدم، یاد بگیریم که چطور مثل حرفه‌ای‌ها یک استراتژی پیلار کلاستر درجه یک را طراحی و اجرا کنیم.

مرحله اول: تحقیق کلمه کلیدی لطفا!

در مرحله اول باید به سراغ تحقیق کلمه کلیدی وب سایت‌‌تان بروید تا اصلا متوجه شوید که با خودتان چند چند هستید و قرار است پیرامون کدام دسته از موضوعات، محتوا تولید کنید. این کار به شما کمک می‌کند که پیش زمینه واضح و روشنی از موضوع و شیوه دسته بندی خوشه‌های محتوایی وب سایت‌تان داشته باشید.

مرحله دوم: روشن کردن تکلیف پیلارها و کلاسترها

بعد از تحقیق کلمه کلیدی باید تکلیف پیلارها و کلاسترها را مشخص کنید ، یعنی تعیین کنید که قرار است چندتا خوشه محتوایی در وب سایت‌تان داشته باشید پیلار اصلی هر خوشه محتوایی چیست و کلاسترهای آن پیلار کدام است، فراموش نکنید که این کار را با توجه به کانپست کلمه کلیدی انجام دهید تا خدایی نکرده در آینده درگیر مشکل کنیبالیزیشن در سایت‌تان نشوید.

مرحله سوم: وقت تولید محتوا و لینک سازیه!

حالا که کار تحقیق کلمه کلیدی و دسته بندی پیلارها و کلاسترها تمامی شده است جایی برای تعلل نیست و باید سریعا به سراغ تولید محتوای پیلارها و کلاسترها و لینک سازی بروید، در روند تولید محتوای مقالات پیلار کلاستر فراموش نکنید که همیشه در پیلارهای به یک اشاره کوچک اکتفا کنید و توضیحات تکمیلی و جامع‌تر را روانه تاپیک کلاسترها کنید.

مرحله چهارم: وقت یک تقلب در گوشیه!

بک لینک و رپورتاژ، همیشه جزو پایه ثابت‌های سئو سایت محسوب می‌شوند و در ساختار پیلار کلاستر نیز نقش مهمی دارند یعنی مثلا وقتی که یک سئو کار بخواهد به صورت خیلی نامحسوس و طبیعی یک پیلار را تقویت کند تا در موتور جستجو رتبه بهتری بگیرد، می‌تواند با بک لینک زدن و انتشار رپورتاژ آگهی شانس پیلار هدف را برای رسیدن به رتبه‌های بهتر در موتور جستجو افزایش دهد.

سخن پایانی

ماجرای ساختار معماری محتوای پیلار کلاستر هم در اینجای کار به پایان رسید اما وظیفه شما به عنوان یک متخصص و یا مدیر سئو برای پیاده سازی پیلار کلاستر در وب سایت‌تان تازه شروع شده است و حالا باید با توجه به آموخته‌های‌تان در این مقاله، آستین‌ها را بالا بزنید و دستی بر سر و روی ساختار معماری محتوای وب سایت‌تان بکشید و اولین قدم‌ها را برای اجرای پیلار کلاستر بردارید تا به زودی به برترین رتبه‌هایی که لیاقت‌شان را دارید برسید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.