کنیبالیزیشن (Keyword Cannibalization) یا همنوع خواری یکی از داغترین مباحث سئو محسوب میشود که نظرات ضد و نقیض فراوانی پیرامون آن وجود دارد، تعدادی از سئو کاران بر این باورند که کنیبالیزیشن، مهمان ناخواندهای است که میتواند یک شبه سالها زحمت تیم سئو را بر باد دهد و گروه دیگری از سئوکاران اعتقاد دارند که کنیبالیزیشن، افسانهای بیشنیست!
در این مقاله قرار است به صورت علمی تکلیفمان را با کنیبالیزیشن روشن کنیم، اگر شما هم دغدغه آشنایی با این غول بیشاخ و دم سئو را دارید با من در این مطلب همراه باشید تا از ۰ تا ۱۰۰ کنیبالیزیشن در سئو همراه راه حلهای پیشگیری از ایجاد آن و برطرف کردن این مشکل مهم را مرور کنیم.
کنیبالیزیشن یا همنوع خواری چیست؟
زمانی که در وب سایت شما ۲ الی ۵ صفحه و یا حتی بیشتر روی یک کلمه کلیدی خاص رقابت میکنند در اصلاح سئویی گفته میشود که مشکل کنیبالیزیشن بین صفحات داخلی سایت رخ داده است. به عنوان مثال به عکس زیر دقت کنید. سایت شرکت ساختمانی صاد با کلمه کلیدی قیمت تیرچه دارای ۲ صفحه مختلف در نتایج سرچ است که این مورد می تواند در نگاه اول کنیبالیزیشن به حساب آید.
خلاصه و مفید اینکه کنیبالیزیشن یعنی: خود زنی صفحات داخلی وب سایت شما!
برای اینکه مفهوم کنیبالیزیشن را راحتتر و سریعتر درک کنید بهتر است با یک مثال کاربردی از دنیای ملموس و واقعیات زندگی پیشبرویم تا سپس بعد از مثال بازی و یادگرفتن مفهوم عمیق کارکرد کنیبالیزیشن در سئو مجدد به دنیای دیجیتال مارکتینگ و اینترنت سفر کنیم و نمادهای مثال گفته شده را دل پروژههای سئو پیدا کنید.
فرض کنید من به عنوان امین در یک خانواده با ۲ برادری زندگی میکنیم که یعنی ما ۳ فرزند خانواده هستیم هر ۳ نفر ما تخصص خاص خودش را دارد و مشغول فعالیت در حیطه تخصصی خودش است، فرضا شغل ۳ برادر در خانواده به شرح زیر است:
- امین: متخصص سئو
- مهدی: وکیل دادگستری
- امیر: پزشک
در این شرایط فرضا اگر من به عنوان امین هاشمی در روند مدیریت پروژه سئو با مشکل فیلترینگ مواجه شوم، با خیال راحت کارفرمای عزیز را به برادرم مهدی برای حل مشکلات حقوقی و رفع فیلترینگ ارجاع میدهم و یا فرضا اگر در یک جلسه کاری متوجه بیمار شدن کارفرمای خود شوم با خیال راحت او را به برادم امیر که در حیطه پزشکی تخصص دارد ارجاع میدهم، تا اینجای کار همه چیز گل و بلبل است اما مشکل از زمانی شروع میشود که فرضا ما ۳ برادر همگی سئو کار بودیم و در چنین شرایطی تنها یک جنگ داخلی رخ میداد و سعی میکردیم قاپ کارفرما رو بدزدیم و حتی دیگر برادرانمان را به او معرفی نیز نکنیم.
کنیبالیزیشن یعنی یک جنگ داخلی خانوادگی تمام عیار !
ربط مثال ۳ برادر به مفهوم کنیبالیزیشن در سئو چه بود؟
احتمالا حالا از خودتان با تعجب بپرسید که اصلا دعواهای خانوادگی چه ربطی به سئو و قصههای کنیبالیزیشن دارند؟ در حقیقت با کمی توجه و دقت میتوانید ربط این مثال با سئو را درک کنید خب کمی مثال مان را ملموس تر میکنیم و وارد حیطه سئو و بهینه سازی سایت میشویم، فرض کنید شما سایتی با ۳ صفحه مختلف با کلمات کلیدی زیر دارد:
- آموزش سئو
- آموزش وکالت
- آموزش پزشکی
حالا در این شرایط چون کلمات کلیدی هر ۳ صفحه کاملا از نظر مفهومی متمایز و مجزا هستید شما میتوانید به راحتی هر ۳ صفحه را سئو کنید و حتی با لینک داخلی و بک لینک و…. به قدرت صفحات کمک کنید، اما شرایطی را فرض کنید که فرضا به اشتباه هر ۳ صفحه سایت شما با کلیمه کلیدی (آموزش سئو) رتبه گرفته است در این شرایط شما راه به جایی نخواهید برد و در نهایت هر ۳ صفحه شما نیز از نتایج موتورهای جستجو سقوط خواهند کرد.
کنیبالیزیشن (Cannibalization) چه ضرری برای سئو سایت دارد؟
اصلا سوال بهتر این است که کنیبالیزیشن، چه ضرری برای سئو سایت ندارد!؟ چون متخصصین سئوی حرفه ای کنیبالیزیشن را قصه وحشت پروژههای سئو میدانند که میتواند مثل خوره به پایه و ستونهای پروسه سئو و بهینه سازی سایت شما بیافتد و همه چیز را به نابودی بکشاند.
خب اگر بخواهم ساده و بدون هیچ حاشیهای برایتان توضیح دهم، رخ دادن کنیبالیزیشن میتواند شانس قرار گرفتن با ثبات صفحات سایت شما با کلمات کلیدی تارگت یکسان را به کمتر از ۰% برساند! چون گوگل، اصولا به سایت های مختلف برای نمایش داده شدن در صفحه اول تنها شانس نمایش یک url را میدهد و زمانی که شما با مشکل کنیبالیزیشن روبهرو شوید که صفحات داخلی سایتتان درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار برای تصاحب رتبه ۱ گوگل با یک کلمه کلیدی مشترک باشند، تقریبا هیچ امیدی برای سایت شما با وجود مشکل کنیبالیزیشن باقی نمیماند.
چطور کنیبالیزیشن را در سایتمان پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن کنیبالیزیشن، بین صفحات وب سایتتان اول به سراغ گوگل سرچ کنسول بروید و وارد بخش پرفورمنس شوید، سپس در بخش پرفورمنس، وارد قسمت ریچ ریزالت شوید و در آیکون کوئری، کلمه کلیدی مد نظرتان که قصد دارید متوجه شوید چه صفحاتی روی آن کنیبالیزیشن دارند را وارد کنید و بعد از این کار از بخش صفحات (pages) نتایج به دست آمده را آنالیز کنید، در این شرایط اگر صفحاتی بودند که به صورت مشابه با کلمه کلیدی وارد شده ایمپرشن و کلیک بالا دارند احتمالا این صفحات با مشکل کنیبالیزیشن مواجه هستند.
مراحل پیدا کردن کنیبالیزیشن در بین صفحات سایت:
- ورود به Google Search Console Tools
- کلیک کردن روی Performance
- وارد کردن کلمه کلیدی در Query
- بررسی بخش pages
- پیدا کردن صفحاتی که با کلمه کلیدی وارد شده impression و Click نزدیک به هم میگیرند
راه حل برطرف کردن کنیبالیزیش چیست؟
حالا که با روش بالا متوجه شدیم که کدام یک از صفحات سایتمان با مشکل کنیبالیزیشن درگیر است باید به فکر راه چاره باشیم، راستی این نکته را فراموش نکنید که نمایان شدن یک صفحه خاص پس از طی کردن مراحل بالا حتما حاکی از مشکل کنیبالیزیشن نیست و خیلی وقتها نمایش اطلاعات یک صفحه در این بخش سرچ کنسول نشان میدهد که شما به صورت درست کلمه کلیدیتان را تارگت کردهاید اما اینکه چه قدر کیورد تارگتینگ شما درست از کار درآمده باشد کاملا به استراتژیهای سئو قبلی شما از جملعه لینکسازیهای داخلی، بک لینکها، رپورتاژها و …. بازمیگردد.
برای برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن شما میتوانید از ۳ راه حل پایه و اساسی سئو در هرس محتوا یعنی ریدایرکت کردن، کنونیکال زدن و نو ایندکس، کمک بگیرید اینکه کدام روش برای شما بهتر است و به شما برای برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن کمک میکند به فاکتورهای متغیر زیادی وابسته است که تنها با تخصص یک سئوکار حرفهای و باتجربه امکان پذیراست.
چطور از ایجاد کنیبالیزیشن پیشگیری کنیم؟
انجام تحقیق کلمه کلیدی به صورت حرفهای و تخصصی، بهترین راه پیشگیری از درگیر شدن صفحات سایت با مشکل کنیبالیزیشن محسوب میشود که باید حسابی به آن توجه کنید تا خدایی نکرده در اواسط پروژه سئو زمانی که مشغول مزه مزه کردن قهوهتان تماشای رشد سرچ کنسول سایتتان هستید با مشاهده پیدا شدن سروکله مهمان ناخواندهای به نام کنیبالیزیشن، شوکه نشوید.
تحقیق کلمه کلیدی منظم و درست = مهمترین راز پیشگیری از ایجاد کنیبالیزیشن
من به شخصه تا جایی که به خاطر دارم که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت دارم همیشه تحقیق کلمه کلیدی پروژه های مختلف خودم را در اکسل انجام میدادن یعنی لیست کلمات کلیدی همراه کلمات هم کانسپت مربوط به هر کلمه کلیدی را وارد اکسل میکردم و با قرار دادن URL هر کلمه کلیدی در سلول کنارجزئیات کلمه کلیدی، تکلیف کیورد هدف را تا پایان پروژه مشخص میکردم.
پس تکلیف سایتهایی با بیش از ۴۰۰۰ صفحه چه میشود؟
قطعا پس از آشنا شدن با شیوه کار من در روال پروژههای سئو این سوال مهم برای شما ایجاد شده است که پس امین هاشمی با پروژههایی که بیشتر از ۴۰۰۰ کلمه کلیدی و صفحه دارند چه کار میکند؟ آیا اصلا ثبت کردن ۴۰۰۰+ کلمه کلیدی و یوآر ال در اکسل برای یک پروژه سئو با عقل جور درمیآید؟
خب جواب شما مشخص است، معلوم است که صرف زمان برای وارد کردن این همه یو آر ال و کلمه کلیدی داخل اکسل با عقل جور در نمیآید من اصولا در این مدل پروژه ها در اول کار حدود ۲۰ الی ۴۰ کلمه کلیدی و یوارآل مهم سایت را در اکسل وارد میکنم که چهارچوب ذهنی من پیرامون وضعیت کلی این پروژه شکل بگیرد و بدون کمال گرایی سراغ مراحل مهمتر پروژه مثل آنالیز رقبا و تحلیل سرچ کنسول و …. میروم. این مورد یکی از کاربردی ترین تکنیک های سئو در سایت های بزرگ با تعداد صفحات زیاد هست که خیلی خوب میشه مدنظر قرار بدین.
سخن پایانی
من فکر میکنم تمام نکات مهمی که باید پیرامون کنیبالیزیشن بدانید از شرح چیستی مفهوم کنیبالیزیشن در سئو تا راههای برطرف کردن و پیشگیری از ایجاد آن را در این مقاله گفتم، مطمئن باشید با یادگرفتن نکات مطرح شده در این مقاله تا همیشه از شر مشکل کنیبالیزیشن آسوده خاطر خواهید بود، راستی اگر هنوز هم نکته یا ابهامی پیرامون این موضوع داشتید که در این مطلب به آن پاسخ نداده بودم حتما در بخش کامنتها برای من بنویسید.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section
سلام استاد هاشمی. از بعد از ویدئو، این متن به همر یخته و قابل خوندن نیست متأسفانه. لطفاً رسیدگی بفرمائید.
اوه اوه
چشم حتما مرسی اطلاع دادید ندیده بودم
سلام
وقت بخیر
برای اینکه به این مشکل به طور کلی نخوریم تنها راه حل تحقیق کلمه کلیدی درست هست ؟
بله بله دقیقا