مدیر سئو کیست؟ مهارت‌ها و وظایف + [درآمد در ایران]

مشاهده فهرست مطالب

مدیر سئو (seo manager) راهنمای تیم سئو برای پیش رفتن در مسیر درست پروژه محسوب می‌شود، هر تیم سئویی بدون داشتن یک مدیر سئو لایق و حرفه‌ای محکوم به فنا است. در این مقاله قرار است نگاهی عمیق به جایگاه و وظایف یک مدیر سئو داشته باشیم و اصلا ببینم برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو حرفه‌ای درخشان باید چه مراحلی را پشت سربگذاریم.

 

 

مدیر سئو کیست؟ همه کاره یا هیچ کاره!؟

در رابطه با تعریف شغل مدیر سئو بحث‌های فراوانی در اکو سیستم دیجیتال مارکتینگ برقرار است، بعضی‌‌ها تصور می‌کنند که مدیران سئو مدیرانی هستند با یک مغز و هزار دست که هر دست شان یک تسک سئو را مدیریت می‌کنند و اینگونه در پروسه مدیریت پروژه‌های سئو معجزه می‌کنند! اما گروهی دیگر هستند که تصور می‌کنند مدیران سئو همه کاره‌هایی هستند که در حقیقت هیچ کاری نمیکنند ‌به جز مسئولیت ساده نظارت کردن بر تیم که حتی از عهده آن هم‌بر نمی‌آیند!

مفهوم مدیر سئو نه به آن شوری شور است نه به این نمکی!

می‌پرسید چرا و داستان از چه قرار است؟ ….. همراه من باشید تا ماجرای مدیران سئو و خوشبختی‌ها وبدبختی‌هایشان در پروسه مدیریت پروژه‌های سئو را برای‌تان به صورت مفصل تعریف کنم. هم چنین از شما دعوت می کنیم در صورتی که با این حرفه آشنایی زیادی ندارید به مقاله سئو چیست هم سر بزنید.

یک مدیر سئو چه مهارت‌‌هایی باید داشته باشد؟

فرقی ندارد قصد دارید یک مدیر سئو حرفه‌ای باشید یا مدیر یک کلینیک مشاوره یا دفتر صادراتی! مهارت‌های فنی و تکنیک‌های تخصصی حوزه کاری‌تان به تنهایی نمی‌تواند شما را در پروسه مدیریت روابط درون سازمانی یاری کند و در این میان باید به مهارت‌های نرم ارتباطی و مدیریتی باید توجه ویژه داشته باشید.

توجه به مهارت‌های نرم و سخت، از شما یک مدیر سئو لایق می‌سازد!

نگران نباشید و گیج نشوید چون قرار است در ادامه به صورت ساده و خلاصه دو مفهوم اساسی لازم برای مدیران سئو یعنی مهارت‌ها نرم و مهارت‌های سخت را مرور کنم، اگر اراده کرده‌اید که به زودی به یک مدیر سئو لایق و توانمند تبدیل شوید، این بخش از مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

آشنایی با مهارت‌های فنی مورد نیاز برای مدیران سئو

به صورت کلی منظور از مهارت‌های سخت (Hard Skills)، مهارت‌های فنی مرتبط با دانش سئو است که فقط سئوکاران با تجربه که مفاهیم ابتدایی سئو را یاد گرفتند و با داشتن چند سال تجربه و … می‌توانند به خوبی از عهده تسک‌های تخصصی سئو مثل تحقیق کلمه کلیدی، استراتژی آف پیج، آپدیت محتوا، تحلیل سرچ کنسول  و…. بربیایند.

هارد اسکیل‌های مدیر سئو همان مهارت‌های تخصصی سئو هستند!

نمی‌شود که نام خودتان را مدیر سئو بگذارید اما زمانی که حرف از اصطلاحات تخصصی سئو مثل تحقیق کلمه کلیدی، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی سئو، سئو داخلی، سئو خارجی  و … به میان می‌آید، هزاران علامت سوال از ذهن‌تان بیرون بجهد و هاج و واج دوروبرتان را نگاه کنید!

البته فراموش نکنید که یک تصور غلط بین بچه‌های دیجیتال مارکتینگ جا افتاده است که یک مدیر سئو باید از ۰ تا ۱۰۰ تمامی مفاهیم سئو را به صورت تخصصی بلد باشد، خب اگر منطقی به این موضوع نگاه کنیم، واقعا الزامی برای تسلط تخصصی به تمامی بخش‌های پروژه برای یک مدیر سئو نیست اما آشنایی او با مفاهیم پایه سئو الزامی است تا به اصطلاح معروف در روند پروژه، اعضای تیم سرش کلاه نگذارند و یک تسک ۲ ساعته را ۵ روز طول ندهند!

مخلص کلام اینکه آشنایی با مهارت‌های فنی سئو برای یک مدیر سئو واجب است اما این تصور که یک مدیر سئو باید به ریز ریز تسک‌های پروژه سئو وارد باشد کاملا غلط است، خب پرحرفی راجب دردسرهای مهارت‌های سخت و فنی مدیران سئو بس است و بهتر است سراغ این موضوع برویم که اصلا یک مدیر سئو باید با کدام دسته از مهارت‌های فنی آشنا باشید؟

مهارت‌های فنی لازم برای مدیران سئو

  1. آنالیز سایت و رقبا
  2. تدوین استراتژی سئو
  3. نوشتن پروپزال سئو
  4. تحقیق کلمه کلیدی
  5. تولید محتوا
  6. آپدیت محتوا
  7. تحلیل سرچ کنسول
  8. بهینه سازی سرعت
  9. بهبود امنیت
  10. سئو تکنیکال
  11. تدوین استراتژی سئو خارجی
  12. خرید بک لینک
  13. خرید رپورتاژ آگهی
  14. کار با سرچ کنسول
  15. قرار دادن کدهای اسکیما و ….

 

چطور مهارت‌های سخت لازم برای مدیران سئو را یاد بگیریم ؟

حالا که متوجه شدیم که مهارت‌های فنی لازم برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو حرفه‌ای و درجه یک چیست، احتمالا این سوال مهم در ذهن‌ شما ایجاد شود که اگر فرضا در حوزه سئو و مدیریت در قدم منفی صفر باشید، چطور می‌توانید دانش تخصصی‌تان را در حیطه مفاهیم تخصصی سئو بالا ببرید!؟

۵ روش ساده برای تقویت مهارت‌های فنی سئو مخصوص مدیران سئو آینده!

  1. مطالعه مقالات تخصصی سئو فارسی و خارجی
  2. کارآموزی و کسب تجربه
  3. شرکت در دوره‌های آموزشی
  4. دریافت مشاوره سئو
  5. تاسیس یک سایت کوچک برای یادگیری

داشتن روحیه کنجاوی و پرسشگری: مهم‌ترین راز تقویت مهارت‌های فنی مدیران سئو

قبل از بررسی آشنایی با مهارت های مدیر سئو از شما دعوت می کنیم به مقاله مسیر سئو کار شدن هم سر بزنید.

آشنایی با مهارت‌های نرم لازم برای مدیران سئو

افزون بر مهارت‌های فنی تخصصی که مدیران سئو باید یاد بگیرند، مهارت‌های مظلوم ناشناخته‌ای نیز وجود دارند که بیشتر با حوزه مدیریتی در ارتباط هستند که ما آن‌ها را مهارت‌های نرم (Soft skills) می‌نامیم! زلف این دسته از مهارت‌ها با دنیای روانشناسی شناخت و کنترل هیجانات و عواطف خود و دیگر همکاران، گره خورده است.

ساده اگر بخواهم بگویم یک مدیر سئو قبل از یادگرفتن هر چیزی باید در ابتدای کار یک روانشناس تمام عیار باشد و با داشتن اطلاعات بالا پیرامون حیطه هوش عاطفی در محیط کار اول از همه بتواند هیجانات و احساسات خود را کنترل کند و در قدم بعدی رگ خواب عواطف اعضای تیم سئو خود را دست بگیرد.

یک فنجان مثال لطفا !

در تصورات فانتزی که مدرسان سئو از شغل مدیر سئو به سیستم آموزش سئو تزریق کرده اند مدیران سئو، افرادی هستند که با شلوارک‌های خنک تابستانی به رنگ آسمان در سواحل هاوایی لم داده اند و همه تسک‌ها با نظم و ترتیب دوست داشتنی تیک می‌خورند و پروژه به ثمر می‌رسد!

اما حقیقت دنیای مدیریت تلخ‌تر از این حرف‌ها است و چالش‌هایی برای شما خواهد داشت که شاید از پایه پشیمان شوید که چرا قدم در مسیر پر پیچ و خم مدیریت برداشته‌اید، فرض کنید در یک روز کاری که منتظر هستید که گزارش انجام شدن تسک‌ها از سمت اعضای تیم را بشنوید، هر یک از اعضا داستان خاص خودش را دارد و با کوهی از هیجانات و عواطف در معرض انفجار است، اینجای کار است که بلد بودن مفهوم هوش هیجانی یا هوش عاطفی به کمک شما می‌آید تا مدیریت درست شرایط، از فروپاشی تیم سئو جلو گیری کنید.

مهارت‌های نرم ضروری برای مدیران سئو کدام‌اند ؟

آلن دوباتن در کتاب هوش عاطفی از مجموعه کتاب‌های مدرسه زندگی خودش به ۲۰ تا مهارت هوش عاطفی مهم اشاره کرده است که یادگیری آن‌ها برای هر کسی که  کاری در تعامل با دیگران دارد واجب است اما در این میان یادگیری و تقویت این مهارت‌ها برای مدیران سئو به دلیل روابط برون فردی متعددشان از نان شب نیز واجب تر است!

۲۰ مهارت ضروری برای مدیران سئو

  1. سازگاری
  2. آرامش
  3. جذابیت
  4. ارتباط
  5. اعتماد به نفس
  6. خلاقیت
  7. قاطعیت
  8. دیپلماسی
  9. کارآمدی
  10. خوش بیانی
  11. همدلی
  12. کارآفرینی
  13. ابتکار
  14. رهبری
  15. نگاه عینی
  16. بازیگوشی
  17. هدفمندی
  18. انعطاف پذیری
  19. خودشناسی
  20. حمایتگری

چطور مهارت‌های نرم ضروری برای مدیران سئو را یاد بگیریم؟

شما می‌توانید با مطالعه و تقویت روحیه درک و همدلی‌ خودتان در قدم اول هوش عاطفی را در ذهن‌تان قوی کنید تا بتوانید به مرور زمان، بهتر و بهتر هیجانات و عواطف جاری در روح تیم سئوی تان را مدیریت کنید تا خدایی نکرده دلخوری در خلل پروسه تیم ایجاد نشود و بتوانید در صلح و خوشی تیم‌تان را در دل پروژه‌‌های سئو پیش ببرید، در ادامه چند تا کتاب مفیدی که می‌تونه به شما در زمینه افزایش هوش عاطفی در محیط کار و تقویت مهارت‌های نرم برای بهبود کیفیت مدیریت روابط درون سازمانی کمک کند را مرور می‌کنم .

کتاب‌های مفید برای تقویت هوش عاطفی مدیران سئو

  1. هوش عاطفی در محیط کار نوشته آلن دوباتن
  2. مهارت های نرم برای مدیران به قلم دکتر جواد فقیهی‌پور و …
  3. مهارت‌های نرم چیست و چطور آموزش ببینیم؟نوشته نوشته بروس تلگن
  4. مدیران کمیاب نوشته کبری موحدی منصور
  5. مهارت های رفتار سازمانی برای مدیران و کارکنان سازمان ها نوشته پرستو دمرچلی
  6. مهارت های نرم برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی از دکتر مهدی بصیری
  7. هوش هیجانی به زبان آدمیزاد نوشته استیون جی استاین
  8. کتاب قدرت هوش هیجانی اثر دانیل گلمن
  9. کتاب هوش هیجانی اثر دانیل گلمن
  10. چشیدن طعم لیمو اثر مایکل کورنوال و …

پیش از بررسی وظایفی که بر عهده یک مدیر سئو است از شما دعوت می کنیم به مقاله تدوین قرارداد سئو سایت هم سر بزنید.

وظایف مدیر سئو چیست؟

خب حالا که با مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر سئو و پروسه تبدیل شدن به یک سئو منیجر حرفه‌ای آشنا شدیم وقت آن رسیده است که در ماهیت شغل نه چندان راحت اما دوست داشتنی مدیر سئو آشنا شویم و اصلا به این سوال پاسخ دهیم که یک آقا یا خانم مدیر سئو محترم، چه وظایف اساسی را در پروسه مدیریت تیم سئو بر عهده دارد؟

شناخت هویت بیزینس

اولین وظیفه یک مدیر سئو حرفه‌ای این است که با زدن عینکی تحلیل گرایانه از نگاه مارکتینگ به بیزینسی که قصد دارید مدیریت پروژه سئو آن را بر عهده بگیرد نگاه کند و برای اینکه بتواند استراتژی سئو درجه یکی برای بیزینس پیش رو ترسیم کند، در قدم اول، به سوالاتی از قبیل پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

  1. خدمات اصلی کدام است؟
  2. مشتریان ما چه کسانی هستند؟
  3. مردم درباره ما چه چیزی می‌گویند؟
  4. نقاط ضعف و قوت بیزینس ما چیست؟
  5. رقبا ما چه کسانی هستند؟
  6. مشتریان ما در گوگل چه چیزی سرچ می‌کنند؟

استخدام

کارمندان و اعضای تیم شما، مهره‌های کلیدی شما در بازی رقابت سئو هستند، اگر سئو را مثل یک بازی شطرنج پر تب و تاب فرض کنید، هر کارمند در قلب تیم شما حکم یک مهره در شطرنج سئو را دارید، تمامی مهره‌ها برای برنده شدن شما و به پایان رسیدن بازی به نفع بیزینس شما حرکت می‌کنند از شاه و زیر گرفته تا رخ و مهره‌های سرباز همگی گوش به فرمان شما هستند تا برنده این رقابت پر و تب تاب باشید، شما باید با هوشمندی مهره‌های تیم‌تان را انتخاب کنید تا درآینده دچار دردسرو مشکلات درون سازمانی با اعضای تیم‌تان نشوید. برای این که بیشتر با این پروسه آشنا شوید توصیه می کنیم به مقاله نکات استخدام سئوکار سر بزنید.

تقسیم وظایف

اما جدا از انتخاب مهره‌های تیم‌تان برای برنده شدن در شطرنج سئو باید به این موضوع به صورت عمیق فکر کنید که به هرکسی با توجه به توانایی‌ها و رزومه‌ کاری که در دست دارد چه نقشی را بسپرید تا بتواند به بهترین شکل ممکن از عهده آن بر بیاید و کارهای تیم با سرعت بیشتری پیش رود، به عنوان مثال در پروسه تیم سازی، انتخاب بچه‌های درون گرا که خیلی سرو زبانی برای حرف زدن ندارند برای فرستادن به اتاق مذاکره، یک تصمیم فاجعه است اما ممکن است همین دوست عزیزما در تحقیق کلمه کلیدی یا تولید محتوا  و… شاهکار خلق کند!

تقسیم وظایف در تیم سئو را با توجه به توانمدی‌ها و استعداد کارمندان‌تان انجام دهید!

تدوین استراتژی سئو

تدوین استراتژی سئو، مهم‌ترین کلیدی‌ترین وظیفه یک مدیر سئو محسوب می‌شود که باید تسلط بالایی روی آن داشته باشد تا بتواند بهترین خروجی را برای تیم سئو خلق کند، همانطور که پیش‌تر گفتم نیازی نیست که یک مدیر سئو از ۰ تا ۱۰۰ به ریز جزئیات انجام تمامی تسک‌های سئو مسلط باشد اما آشنایی اولیه با مفاهیم کلیدی سئو برای یک متخصص سئو نیاز و حالا اگر در این میان، تسلط بالایی بر انجام تسک‌های مختلف سئو داشته که خوشبحالش می‌شود چون می‌تواند با تمرکز و تسلط بیشتری یک استراتژی سئو جانانه برای پروژه‌های سئو خود بنویسند.

 اخراج

اما اخراج، داستان غم انگیزی که هر مدیر سئویی با آن مواجه خواهد شد گریزی از آن نیست، مدیران سئو زیادی را دیده‌ام که به دلیل ناسازگاری فراوان نیروی کار ناچارا با لبخند ژکوندی بر لب دست خداحافظی با نیروی کار داده‌اند اما در دل‌شان گفته‌‌اند که : خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است ….. چون گاهی اوقات مجبور به اخراج نیروهایی می‌شویم که با وجود داشتن تخصص بالا اما فقدان مهارت‌های ارتباطی نرم و روحیه کار تیمی فقط چوب لای چرخ تیم سئو گذاشته و مخل کارها هستند!

درست استخدام کنید تا مجبور به اخراج نشوید!

بله درست متوجه شدید! گاهی اوقات تقصیر شماست که افراد درستی را استخدام نمی‌کنید یا حتی به افراد مسئولیت‌های اشتباه واگذار می‌کنید و همین می‌شود که بازدهی تیم به شدت کاهش پیدا می‌کند، گاهی اوقات برخی از کارمندان عزیز به شدت برای سیستم سمی هستند و باید از آن‌ها هرچه سریع‌تر خداحافظی کرد و گاهی هم باید به کارمندان‌تان لطف کنید چون سیستم شما برای آن‌ها سمی است و بایک نامه فدایت شوم خداحافظی کاسه آبی پشت سرشان بریزید و برای همیشه با آن‌ها وداع کنید.

حتی استیو جابز از این داستان‌های استخدام‌های اشتباه و اخراج‌های شیرین‌تر از عسل زیاد داشته است وگفته است:

اخراج شدن از اپل بهترین اتفاقی بود که در طول زندگی برای من افتاد. به یکباره بار سنگینی از روی شانه هایم برداشته شد و به جایش سبکی آغازگر بودن و تجربه اندوختن نصیب من شد. آن اتفاق باعث شد تا من وارد خلاقانه ترین دوره زندگیم بشوم

درآمد مدیر سئو چه قدر است؟

نوبتی هم که باشد نوبت به مبحث شیرین درآمد مدیران سئو می‌رسد احتمالا شما هم در این مقاله گشتید و گشتید تا به این بخش برسید که اصلا متوجه شوید که آیا این همه دردسر مدیریتی و آموزش دیدن  و مسئولیت بر عهده گرفتن و …. به درآمد شغل مدیر سئو می‌ارزد یا نه !؟

برای درآمد سئو در بخش مدیریت اصولا حداقل مبغلی که در نظر گرفته می‌شود ۲۵ میلیون تومان است، زیر این مبلغ، گشتم نبود، نگرد نیست و اگر خدایی نکرده شرکتی پیدا کردید که مدیر سئو همه کاره و حرفه‌ای می خواستند اما دست در جیب مبارک‌شان نمی‌کردند که حقوقی درخور به شما پرداخت کنند بدانید که کم لطفی کرده‌اند و هر چه سریع‌تر پیش ازآنکه به دام این دسته از شرکت‌های نه چندان دوست داشتنی بیافتید پا به فرار بگذارید.

سخن پایانی

به شما یک خسته نباشید جانانانه می‌گویم که تا اینجای مقاله همراهم بودید تا با یکدیگر تکلیف جایگاه مدیر سئو در سیستم تیم‌های سئو را معلوم کنیم اگر با دقت مقاله‌‌ای که برای‌تان نوشته‌ام را خوانده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که مدیر سئو چه جایگاه کلیدی در تیم‌های سئو داشته و وظایف و مسئولیت‌هایی برگردن او است و برای تبدیل شدن به یک مدیر سئو حرفه‌ای درجه یک باید چه کار کنید… با این وجود اگر باز هم سوالی پیرامون مفهوم مدیر سئو داشتید که جواب آن را در این مقاله پیدا نکرده بودید حتما در بخش کامنت‌ها برای من بنویسید. درخشان باشی ! مدیر سئو آینده اکو سیستم

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.