Entity چیست؟ نکته‌های انتیتی در سئو + آموزش ۱ تقلب ساده

مشاهده فهرست مطالب

اگر فقط چند دقیقه چرخی در گپ‌های دورهمی سئو بزنید با باران انفجاری بحث‌های متعدد و نظرات مختلف در مورد مفهوم نوظهوری به نام انتیتی Entity در سئو مواجه خواهید شد و احتمالا در این میان برای شما سوال ایجاد خواهد شد که اصلا این Entity پر ماجرا چیست؟ آیا یک موضوع جدید و نوین در سئو است؟ یا جزو همان مفاهیم قدیمی سئو است که فقط شیک و پیک شده است و با یک اسم و رسم لاکچری، معروف شده است؟ … در این مقاله جواب تمامی این سوال‌ها را بررسی خواهیم کرد، با من همراه باشید تا برای همیشه تکلیف انتیتی در سئو را مشخص کنیم.

 

 

حرف حساب Entity چیست؟

معنی لغوی Entity، یعنی موجودیت! اما خیالتان را راحت کنم که ما در این مقاله کاری با ترجمه و این مسخره بازی‌ها نداریم چون اینجا سایت امین هاشمی است نه گوگل ترنسلیت و قرار است با یک زبان ساده و خودمانی یاد بگیریم که دقیقا مفهوم واژه Entity چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

در گذشته ادعاهای خنده‌داری پیرامون نوع نگاه گوگل به محتوا وجود داشت و برخی از مدرسین و متخصصین سئو ادعا می‌کردند که تعداد کلمات کلیدی جای گرفته در محتوا بسیار مهم است و حتی برای نویسندگان بخت برگشته‌شان تعیین تکلیف می‌کردند که کلمه کلیدی را کجای محتوا قرار بدهند! گویا این دسته از دوستان عزیز تصور می‌کردند که کلمه کلیدی مثل گلدانی است که می‌توان تنها بنا بر سلیقه شخصی آن را جا به ‌جا کرد و خلاقیت و دیدگاه نویسنده و معماری محتوا پشیزی ارزش ندارد.

اما در تب و تاب شیوع این افسانه‌های رنگارنگ نه چندان خوشایند، قانون انتیتی، مثل یک ابر قهرمان وارد دنیای سئو شد و با صدای بلند و رسا اعلام کرد که: سئو کاران و دوستداران سئو عزیز، به جای تمرکز بر جایگاه و تعداد کلمات کلیدی، به مفهوم محتوا توجه کنید!

یعنی Entity با جدیت تمام اعلام کرد که اصلا این مسخره بازی‌ها چیست که ما به جای تمرکز بر کیفیت و مفهوم محتوا فقط به کلمه کلیدی نگاه کنیم؟! قطعا گوگل با این سیستم پیشرفته، قدرت تحلیل بالاتری دارد که فریب محتواهایی را نخورد که تنها کلمه کلیدی را در هدینگ‌های متعدد خود جای داده‌اند و پیام ارزشمندی برای مخاطب ندارند.

آیا Entity همان LSI است ؟

چالش ذهنی که برای اکثر دانشجوهای سئو در این جای کار پیش می‌آید این است که خب اگر تعریف و جایگاه انتیتی این است که خب LSI هم که تقریبا همین کارکرد را داشت، پس می‌توان نتیجه گرفت که انتیتی همان LSI است که این بار کت شلوار پوشیده و خوشتیپ کرده و تظاهر می‌کند که یک مفهوم جدید و نوین است؟ …. این سوال را در ادامه پاسخ خواهم داد اول بهتر است با یکدیگر مفهوم LSI را مرور کنیم.

LSI در سئو چیست؟

LSI که مختصر عبارت (Latent Semantic Indexing) است، در واقع به همین ارتباط معنایی داخل محتوا اشاره دارد  و از قضا حرف حساب Entity، نیز همین است که سئو کاران عزیز، بیخیال کلمه کلیدی شوید و برای کاربران‌تان محتوای مفید تولید کنید اما چیزی که من از LSI، یاد گرفتم این بود که گوگل ارتباط مفهومی داخل محتوا را با کلماتی که دور و بر کلمه کلیدی نوشته شده است، می‌سنجد.

چرا LSI در تولید محتوا مهم بود؟

تا حالا از خودتان سوال کرده‌اید که وقتی در محتوای سایت‌تان از کلماتی استفاده می‌کنید که چند معنای متفاوت دارند، گوگل چطور باید تشخیص دهد که منظور شما از کلمه‌ای که استفاده کرده‌اید، کدام معنا است؟ مثلا فرض کنید من در محتوا کلمه شیر را به کار برده‌ام. خب اینجای کار، گوگل حق دارد که برای تشخیص معنای شیر گیج شود چون واژه شیر در زبان فارسی، حداقل سه معنای مختلف دارد:

  1. معنای اول: شیر در مفهوم شیرآلات
  2. معنای دوم: شیر در مفهوم خوراکی
  3. معنای سوم: شیر در مفهوم حیوان

اینجاست که LSI به کمک شما می‌آید تا به گوگل بفهمانید که منظورتان از واژه شیر در محتوا چیست و در نهایت درک بهتر گوگل از مفهوم محتوای شما به رتبه گیری محتوای سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌کند، خب حالا بیایید کلمات LSI سه معنای مختلف شیر را که در قسمت بالا ذکر شد را مرور کنیم:

  1. کلمات هم مفهوم شیر آلات: روشویی، حمام، سرویس بهداشتی، آب سرد و گرم و …
  2. کلمات هم مفهوم شیر خوراکی: کلسیم، سلامتی، گاو، شیر موز، شیر کاکائو، رژیم غذایی و ….
  3. کلمات هم مفهوم حیوان شیر: جنگل، طبیعت، حیات وحش، حیوانات، سلطان جنگل و …

در حقیقت، گوگل مثل یک دانشمند همه چیز دان است که در مغزش منبع بی‌نهایت عظیمی از اطلاعات وجود دارد و شما زمان نوشتن محتوا گویا دارید با این دانشمند همه چیز دان صحبت می‌کنید اما برای اینکه بتوانید منظورتان را بهتر به عالیجناب گوگل، انتقال دهید و امروز در سال ۲۰۲۳، توجه به ارتباط معنایی کلمات داخل محتوا برای درک بهتر گوگل از مفهوم محتوا، زبان ارتباطی اصلی شما و گوگل است.

کار کردم دوم: تخصصی شدن محتوا

گفتیم که گوگل مثل یک دانشمند خبره است که مغز او منبع بی‌نهایت انواع اطلاعات است، خب وقتی که مشغول صحبت با این دانشمند همه چیزدان هستید و ادعا دارید که حرف‌های‌تان موثق است و پایه و اساس علمی دارند باید با احتیاط، کلمات و جمله بندی‌ هایتان را انتخاب کنید تا این دانشمند عزیز به شما اعتماد کند و رتبه‌های برترش را دو دستی به سایت شما تقدیم کند، پس برای جلب این اعتماد باید حرف‌های علمی و تخصصی بزنید و خودی نشان دهید تا گوگل جرات کند که به سایت شما اعتماد کند.

خب اینجای کار ناچارا مجبور هستید که کمی حرف‌های قلمبه سلمبه مربوط به موضوع محتوای‌ تان بزنید تا گوگل متوجه شود که بار علمی شما پرشده از پنبه نیست و چیزهایی در چنته دارید که بتوانید به کاربر ارائه کنید، خب برای اینکه گیج‌تان نکنم بهتر است از اینجا به بعد با یک مثال، پیش برویم.

فرض کنیم که من مشغول نوشتن یک محتوا با موضوع (سئو چیست؟) هستم، خب در این شرایط، من دو مسیر مختلف را می‌‌توانم پیش بروم:

مسیر اول:

صفحه خالی سایتم را با جملات کلیشه‌ای ساده خالی از عبارت تخصصی پر کنم که قطعا این نوع سبک محتوا نتیجه‌ای جز ماه‌ها چشم انتظاری برای ایندکس شدن ناقابل را نخواهد داشت! و گوگل را نیز به شما بی ‌اعتماد خواهد شد. چون عالیجناب گوگل، روحیه سخت گیر و حساسی دارد و وقتی متوجه شود که شما برای محتوای سایت‌ تان وقت کافی نمی‌گذارید گوگل نیز به شما توجهی برای رتبه گرفتن نخواهد کرد.

مسیر دوم:

به فکر تولید محتوای مفید آموزنده باشم و از عبارات و کلمات تخصصی حیطه سئو مثل، اسکیما، بک لینک، لینک سازی داخلی و خارجی، رپورتاژ آگهی و … استفاده کنم که قطعا در این شرایط وقتی گوگل متوجه شود من محتوای قابلی برای سایتم تولید کرده‌ام فرصت دیده شدن در رتبه‌های برتر را نیز به من خواهد داد.

خلاصه کلام اینکه entity همان LSI سابق است!

این همه قصه گفتم تا برسم به اینجای داستان که وقتی اسم entity را شنیدید که شوکه نشوید که خدای من این این چه گرفتاری جدیدی است که دچارش شده‌ایم؟ … خیالتان راحت باشد کل مفهوم و هدف entity همان کارکرد و معنی LSI است و اگر توضیحاتی که درباره آن دادم را خوب مطالعه کرده باشید می‌توانید شاخ انتیتی را نیز بشکنید!

البته بهتر است داخل پرانتز بگویم که این ایده هنوز آن قدر ها که گوگل ادعا می‌کند فعال نشده است و بخواهیم و نخواهیم متاسفانه هنوز کلمه کلیدی جای خودش را در سئو محتوا دارد و نمی‌توان گول این حرف‌ها را خورد و کلا بیخیال کلمه کلیدی شد، من به شما پیشنهاد می‌کنم که علاوه بر در نظر گرفتن ایده entity در پروسه تولید محتوا، نیم نگاهی‌هم به کلمه کلیدی داشته باشید تا به مرور زمان، گوگل به ایده آل هایش نزدیک شود و در آینده‌ای نه چندان دور برای همیشه از شر کلمه کلیدی خلاص شویم!

چطور entity صفحه درست تعریف می‌شود؟

خب حالا سوال مهم و اصلی اینجاست که چطور هوای این Entity عزیز را داشته باشیم و دلش را نشکنیم تا او هم هوای ما را داشته باشد و پارتی‌ بازی‌‌مان را پیش گوگل بکند تا بالاخره بتوانیم حق‌مان از گوگل یعنی همان لینک یک را بگیریم! … جواب شما تنها در یک جمله زیر خلاصه می‌شود:

بیخیال گوگل لعنتی شوید و برای کاربرتان بنویسید!

بله درست متوجه شدید، در حال بدگویی پشت سر عالیجناب گوگل هستم! از حق نگذریم بسیاری از اوقات گوگل در حق کاربران کم لطفی کرده است و بیشتر از اینکه به فکر انتقال ارزش و دانش به کاربران در قالب محتوا باشد به فکر الگوریتم‌ها و قوانین مسخره خودش بوده است، اما خواهشی که از شما دارم این است که از این به بعد فریب گوگل را نخورید و فقط به فکر تولید یک محتوای ناب برای کاربر باشید.

منظورم از محتوای ناب این است که زمان تولید مقالات وب سایت‌تان خودتان را جای کاربر بگذارید و از خودتان بپرسید که اگر یک کاربر بودید، چه سوالاتی در ذهن‌تان داشتید که می‌خواستید با ورود به این مقاله به پاسخ آن‌ها برسید؟ توقع داشتید سایتی که داخلش هستید با چه لحنی با شما صحبت کند و چه تصاویر، ویدئوها و اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهد؟ …. خب وقتی جواب این سوال‌ها را پیدا کردید یعنی معمای تولید محتوای خوشایند برای انتیتی را نیز حل کرده‌اید!

کاربر را راضی کنید تا Entity نیز از شما راضی باشد!

چطور سر گوگل و انتیتی کلاه بگذاریم؟

هر چقدر هم که من بگویم که جان خودتان نه جان من امین هاشمی بیخیال پیچش و کلاهبرداری از گوگل شوید، باز هم دوستانی هستند که عاشق تقلب و بازی دادن گوگل باشند و خب من هم می‌گویم چشم و اگر شما هم جزو این دسته از عزیزان هستید حتی به شما راه حل برای کلاه گذاشتن سر گوگل و دور زدن انتیتی نیز معرفی می‌‌کنم.

گفتم که برای راضی کردن انتیتی باید داخل محتواهای وب سایت‌تان از کلمات کلیدی و عبارات تخصصی استفاده کنید تا گوگل محتوای شما را یک محتوای تخصصی بداند، خب شاید برای شما سخت باشد که برای خواندن مقالات تخصصی رقبا وقت بگذارید و حالا بخواهید مناسب با لحن برندتان و پرسونای مخاطب هدف‌تان محتوا تولید کنید، در این شرایط، راه حل ساده این است که یک آنالیز جانانه از رقبا انجام دهید و کلمات تخصصی مربوط به محتوایی که قصد تولیدش را دارید را پیدا کنید و در نهایت کلمات و عبارات تخصصی را به صورت هوشمندانه داخل محتوای‌تان جای دهید.

سخن پایانی

ممنونم که تا اینجای مقاله همراهم بودید، تلاش کردم تا تعریف جامعی از مفهوم entity و ارتباط آن با LSI در سئو را به صورت مفصل برای‌تان توضیح دهم، مطمئن باشید با مطالعه دقیق این مقاله و یادگیری نکاتی که مطرح شد می‌توانید ساده‌تر از آب خوردن مفهوم Entity و کارکرد آن در سئو را عمیقا یاد بگیرید و پروژه‌های سئوی‌تان را با کیفیت و سرعت بیشتری پیش ببرید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.