روش محاسبه “هزینه سئو” یا تعرفه سئو چطوری هست؟ + (ویدیو)

مشاهده فهرست مطالب

احتمالا این سوال برای شما هم پیش اومده که یک پروژه سئو چطور قیمت گذاری میشه و دوست داشته باشید که بیشتر با روند قیمت گذاری پروژه سئو آشنا بشید؛ قراره توی این مقاله صاف و شفاف، بدو‌ن دروغ و حرف‌های کلیشه‌ای مثل بستگی داره و …. یک بررسی کوتاه از روند قیمت گذاری پروژه‌های سئو داشته باشیم.

اگر دنبال یک عدد ثابت برای همه پروژه‌های سئو هستید که خیال خودتونو راحت کنید و نیازی به محاسبه و بررسی و تحلیل نداشته باشید بهتره همین الان این صفحه رو ترک کنید چون اینجا از این خبرا نیست و قراره با واقعیت روبه‌رو بشیم پس بریم سراغ اصل مطلب که قیمت پروژه سئو چطور تایین میشه؟

آموزش محاسبه تعرفه سئو

در رابطه با محاسبه هزینه سئو یا قیمت گذاری سئو ویدیو زیر میتونه بهتون کمک کنه:

بخش‌های مختلف تاثیر گذار بر قیمت پروژه سئو کدامند؟

بزارید توضیح این مطلب رو با یک مثال شروع کنیم، فرض کنید شما از من می‌پرسید که قیمت خودرو چنده؟ خب من اینجا نمیتونم بگم که مثلا قیمت خودرو ۱۰۰ میلیونه چون این جواب، هیچ دردی رو از شما دوا نمی‌کنه چون نمی‌دونم که شما منظورتون از خودرو، چه مدل ماشینی و تولید چه سالی هست و اطلاعاتی از این قبیل.

دانلود دو نمونه قرارداد سئو

پس برای اینکه بتونم یک قیمت دقیق به شما بگم باید یکسری فاکتور رو بسنجم که بر فرض مثال اگر شما بخواین قیمت پراید مدل ۱۳۹۸ رو بدونید بگم ۳۰۰ میلیون تومن و اگر بخواین قیمت پژو سال ۱۴۰۰ تومن رو بدونید بگم ایکس تومن!

توی سئو هم همین ماجرا برقراره و ما نمی‌تونیم روی هوا قیمت پروژه سئو رو تایین کنیم و برای قیمت گذاری باید هزینه یکسری موارد رو که شامل سئو محتوا، سئو خارجی، سئو تکنیکال و دستمزد تیم سئو هست رو به صورت دقیق بررسی کنیم، با من همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به هرکدوم ازین موارد داشته باشیم.

سئو تکنیکال (SEO technical)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تایین قیمت پروژه سئو، هزینه‌های سئو تکنیکال هست، پیش بینی مخارج این بخش از پروژه سئو به این موضوع بستگی داره که سیستم مدیریت محتوای شما چیه و کارهای مربوط به سئو تکنیکال بر عهده کیه !؟

وردپرس

اگر سایت شما وردپرسی باشه، کارتون تقریبا راحت‌تره چون اصولا سایت‌های وردپرسی در بخش سئو تکنیکال دردسری کمتری دارند و متخصصین تیم سئو بسیاری از تسک‌های مربوط به این بخش‌ رو خودشون انجام‌ میدن‌ و عملا شما رو از تیم برنامه نویسی بدون نیاز می‌کنند مگر اینکه مشکل پیچیده‌ای پیش بیاد که کمک برنامه نویس، واجب بشه!

Cms شخصی

اما اگر از سیستم مدیریت محتوایی غیر وردپرس استفاده می‌کنید دیگه باید سرکیسه رو شل کنید و به فکر پرداخت دستمزد تیم فنی باشید چون تیم فنی در قبال انجام دادن تسک‌هایی که از طرف تیم سئو در قبال بهبود سئو تکنیکال سایت بهشون محول می‌شه درخواست دستمزد جدا از حقوق اولیه طراحی سایت دارند.

البته اگر تیم فنی در قرارداد اولیه خودشون، به این نکته اشاره کرده باشند که به شما پس از اتمام پروژه طراحی سایت، خدمات رایگان میدن و تسک‌ها رو بدون دریافت دستمزد انجام میدن شما ملزم به پرداخت حقوق نیستید که خب این موضوع از محالاته و کم‌تر موقعی هست که پیش بیاد!

سئو محتوا (Content SEO)

محتوا قلب تپنده وب سایته که کیفیت بالای اون می‌تونه سایت شما رو زیر و رو کنه. زمانی که می‌خوایم پروژه سئو رو قیمت گذاری کنیم باید یک بررسی عمیق از پروسه تولید محتوای سایت داشته باشیم. تو این مرحله باید سایت خودمون و رقبا آنالیز بشه، توی این بررسی نکات خیلی مفیدی میاد دست‌تون که می‌تونه بهتون کمک کنه مثلا اگر سایتی که بررسی می‌کنید نوپا نیست و حدود دوساله کار کرده و تقریبا محتواهای خوبی منتشر کرده و اکثر کلمات کلیدیش توی صفحه دوم و سوم هست، قیمت گذاریش با سایتی که چند ساله کار کرده که ای کاش کار نکرده بود چون کلی خرابکاری دارن و محتواهاشون داغون هست و نیاز به هرس محتوا داره، قابل مقایسه نیست!

هزینه تولید یا آپدیت محتواها توی جیب تیم سئو نمی‌ ره و تقدیم تیم تولید محتوا می‌شه، الان که توی شهریور ۱۴۰۲ هستیم قیمت یک محتوای خوب از کلمه‌ای ۱۵۰ تومن در کمترین حالت ممکن شروع میشه و میره بالاتر.

خب طبیعیه که وظیفه تولید و آپدیت محتوا با تیم تولید محتوا هست و تیم سئو باید با تحقیق کلمه کلیدی و بررسی و تحلیل، جزئیات کار و سفارش تولید یا آپدیت محتوا رو برسونه به دست نویسنده اما اگر آپدیت محتوا خیلی طولانی و دست و پا گیر نبود و مثلا کارای کوچیکی مثل تغییر تایتل یا اضافه کردن دو سه خط بود تیم سئو زحمتشو می‌کشه و نیازی به کمک گرفتن از نویسنده نیست.

اگر در رابطه با چگونگی این کار سوالی داری بهت پیشنهاد می کنم مقاله سئو محتوا رو هم بخونی.

سئو خارجی (Off Page SEO)

توی بخش سئو آف پیج‌‌هم مثل سایر بخش‌ها خبری از یک عدد رند و ثابت نیست و برای محاسبه هزینه باید تحلیل کنیم. حتما می‌دونید که منظورم از هزینه‌های آف پیج، خرج‌هایی مثل خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی هست.

یادتون باشه که هزینه آف پیج می‌تونه بین دو حوزه مختلف، از زمین تا آسمون متفاوت باشه! مثلا سایتی با موضوع خرید بلیط هواپیما گاها تا بودجه ۵۰۰ میلیون برای خرید رپورتاژ و بک لینک طلب می‌کنه اما برعکس بعضی از سایت‌ها اصلا هیچ‌ هزینه‌ای برای آف پیج نمی‌خوان و شاید اگر بخوایم خیلی خرج کنیم ۱۰ میلیون نیاز بشه.

حالا که بحث رسید به اینجا یاد یکی از تجربیاتم افتاد که دقیقا سال پیش همین موقع‌ها به یک مجموعه، مشاوره سئو برای یکسری کلمات دادم و گفتم نیازی به هزینه‌های آف پیج نیست و دو دستی بچسبید به موارد تکنیکال و تولید محتوای باکیفیت و آپدیت منظم؛ همین چند روز پیش بود که اتفاقی چند تا کلمه کلیدی مربوط به اون پروژه رو سرچ زدم و دیدم که لینک یک هستند بدون حتی یک ریال خرج کردن برای آف پیج!

خلاصه مطلب اینه که زمان تایین قیمت پروژه سئو حواستون به آف پیج باشه و بدونید که هزینه‌هاش بالا پایین داره و یکسان نیست که البته در ۹۰ درصد مواقع باید برای آف پیج دست به جیب بشین و اینجا تیم سئو فقط وظیفه تعیین استراتژی سئو + پیگیری و پیاده سازی رو داره و تمام هزینه‌های آف پیج تقدیم سایت میزبان می‌شه.

تیم سئو (SEO team)

فرض کنید یک پروژه سبک داریم که مشکلات تکنیکال نداره، محتوای خیلی کمی می‌خواد و خبری از هزینه‌های آف پیج نیست، توی چنین شرایطی متخصص یا تیم سئو قطعا دستمزد بالایی در نظر نمی‌گیره.

اما بعضی وقت‌ها هم ماجرا کاملا برعکسه و هزینه‌های تکنیکال، محتوا و آف پیج سر به فلک می‌کشن! و مثلا در ماه باید ۲۰۰ تا محتوا تولید و ۲۰۰ تا محتوا رو آپدیت کنیم، خب قطعا چنین پروژ‌ه‌ای خبری از قیمت کم و ارزون نیست.

یک رقم بگو و خیالمونو و راحت کن!

اگر بخوایم بریم تو کار عدد بازی و دست به چرتکه بشیم باید اینطوری بگم که الان سئوکارهای فریلنسر تازه کار که پروژه‌های اول خودشونو استارت زدن زیر ۴ میلیون، حقوق ماهانه قبول نمی‌کنند!

البته این عدد، بالا پایین داره و ممکنه یک عزیزی ماهی ۴ میلیون بگیره و عزیز دیگه ماهی ۲۵ میلیون یا حتی بیشتر، این تفاوت حقوق، تقصیر من نیست و تصمیم هر متخصصی با خودش هست.

یادتون نره که زمان قیمت گذاری پروژه سئو باید به زمان انجام پروژه هم دقت کنیم، اکثر پروژه‌ها بین ۶ الی ۱۲ ماه نیاز به زمان دارند البته این بازه زمانی کم و زیاد هم داره و ما میانگین زمان رو گفتیم.

سختی و آسونی پروژه سئو رو چطور بررسی کنیم؟

این کار خیلی راحته! فقط کافیه دست به آچار بشین و یک بررسی جانانه از وضعیت آف پیج، تکنیکال و محتوای سایت خودتون و رقیب به دست بیارین تا متوجه بشین با خودتون چند چندین و باید چیکار کنید.

بریم سراغ مثال قیمت گذاری پروژه سئو تا بهتر یاد بگیریم.

برای اینکه این موضوع بهتر براتون جا بیوفته خوبه که بریم سراغ چندتا مثال و قیمت گذاری پروژه سئو رو دقیق تر یاد بگیریم.

مثال اول

فرض کنید پروژه‌ای به دست شما رسیده که در وضعیت صفر نیست و توی خیلی کلمات رتبه داره و محتوا و آف پیج خیلی کمی نیاز دارید و سر جمع با ۶ میلیون، بدون نیاز به هزینه آف پیج می‌تونید توی ۶ ماه به نتیجه برسید، توی این شرایط، اگر دستمزد خودتون رو ۶ میلیون در نظر بگیرید می‌تونید قیمت پروژه سئو رو ۱۲ میلیون تومن اعلام کنید که نصفش برای تیم سئو و نصف دیگرش هزینه‌های محتوا و آف پیج هست.

یادتون نره که توی ماه‌های اولیه شروع پروژه، بیشتر تمرکز ما برای تولید و ارتقای محتوا هست و گوشه نگاهی به آف پیج داریم، با گذشت زمان و قدرت گرفتن صفحات سایت، سراغ آف پیج می‌ریم و عمده بودجه‌مون رو برای خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی و البته لینک سازی چند گرهی خرج می‌کنیم.

مثال دوم

دیروز داشتم مشاوره سئو به سایتی در حوزه آهن آلات می‌دادم و به خاطر همین از این موضوع براتون مثال می‌زنم، توی این موضوع با کلماتی مثل تیرچه، تیرآهن، ورق گالوانیزه و … سروکار دارید اگر سایت شما صفره حداقل دستمزد تیم سئو برای چنین پروژه‌ای حداقل بین ۱۰ الی ۱۲ میلیون هست و هزینه‌های جانبی هم چیزی حدود ۲۰‌ میلیون می‌شه.

جمع بندی

ممنونم که تا اینجای مقاله همراهم بودین سعی کردم تمام تجربیاتم در مورد روند قیمت گذاری پروژه سئو رو با شما در میون بزارم امیدوارم با خوندن این مقاله دید واقع بینانه‌تری به قیمت پروژه‌های سئو داشته باشید راستی اگر سوال یا پیشنهادی در مورد این مطلب داشتید حتما برام کامنت بزارید.

توی این مقاله سعی شد که شما با محاسبه هزینه سئو یا قیمت گذاری و دهی سئو برای یک سایت آشنا بشید. ولی خب طبیعتا که این مقاله برای هر پروژه ایی نمیشه در نظر گرفت! و هر پروژه برای اعلام هزینه اول باید برسی بشه.

برسی هایی مربوط به سختی کلمه کلیدی، وضعیت فعلی سایت، وضعیت رقبا و… و در آخر میتوان اعلام هزینه کرد. امیدوارم بدردتون خورده باشه. البته مقاله چک کردن سئو سایت هم میتونه بهتون کمک خوبی بکنه برای فهمیدن وضعیت فعلی سایتتون پس پیشنهاد میکنم یک نگاهی بهش بندازید.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

  1. سلام
    وقت بخیر
    به نظرتون بهتره یک قیمت کلی برای پروژه سئو بگیم یا جز به جز توضیح بدیم و به خاطر طولانی بودن پروژه ی درصد افزایش هم در نظر بگیریم یا نه
    درصد افزایش برای سئو خارجی منظورم هست

    1. سلام خانم مقدیمی
      من جز به جز میگم حقیقتا و اینطوری به نظرم خیلی شفاف تر هست برای کارفرما
      نه من دیگه درصد و فلان در نظر نمیگیرم

  2. ببخشید من تازه سایتم رو راه اندازی کردم و درامدم اصلا به اون صورت شروع نشده از همون جهت میخواستم سئو سایت خودمو برون سپاری بکنم منتها کدوم روش کمترین هزینه رو برای من داره؟ چون مقداری هزینه ها بالا هستش

    1. سلام وقتتون بخیر
      خیلی هم عالی موفق باشید. من میتونم بهتون پلن (انجام کار) رو پیشنهاد بدم که خب هزینه اش بخاطهر تعهد رتبه ایی درش نیست کمتر هست نسبت به بقیه پلن ها همانطور که داخل ویدوی اول توضیح داده شد
      میتونید انجام کار رو انتخاب کنید اینگونه یک لیست از فعالیت ها روی سایت شما بهتون داده میشه و سئوکار تعهد داره که موارد داخل اون چک لیست رو تیک بزنه.

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.