صفحه اصلی وب سایت شما حکم سالن ورودی فروشگاه اینترنتی تان را دارد هر چقدر هم در این فروشگاه، محصولات پرزرق و برقی با قیمتهای مناسب و کیفیت عالی داشته باشید اما سالن ورودی شیک و پیکی نداشته باشید که مشتریانتان مجذوب آن شوند، شانسی برای فروش و رسیدن به سود نخواهید داشت!
ماجرای سئو صفحه اصلی نیز از همین قرار است و بهینه سازی هوم پیج سایت، یکی از مهم ترین بخش های استراتژی سئو سایت است که در این مقاله با من همراه باش تا بتونی به بهترین شکل ممکن سئو صفحه اصلی سایتت رو انجام بدی.
سئو صفحه اصلی، واجب یا مستحب!؟
احتمالا سوال مهمی که در آغاز مقاله برای شما ایجاد میشود این است که اصلا چه نیازی به سئو کردن صفحه اصلی سایت است؟ مگر رسم همیشگی سئو این نبود که صفحه اصلی بدون هیچ دستکاری و زحمتی خود به خود با نام برند سئو میشود و نیازی به زمان گذاشتن برای سئو آن نیست؟ پس دیگر ماجرای سئو صفحه اصلی و ترفندهای بهینه سازی هوم پیج و … دیگر از کجا پیدا شد؟
ببین دوست من هیچ قائده مشخصی در حیطه سئو وب سایت وجود ندارد، گاهی اوقات مثل سایت من که مربوط به یک برند شخصی یعنی (امین هاشمی) است، میتوانیم از استراتژی پارگراف قبل استفاده کنیم و کاری به کار سئو صفحه اصلی نداشته باشیم و بعد از راه اندازی سایت و انتشار تعدادی محتوا و جذب اعتماد نسبی گوگل، صفحه اصلی سایتمان با اسم برندمان یعنی امین هاشمی رتبه یک را به دست بیاورد.
اما گاهی اوقات ماجرا فرق دارد و پای سئو فروشگاه اینترنتی نیچ با دسته بندی های خاص خودش درمیان است در چنین شرایطی میتوان از موضوع اصلی کسب و کارمان به عنوان کلمه کلیدی صفحه اصلی سایت استفاده کنیم و هوم پیج را طبق آن سئو کنیم، مثلا من یک سایت نیچ در حوزه فروش عطر و ادکلن دارم و صفحه اصلی سایتم را بر اساس کلمه کلیدی (عطر و ادکلن) سئو میکنم و حالا در صفحه هوم پیج لیستی از محصولات پرفروش و لینک محصولات و .. را قرار میدهم.
کانپست کلمه کلیدی را قبل از سئو صفحه اصلی یاد بگیرید!
همیشه گفته ام و باز هم تکرار میکنم که اولین مفهومی که باید برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو یاد بگیرید کانسپت کلمه کلیدی است و برای پیاده سازی سئو محتوا نیز تسلط بر مفهوم کانسپت کلمه کلیدی بسیار اهمیت دارد یعنی شما باید زمان طراحی ساختار معماری سئو صفحه اصلی نیاز کاربر را مراجعه به صفحه اصلیتان درک کنید و بعد دست به کار شوید.
یعنی قطعا نیاز کاربر در یک سایت رزومه شخصی با یک سایت فروشگاهی یا یک سایت مقاله محور از مراجعه به صفحه اصلی سایت از زمین تا آسمان فرق دارد و تا زمانی که شما نتوانید به صورت دقیق کانسپت صفحه اصلی بیزینس تان و نیاز عمیق کاربرانتان از مراجعه به هوم پیج وب سایتتان را درک کنید، نمیتوانید صفحه اصلی خوبی بنا کنید و به نتیحه برسید.
محبوبترین ترفندهای سئو صفحه اصلی
این روزها تکنیکهای متنوع زیادی در رابطه با سئو صفحه اصلی وب سایت، توسط مدرسین سئو عزیز ایرانی معرفی میشود اما اینکه حالا بین این هزار و اندی تکنیک و نکته پیرامون سئو صفحه اصلی کدام مورد بدردبخور است و تاریخ انقضای کدام یک گذشته است خود جای بحث دارد و نمیخواهم در این مقاله گیجتان کنم!
تصمیم گرفتم در این اوضاع بلبشو تکنیک بازار که ممکن است با ورود به آن از هجمه گسترده ترفندهای جدید یا قدیمی یاز مد افتاده گیج و سردرگم شوید تنها ۱۷ ترفند جمع و جور و تر و تمیز سئو صفحه اصلی را برایتان بگویم که میتوانید به کمک این تکنیکهای ساده یک حال اساسی به سئو صفحه اصلی سایتتان بدهید! توجه داشته باشید که سئو صفحه اصلی یکی از مهم ترین بخش ها در سئو سایت فروشگاهی است و به همین خاطر اگر چنین پروژه ای دستتون دارید حواستون رو چندین برابر جمع کنید.
بهینه سازی عنوان سئو به سبک حرفهایها!
فراموش نکنید که عنوان سئو دروازه طلایی ورود کاربر به دنیای محتوای وب سایت شما است، اگر این دروازه پرزرق و برق وسوسه کننده نباشد شما هیچ شانسی برای جذب کاربران جدید نخواهید داشت پس قبل از انجام هرکاری تلاش کنید تا با تکنیکهای عنوان نویسی خلاقانه، دستی بر سر و روی عنوان سئو صفحه اصلی سایت تان بکشید تا گوگل و کاربران متوجه تفاوت شما با دیگر سایت ها شوند.
در انتخاب لوگو بیسلیقه نباشید!
از قدیم گفتهاند که شخصیت آدمها را از روی تیپشان بشناسید و حالا هم چه خوشتان بیاید و چه خوشتان نیاید طرز فکر هوش مصنوعی گوگل و کاربرهای عزیزتر از جانش نیز از همین قرار است و لوگو برند شما که همان تیپ و استایل بیزینس شما در دنیای دیجیتال محسوب میشود تصویر اولیه از شخصیت کسب و کارتان را در ذهن کاربران و الگوریتمهای گوگل خلق میکند، پس بهتر است با این اوصاف کمی به خودتان برسید و برای درست کردن یک لوگوی شیک و پیک که لایق کسب و کار دیجیتالتان باشد از یک گرافیست ماهر کمک بگیرید.
دستی بر سرو روی متادسکریپشن بکشید!
متا دسکریپشن همان توضیحات متخصر و جامعی است که زیر لینک سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش داده میشود، نوشتن یک متن خلاقانه و جذاب برای توضیحات متا صفحه اصلی سایت از اهمیت فراوانی برخوردار است، سعی کنید برای متا دسکریشپن صفحه اصلی یک متن جمع و جور خلاقانه و وسوسه انگیز بنویسید که وقتی کاربران در صفحه نتایج جستجوی گوگل با متا دسکریپشن صفحه اصلی شما مواجه شدند بدون هیچ معطلی با اشتیاق و هیجان، وارد وب سایت شما شوند.
از هدینگهای صفحه اصلی چهخبر؟
نمیشود که به فکر سئو محتوا صفحه اصلی باشیم اما نیم نگاهی به هدینگهایی که داخل ساختار محتوای صفحه اصلی به کار برده میشود نباشیم ! … فرقی ندارد که قصد دارید از چند زیر عنوان در صفحه اصلیتان استفاده کنید نکته مهم پیرامون این موضوع این است که تلاش کنید در دل کلماتی که هدینگهای صفحه اصلیتان را خلق میکنند خلاقیت و نوآوری را جای دهید تا وقتی چشم کاربران به زیرتیترهای شما میافتد میخکوب شوند و کاملا جذب محتوای صفحه اصلی سایتتان شوند.
باز هم بازی محتوا و کلمه کلیدی شروع شد!
خیلی وقت هست که تئوریهای قدیمی استفاده مکرر از کلمات کلیدی در ساختار محتوا از مد افتاده است و دیگر طرفدار ندارد اما فراموش نکنید که در این مورد زیاده روی نکنید و حداقل ۲ الی ۳ بار از کلمه کلیدی در صفحه اصلی سایتتان استفاده کنید تا تشخیص موضوع هوم پیج وب سایت شما برای گوگل و کاربران سادهتر شود، البته فراموش نکنید که حتما کلمه کلیدی را در صورت وجود ارتباط معنایی داخل محتوا بگنجانید و عاجزانه خواهشمندم نظم و انسجام معنایی محتوا را به خاطر تکرار کلمه کلیدی به فنا ندهید.
درج محتوای متنی، واجبتر از نان شب!
محتوای متنی همیشه رفیق جینگ سئو محتوا بوده است و حالا هم که حرف از سئو صفحه اصلی است، رسم رفاقت نیست که یادی از یار دیرینه سئو محتوا یعنی محتوای متنی نکنیم! همیشه تلاش کنید که در صورت امکان باکسهای محتوایی مرتبط به ساختار معماری صفحه اصلی سایت ایجاد کنید و در باکسها محتوای متنی مفید بهینه بنویسید، نوشتن محتوای متنی میتواند کمک معجزهآسایی به سئو صفحه اصلی سایت شما بکند.
در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم به مقاله معرفی بهترین سایت برای تولید محتوا هم سر بزنید تا بتوانید تولید محتوای با کیفیتی برای سایت خود داشته باشید.
همانطور که در سایت AHREF هم به عنوان یکی از مراجع روز سئو آمده است:
First and foremost, think about your brand and your business when creating the main content of the homepage. What do your visitors need to know about your business right off the bat? What makes you unique? What path should the user take on your website? SEO should come second in those considerations.
یاری از کدهای اسکیما را از یاد نبرید!
منظور از اسکیما همان کدهای ساختاریافتهای است در دل کدهای سایت شما قرار میگیرند و زبان ترجمه بخشهای مختلف وب سایت شما برای گوگل هستند، ماجرای کدهای اسکیما بسیار مفصل است و در این مقاله نمیتوانم برایتان باز کنم و در همین حد بگویم که اگر میخواهید گوگل دقیقتر متوجه شود که هر بخش از محتوای صفحه اصلی سایت شما به چه معنا است بهتر است از کدهای اسکیمای مختص صفحه اصلی مخصوص اسکیمای سوالات متداول، اسکیما لوکال بیزینس و …. استفاده کنید.
به دنیای پادکست، خوش آمدید!
محتوای صوتی یکی از محبوبترین سبکهای محتوا در دنیا محسوب میشود و مشتریان فروشگاههای اینترنتی نیز عاشق شنیدن توضیحات صوتی کوتاه و مختصر درباره محصولات یا خدماتی که قصد استفاده از آنها را در آینده دارند هستند، با این اوصاف شما میتوانید از این فرصت طلایی استفاده کنید و گاهگداری پادکستهای مفید مرتبط با حوزه کاری کسب و کارتان را تولید کنید و در صورت وجود ارتباط معنایی از این پادکستها برای غنی سازی محتوای صفحه اصلی سایتتان استفاده کنید.
وقت رفتن جلوی دوربین برندتان است!
از همین حالا گفته باشیم که باید در ابتدای مسیر ورود به دنیای سئو و بهینه سازی سایت، دور حرفهای کلیشهای قدیمی مثل خجالت میکشم و رویم نمیشود و …. یک خط قرمز پررنگ بکشید چون گاهی وقتها مخصوصا در سایتهایت برندهای شخصی باید برای معرفی رزومه، محصولات یا خدماتمان جلوی دوربین برویم و خودی نشان بدهیم، باورتان نمیشود اگر بدانید این سبک از ویدئوها در صفحه اصلی سایت چه تاثیر معجزه آسایی در روند اعتماد زایی و جذب مشتری در ذهن کاربران دارد.
با جهان تصاویر و اینفوگرافیک آشتی کنید!
مغز انسانها عاشق پردازش محرکهای تصویری است و عکسهای رنگارنگ از جمله اینفوگرافیکها نیز طبق این قانون در ذهن کاربران گوگل، غوقا به پا میکنند و کاربران را شیفته کسب و کار شما میکنند پس گاهی اوقات برای ایجاد تنوع و روح بخشی به ساختار معمای صفحه اصلی سایتتان از تصاویر جذاب مخصوصا اینفوگرافیکهای یونیک با معنا استفاده کنید.
لینک داخلی، یار همیشگی!
لینکهای داخلی پلهای ارتباطی برای رفت و آمد کاربران بین صفحات مختلف وب سایت شما هستند، با این اوصاف شما باید در کنار ایفای نقش یک مهندس سئو یک معندس معمار هوشمند نیز باشید با ذکاوت ساختمان ایجاد این پلهای داخلی مهم بین صفحات سایتتان را طراحی کنید و در دل این نقشه معماری لینکهای داخلی، پلهای ارتباطی معنا دار و قدرمتمندی را از صفحات مختلف وب سایتتان به صفحه هوم پیج روانه کنید تا قدرت صفحه اصلی سایتتان به کمک این لینکهای داخلی افزایش پیدا کند.
ابزارهای جستجو را تقدیم کاربر کنید!
همانطور که در ابتدای مقاله گفتم سایت شما مثل یک فروشگاه زنده و پویا در قلب اینترنت است و صفحه اصلی آن نیز مثل سالن اصلی فروشگاه است و باید در این سالن اصلی همه چیز برای مشتری واضح و روشن باشد تا بدون گیج شدن و تلف شدن وقتش بتواند به محصول یا خدماتی که نیاز دارد دسترسی پیدا کند.
واضح است که هر فروشگاهی به یک فروشنده خوش اخلاق و سریع برای پاسخگویی به سوالات مشتری نیاز دارد وفروشگاه اینترنتی شما نیز این قائده مستثنی نیست و باکس جستجوی سایتتان در بالای صفحه حکم یک کارمند تمام وقت برای پاسخگویی سوالات کاربرانتان را دارد.
ریسپانسیو بودن سایت، یک قانون پابرجا!
ریسپانسیو بودن یک سایت یعنی اینکه وب سایت شما برای لود شدن در صفحات نمایش مختلف از جلمه موبایل، لب تاپ، تبلت و … لوس بازی در نیاورد و اعصاب کاربر را خط خطی نکند، به صورت کلی تمامی صفحات سایت شما باید ریسپانسیو باشند اما در این میان، صفحه اصلی سایت کمی مهمتر است و بهتر است به تیم فنی سایتتان سفارش ریسپانسیو بودن سایتتان را به صورت ویژه بکنید.
بک لینک و رپورتاژ وارد میشود!
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد که صفحه اصلی سایت ما از سایر صفحات سایتمان چیزی کم داشته باشد و به فکر سئو خارجی آن نباشیم. بله درست متوجه شدید سئو خارجی نیز یکی از اهرمهای اصلی سئو صفحه اصلی سایت است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید سعی کنید در آغاز پروژه سئو با در نظر گرفتن بودجه و هدف پروژه حتما یک استراتژی سئو خارجی یعنی انتشار بک لینک و رپورتاژ آگهی برای صفحه اصلی وب سایتتان در نظر بگیرید.
همیشه پای سرعت درمیان است!
سرعت، یکی از پایه ثابتهای سئو تکنیکال در همه پروژههای سئو است و در این میان سرعت سئو صفحه اصلی در میان تمامی صفحات سایت از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است و باید قبل از اینکه سرعت پایین لود صفحه اصلی سایتتان برای شما دردسر ایجاد کند به فکر بهینه سازی آن باشید.
پیشنهاد من این است که در ابتدای کار اول به کمک ابزارهای تست سرعت سایت مثل GTMetrix سرعت صفحه اصلی سایتتان را با رقبا مقایسه کنید و به از یک تحلیل نسبی و به دست آوردن عدد تقریبی سرعت بهینه در مقایسه با رقبایتان مشغول بهینه سازی سرعت صفحه اصلی سایتتان شوید.
سرنخ گرفتن از کاربران، فراموش نشود!
یکی از حیاتیترین کارهایی که باید در فرایند سئو صفحه اصلی به آن دقت ویژه داشته باشید توجه به ایجاد محرکهایی است که کاربران به افزایش تعامل و علاقه کاربران با هدف تبدیل شدن آنها به مشتریان وفادارار درون سایت است که در اصطلاح بازاریابی به این پروسه تبدیل، لید جنریشن (lead generation) گفته میشود.
مثلا من خودم سعی میکنم همیشه ما بین محتوا از کاربر درخواست اطلاعات تماس مثل ایمیل و شماره تلفن بکنم تا در مواقع مورد نیاز که قصد راه اندازی کمپینهای بازاریابی خاصی را دارم از لیست شماره تلفنها و ایمیلهایی که به دست آوردهام کمپینهای ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و …. راه اندازی کنم.
اما تقلب در گوشی نهایی من به شما برای سئو صفحه اصلی!
سعی کردم تا اینجای کار، کاربردیترین نکات سئو صفحه اصلی را برایتان بگویم اما مهمترین نکته درباره سئو هوم پیج باقی مانده است و آن هم این است که افزون بر تمامی نکات گفته شده در این مقاله خلاقیت و ایده پردازی شما برای طراحی ساختار معماری صفحه اصلی سایت و سئو آن حرف اول و آخر را میزند.
یعنی در کل سعی کنید که نیم نگاهی به قوانین و نکتههایی که گفتم داشته باشید اما خودتان در هیچ چهارچوبی محدود نکنید و برای استفاده از متن، عکس، ویدئو، پادکست، جدول و… از خلاقیتتان کمک بگیرید تا یک صفحه اصلی درجه یک خلق کنید.
سخن پایانی
خیلی ممنونم که تا اینجای مقاله همراهم بودید، سعی کردم که به صورت خلاصه و جامع، مهمترین نکات سئو صفحه اصلی را برای شما مرور کنم، مطمئن باشید که با یادگرفتن تکنیکهایی که در این مقاله مطرح کردم میتوانید یک سئو هوم پیج جانانه را برای سایتتان پیاده سازی کنید؛ راستی به نظر شما جای کدام نکته بین تکنیکهای سئو صفحه اصلی که در این مقاله ذکر شد خالی است؟ منتظر نظراتتان هستم.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section
من یه ابهامی برام پیش اومد الان پروژه یک سایت فروشگاهی دارم که فقط لباس های زنونه میپوشه من میتونم روی صفحه اصلی خرید لباس زنانه رو تارگت کنم و بیاد بالا؟
در صورتی که بعدا کارفرما بخواد لباس های بچه گانه هم اضافه کنه چطور میشه وضعیت؟ میشه لباس زنونه روی صفحه اصلی باشه و لباس بچه گانه بره روی صفحه دسته بندی یا لندینگ جداگانه یا پیشنهاد می کنین همین الان صفحه اصلی رو با اسم برند بالا بیاریم؟