احتمالا به تازگی با شغل عجیب و غریبی به عنوان متخصص سئو آشنا شدهاید و از دوستان و آشنایان شنیدهاید که اگر آب دستتان است آن را زمین گذاشته و در اسرع وقت به یک سئو کار تمام وقت تبدیل شوید تا در فاصله چشم بر هم زدنی پول پارو کنید و در یک سال بار خودتان را ببنید!
اما اصلا این شغل پر طرفدار سئوکار بودن چیست؟ و آیا واقعا آنقدرها که ازآن تعریف میکنند تعریفی است یا خیر؟! اصلا این سئو کار محترم کیست؟ چه وظایف و تعهداتی دارد؟ چه مفاهیمی را باید بلد باشد؟ و اصلا مهمتر از همه این ها چطور میتوان به یک سئو کار قابل تبدیل شد ؟ ….. در این مقاله به صورت مفصل، به تک تک این پرسشها پاسخ دادهام، با من همراه باش تا زیر و بم زندگی شغلی سئوکارها را دربیاوریم
سئو کار کیست؟
برای درک بهتر شرایط کاری یک متخصص سئو بهتر است با یک مثال شروع کنیم، یک دریای بزرگ را تصور کنید که گاهی اوقات طوفانی است و گاهی اوقات آرام است و دریای آرام و نا آرام ما کشتیهای کوچک و بزرگی را در آغوش گرفته است که هر کشتی مقصدی دارد و باری برای رسید به آن مقصد!
حالا به این فکر کنید که کشتی ما برای اینکه از مسیر راست منحرف نشود و به مقصد برسد آیا نیاز به یک سکان دار کاربلد و خبره ندارد؟ در حقیقت سئو کاران، سکان داران کشتی بیزینس شما در دنیای اینترنت هستند که حواسشان به همه چیز هست تا در نهایت وب سایت شما به مقصد نهایی یا همان لینک یک گوگل، در نهایت سلامت و امنیت برسد!
وظایف و تعهدات متخصص سئو چیست؟
در حقیقت ناخدایان کشتیها در قلب اقیانوس مارکتینگ، مظلومترین قشر سکانداران کشتیهای مارکتینگ هستند که در حق آنها تا دلتان بخواهد اجحاف شده است، چون متاسفانه پوزیشن شغلی متخصص سئو جزو شغلهایی است که بسیاری از کارفرمایان دوست دارند زرنگی کنند و ۰ تا ۱۰۰ مسئولیتهای تمامی کارمندان شرکت از نیروی خدماتی گرفته تا یک مدیر سئو تمام عیار را بر گردن متخصص سئو بیچاره بندازند.
به همین دلیل، مرور دقیق شرح تسکهای یک متخصص سئو یکی از سختترین کارهای دنیا است و نمیتوان لیست وظایف دقیقی برای سئوکارن مشخص کردن چون تسکهای یک متخصص سئو بر اساس میزان تخصص، تجربه، شرایط پروژه، تعداد همکاران، بودجه کارفرما، نوع نگاه مدیریتی مدیر سئو و … متفاوت خواهد شد به همین دلیل در ادامه تنها به تعدادی از تسکهای رایج که اصولا به متخصصین سئو سپرده میشود اشاره میکنیم.
لیست وظایف متخصصین سئو
- تحقیق کلمه کلیدی
- بهینه سازی محتوا
- بهینه سازی سرعت
- بهینه سازی عنوان ها
- آپدیت محتوا
- تحلیل رقبا
- تحلیل سرچ کنسول
- انتشار رپورتاژ آگهی
- نظارت بر عملکرد تیم تولید محتوا
- آنالیز بک لینکهای رقیب
تنها ۲ قدم تا تبدیل شدن به یک سئو کار همه فن حریف
حالا که با مفهوم جایگاه شغلی متخصص سئو آشنا شدم و یاد گرفتیم که یک متخصص سئو چه وظایف و مسئولیتهایی دارد وقت آن است که به سراغ اصل مطلب برویم و ببینم که اصلا برای سئو کار شدن باید چه کارهایی انجام دهیم.
میخواهم خیلی ساده و شسته رفته به سراغ مسیر سئو کار شدن بروم و کل این مسیر پیجیده و پر تب و تاب را تنها در دو قدم برایتان خلاصه کنم، قدم اول یادگیری تئوری مفاهیم ابتدایی و تخصصی سئو است و قدم دوم یا قدم نهایی وارد شدن به دل پروژه، آزمون و خطا برای کسب تجربه است!
قدم اول: یادگیری تئوری
اگر یک کودک دبستانی بتواند بدون یادگیری الفبا اسم و فامیل خودش را بنویسد و در امتحان املا نمره بیست بگیرد شما هم خواهید توانست بدون دانستن الفبای سئو و مفاهیم تخصصی سئو از عهده پروژههای سئو بر بیایید و در رتبه یک گوگل جای بگیرید!
پس قبل از هرگونه بلند پروازی و به قول خودمان جو گیر شدن، دفتر مشقتان را دربیاورید و شروع به یادگیری سئو از از پایه به صورت تئوری شوید، در ادامه مقاله بعد از توضیح قدم دوم، لیست جامعی از منابع یادگیری سئو برای سئو کار شدن را برای شما نوشته ام، پس نگران پیدا کردن منابع رایگان برای یادگیری سئو و سئو کار شدن نباشید.
قدم دوم: یادگیری عملی
در هر تخصصی بدون داشتن تجربه و آزمون خطا نمیتوان وارد گودال مبارزه شد و سئو نیز از این قائده مستثی نیست و اگر شما میخواهید که یک سئو کار موفق و حرفهای باشید و بتونید اسم خودتون رو مدیر سئو بزارین باید بعد از اینکه تمامی مفاهیم ابتدایی و تخصصی سئو را به صورت دقیق و علمی یاد گرفتید دست به کار شوید و به کمک کارآموزی یا زدن یک سایت تستی برای خودتان آزمون خطا کنید عضلات ذهنتان که به تازگی با سئو آشنا شدهاست به خوبی ورزیده شوند و آماده ورود به جمع متخصصین سئو شوید.
روشهای یادگیری تئوری سئو
خوشبختانه در دنیای امروز ما با بمباران اطلاعات مواجه هستیم و شما برای یادگیری هرچیزی مخصوصا سئو که رابطه عمیقی با دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ دارد هیچ مشکلی نخواهید داشت و کافی است که تنها چرخی در سایتهای ایرانی و خارجی و … بزنید تا با منابع یادگیری سئو برای تبدیل شدن به یک سئو کار حرفهای و درخشان آشنا شوید.
مطالعه سایتهای فارسی و خارجی
اولین و سادهترین راه برای یادگیری مباحث تئوری سئو، کمک گرفتن از مقالههای رایگان سایتهای ایرانی و خارجی است این روزها سایتهای بسیار مفیدی در زمینه آموزش سئو برای تبدیل شدن شما به یک سئو قابل درجه یک مشغول فعالیت هستند.
شرکت در دوره آموزشی
گاهی اوقات ممکن است که شما نتوانید به راحتی با مقالات اینترنتی، پروسه یادگیری خودتان را طی کنید و از پراکندگی موضوع مقالات و عدم انسجام در آموزشها کلافه و خسته شوید در این شرایط است که پیشنهاد میشود از یک دوره آموزشی برای منسجم کردن آموختههایتان در حیطه سئو استفاده کنید تا بتوانید نرم نرمک، یک قدم به پروسه تبدیل شدن به یک سئو کار حرفهای متخصص نزدیکتر شوید. برای اطلاعات بیشتر در این باره سری به مقاله بهترین آموزش سئو بزنید.
کانالهای یوتیوب
در کنار مقالههای اینترنتی و دورههای آموزشی سئو میتوانید از کانالهای یوتیوب مفیدی که در حیطه آموزش سئو محتواهای علمی ارزشمند تولید میکنند نیز استفاده کنید، البته برای استفاده از محتوای آموزشی این کانالها باید زبان انگلیسیتان در سطح خوبی باشد تا بتوانید گفتههای مدرس را در قدم اول متوجه شوید و سپس درک کنید و در نهایت یاد بگیرید.
روشهای یادگیری عملی سئو
حالا که بار خودتان را از نظر توشه علمی در مسیر یادگیری سئو بستید وقت آن رسیده است که آرام آرام، قدم در مسیر یادگیری عملی سئو بگذارید و شروع به کسب تجربه و آزمون و خطا بکنید تا ذهنتان را تمرین دهید که به زودی مدیریت پروژههای سئو را بر عهده بگیرید و طعم شیرین اولین واریزی حقوق برای زحماتتان به عنوان متخصص سئو در تیم سئو را بچشید.
کارآموزی در تیمهای سئو
احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید بیشتر از ۹۸% سئوکاران موفق ایرانی فعالیت خودشان را در زمینه سئو با کارآموزی در شرکت سئو شروع کردهاند، کارآموزی میتواند سکوی پرتاب شما برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو حرفهای باشد چون در شرایط کارآموزی مسئولیتهای پروژه بر عهده مدیر سئو یا متخصص سئو جونیور خواهد بود و شما زیر نظر این افراد تسکهای سئو را انجام خواهید داد و با کسب تجربه و آزمون و خطا آماده ورود به بازار کار سئو به عنوان متخصص سئو خواهید شد.
روشهای پیدا کردن فرصتهای کارآموزی
- پرس و جو از مدرسین سئو و همکاران
- ارسال رزومه به شرکتهای دیجیتال مارکتینگ از طریق سایتهای کاریابی
- مراجعه حضوری به شرکتهای سئو و مطرح کردن درخواست کارآموزی
- شبکه سازی برای پیدا کردن فرصتهای کارآموزی و پروژه یابی
- شرکت در دورهمیهای سئو و دیجیتال مارکتینگ و معرفی خودتان
تاسیس سایت خودتان!
اگر در یک شهر کوچک زندگی کنید احتمالا با خواندن پاراگراف بالا، اخمهایتان در هم خواهد رفت و در دلتان خواهید گفت که:
آقای هاشمی! …
دلت خوش است، در شهر ما خبری از شرکت دیجیتال مارکتینگ و تیم سئویی نیست که من به دنبال کار آموزی باشم!
خب حق با شما است درک میکنم که امکانات در شهرهای مختلف، به صورت یکسان تقسیم نشده است و ممکن است اصلا شما اولین سئو کارشهرتان باشید و یا میزان درآمد سئو در محل زندگی شما خیلی خوب نباشد اما پا پس نکشید شما میتوانید در این شرایط خودتان یک سایت وردپرسی تستی بالا بیاورید و کارآموزی سئویتان را در اتاق خودتان شروع کنید، به همین سادگی، به همین خوشمزگی!
برای شروع سئو، چه سایتی و با چه موضوعی بزنیم!؟
لطفا برای ورود به سئو و تبدیل شدن به متخصص سئو کمال گرایی را کنار بگذارید و از ذهنتان با یک پرش هوشمندانه به سمت دنیای واقعی شیرجه بزنید و فقط عمل کنید تا دستتان بیاید که با خودتان چند چند هستید و اصلا سئو از چه قرار است، موضوع سایت مهم نیست، میتوانید از رشته دوران دبیرستان تان، کتاب مورد علاقهتان، فیلم مورد علاقه تان ، موضوعی که دوست دارید و … ایده بگیرید و اولین وب سایت خودتان را راه اندازی کنید.
اما تخصص فنی و تجربه عملی کافی نیست چون …
برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو غیر از مهارتهای فنی و گذراندن دورههای کارآموزی، به مهارتهای خاص دیگری هم نیاز دارید که آنها را نه در دانشگاه و مدرسه به شما یاد خواهند داد و نه در دورههای آموزشی سئو ! اما بدون دانستن آنها حتی اگر تخصص بالایی داشته باشید و ماهها کارآموزی کرده باشید و پروژه سئو هم بگیرید، به دلیل ضعف مهارتهای مرتبط با هوش عاطفی و مدیریت درون سازمانی در عرض چند ماه همه چیز را به فنا خواهید داد!
به عنوان مثال یکی از چالش هایی که در حال حاضر اگر بهترین سئوکار ایران هم باشید با آن مواجه هستید نحوه مذاکره و تعامل با کارفرمایی است که آشنایی خیلی زیادی با حوزه دیجیتال مارکتینگ ندارد.
مهارتهای لازمی که هر سئو کاری باید بلد باشد:
- قدرت مذاکره
- مدیریت هیجانات
- قدرت نه گفتن
- برنامه ریزی
- افزایش قدرت حل مسئله
- رهبری
- تفکر منتقدانه
- مدیریت زمان
- اولویتبندی کارها
- انعطافپذیری روانی
- طراحی استراتژی
- توجه به جزئیات
- مدیریت زمان
- گوش دادن
- روحیه کار تیمی
- حل مساله
- خود آگاهی و تنظیم هیجان
- مدیریت احساسات
در ادامه به شما توصیه می کنیم به مقاله قرارداد سئو هم سر بزنید تا بتوانید به عنوان یک متخصص به صورت حرفه ای در زمینه قرارداد نویسی هم مسلط شوید.
سخن پایانی
به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست … مقاله ما تمام شد اما داستان تو تازه از اینجای کار شروع شده است، سئو کار شدن یک مقصد شیرین جذاب رنگارنگ است ولی برای رسیدن به آن باید از جادههای پرپیچ و تاب زیادی گذر کنید اما اگر به سئو علاقه داشته باشید و در مسیر یادگیری، تجربه آزمون و خطا و … یاد بگیرید مطمئن باشید که نتیجه تلاشهایتان را خواهید دید. فراموش نکنید که سئو کار شدن یک هدف بینظیر است که ارزش تلاش کردن را دارد.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section