یوزر سیگنال در سئو چیست؟ نکات کاربردی برای بهبود User Signal

مشاهده فهرست مطالب

یوزر سیگنال در زبان ساده اشاره داره به مجموعه سیگنا‌ل‌هایی که کاربرهای سایت ما به موتور جستجو ارسال می‌کنند، موتور جستجو از این سیگنال‌های دریافتی میزان رضایت کاربر از محتوای سایت ما رو متوجه می‌شه.

 

 

یوزر سیگنال چیست؟

احتمالا تا الان درباره مفاهیم سئویی مثل بانس ریت، تایم آن سایت، تایم آن پیج، CTR، سرچ بعدی کاربر و … چیزهایی رو خوندید یا شنیدین، مجموع تمام این‌ها مفهوم یوزر سیگنال در سئو رو شکل میده.

 

مورد توضیحات
توجه به سرچ بعدی کاربر ارائه محتوای جذاب و کاربر پسند تا کاربران بیشتری به سایت شما بازگردند و از سرچ مجدد کلمه کلیدی خودداری کنند.
بهبود CTR بهینه‌سازی تایتل و متا دیسکریپشن، استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی جذاب، و افزایش نرخ کلیک بر روی لینک‌ها برای بهبود CTR.
کاهش بانس ریت ارائه محتوای جذاب، مقدمه جذاب، بهینه‌سازی سرعت صفحه، و ایجاد تجربه کاربری مثبت برای کاهش بانس ریت.
افزایش تایم آن پیج تولید محتوای جذاب با استفاده از عناصر متنوع مانند جداول، اینفوگرافیک، ویدئو، و پیاده‌سازی عناصری که کاربران را به سمت مطالعه بیشتر هدایت کنند.
افزایش تایم آن سایت استفاده از لینک‌های داخلی به شیوه مناسب برای تقویت تجربه کاربری و ایجاد استراتژی لینک سازی داخلی بهینه جهت بهبود تایم آن سایت.

 

مثال‌های کاربردی برای درک بهتر یوزر سیگنال

درک یوزر سیگنال خیلی سخت نیست اما برای اینکه اونو راحت‌تر یاد بگیرید بهتره بریم سراغ چندتا مثال کاربردی، البته یادتون باشه که توی دنیای واقعی مفهوم یوزر سیگنال پیچیده‌تر از مثال‌های گفته شده هست و موارد زیر فقط برای درک بهتر موضوع عنوان میشه.

یوزر سیگنال در سئو

چطور یوزر سیگنال را بهبود بخشیم؟

بهبود یوزر سیگنال‌ها کارخیلی سختی نیست فقط کافیه که در زمان سئو سایت‌ به فاکتورهای مختلفی مثل تایم آن سایت، تایم آن پیج، CTR و … توجه ویژه داشته باشیم، در ادامه به صورت مستقل شیوه مناسب بهبود هرکدوم از این پارامترها رو مرور می‌کنیم.

 

 

توجه به سرچ بعدی کاربر

باید به این نکته مهم توجه کنید که همیشه محتوایی به کاربر ارائه بدید که اونو از سرچ مجدد کلمه کلیدی که باهاش وارد سایت شما شده بی نیاز کنه. البته گاهی وقت ها کاربران دقیقا پس از ورود به سایت شما همون کلمه کلیدی رو مجددا توی گوگل سرچ می‌کنه اما این رفتار یک یوزر سیگنال مثبت به گوگل ارسال می‌کنه!

حتما از این اتفاق تعجب می‌کنید اما بدونید کاملا شدنیه، زمانی که مثلا شما یک محتوای جامع و کاربر پسند توی سایت‌تون منتشر کردید و کاربر با یک کلمه کلیدی وارد سایت تون شده و مثلا  ۵ دقیقه از زمانشو توی سایت شما گذرونده اما دوباره همون کلمه کلیدی رو سرچ می‌کنه و توی سایت های جدید ۲ الی ۳ دقیقه وقت می‌گذرونه یعنی جوابشو توی سایت شما گرفته و الان فقط دنبال اطلاعات بیشتره و محتوای سایت شما جامع بوده.

مثال اول

فرض کنید که کاربری توی گوگل کلمه کلیدی “خرید کیف” رو سرچ می‌کنه و بعد از چند ثانیه ورود به سایت، دوباره میره سراغ گوگل و همین کلمه کلیدی رو مجددا سرچ می‌کنه خب توی چنین شرایطی قطعا اگر کاربر رضایت کافی از محتوای صفحه سایت اول داشت که دست به سرچ مجدد نمیزد پس این سرچ مجدد، یوزر سیگنال منفی رو به گوگل ارسال می‌کنه که میگه کاربر از سایت اول ناراضی بوده.

مثال دوم

در حالت دیگه‌ای کاربر توی گوگل کلمه کلیدی “خرید کیف” رو سرچ می‌کنه و پس از کمی بررسی سایت اول دوباره میره سراغ باکس جستجو و کلمه کلیدی “خرید کیف مردانه” رو سرچ می‌کنه، توی این شرایط سرچ مجدد به معنای عدم رضایت کاربر از محتوای سایت اول نبوده.

این سرچ مجدد یعنی سایت اول برای کلمه کلیدی “خرید کیف” رضایت بخش بوده اما حالا کانسپت کلمه کلیدی متفاوت شده و کاربر نیاز به یک محتوای جدید دارده.

مثال سوم

کاربر توی سرچ اول، کلمه کلیدی خرید کیف رو جستجو کرده و توی سرچ بعدی خرید کفش رو جستجو کرده، توی این جستجو یعنی نیاز کاربر کاملا متفاوت شده و حالا موتور جستجو باید دنبال نتایج جستجوی کاملا جدیدی باشه.

توجه به CTR

CTR یا نرخ کلیک به معنای اینه که چند درصد از افرادی که توی صفحه سرپ مارو دیدن، روی لینک سایت ما کلیک کردن، شما همیشه باید به فکر بهبود CTR باشید.

مثلا وقتی که سایت شما توی یک کلمه کلیدی لینک چهارم هست و روزی ۲% کلیک می‌گیره، اگر بتونید این ۲% رو تبدیل به ۳% کنید، یعنی به یک نتیجه فوق العاده دست پیدا کردید و حدود ۵۰% رشد داشتید.

وقتی صحبت از بهبود CTR میشه اولین کاری که به ذهنمون میاد بهبود تایتل و متا دیسکریپشن هست، البته درسته که این کارها میتونه تاثیر مثبتی روی نرخ کلیک داشته باشه اما تموم ماجرا نیست!

شما می‌تونید با استفاده از لینک‌های داخلی به صورت اصولی و یا حتی بک لینک صفحات مدنظرتونو برای بهبود نرخ کلیک تقویت کنید، با اینکار نظر گوگل رو جلب می‌کنید تا یک شانس به شما برای دیده شدن در رتبه‌های بهتر گوگل بده، اگر بتونید محتوای خوب و جذاب تولید کنید و از این شانس به طور بهینه استفاده کنید مطمئن باشید که توی مدت زمان کوتاهی CTR شما بهبود پیدا می کنه.

کاهش بانس ریت

برای کاهش بانس ریت باید به فکر داشتن یک مقدمه جذاب، بهینه سازی سرعت صفحات مختلف سایت، داشتن یک تجربه کاربری مناسب باشید. اگر نمیدانید بانس ریت چیست بهتر است باهم مروری روی تعریف آن داشته باشیم.

همانطور که در سایت یکتانت هم آمده است:

فرض کنید تعدادی کاربر از ورودی‌های مختلف وارد سایت شما می‌شوند و برخی از آنها بدون اینکه سایت یا محتوای شما را دوست داشته باشند، سریعا خارج می‌شوند و به صفحات دیگر سر نمی‌زنند. این دقیقا همان بانس ریت یا نرخ پرش است. یعنی کاربر بعد از ورود و مشاهده اولین صفحه از سایت شما، برای بازدید صفحات دیگر رغبتی ندارد و سایت را ترک می‌کند.

افزایش تایم آن پیج

تایم آن پیج (Time On page) مدت زمانی است که کاربر بابت دیدن صفحه ای از سایت شما گذاشته است که میتوان آن را با تولید محتوای جذاب، استفاده از عناصر قابل توجه در محتوا مثل جدول، اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست، لیست و … افزایش داد.

افزایش تایم آن سایت

نه تنها مدت زمانی که کاربر صرف دیدن صفحه ای از سایت شما می کند یک یوزر سیگنال برای گوگل است بلکه در صورتی که با استفاده از لینک های داخلی از آن صفحه به صفحه دیگری منتقل شده و زمان بیشتری را روی سایت شما بگذارد هم یک پارمتر موثر در سیگنال مفید بودن سایت برای کاربر است. در نتیجه استفاده درست و بهیه از لینک های داخلی برای بهبود تایم آن سایت شما معجزه می‌کنه، اگر میخواید تایم آن سایت سایت‌تون عالی باشه یک استراتژی لینک سازی داخلی بهینه و مناسب رو برای صفحات داخلی سایت‌تون طراحی کنید.

سخن پایانی

مجموع تمام اقداماتی که توی این مقاله براتون توضیح دادم میتونه به بهبود یوزر سیگنال شما کمک کنه، یادتون نره که تلاش برای بهبود یوزر سیگنال باید همیشگی باشه و کاری نیستش که یک روزه انجامش بدین و دیگه سراغش نرید.

نکات مهم این مقاله تموم شد و فکر نکنم چیزی از قلم انداخته باشم، اگر سوالی درباره یوزر سیگنال دارید که توی این مقاله بهش جواب نداده بودم حتما توی بخش کامنت ها بنویسید تا پاسخ بدم.

خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section

ارسال نظرات

کامل ترین چک لیست محتوا!

برای دریافت چک لیست جامع آپدیت محتوا که توسط خودم توی پروژه های مختلف هم استفاده میشه، میتونید روی دکمه زیر کلیک کنید.