سئو سایت انگلیسی با سئو سایت فارسی تفاوت زیادی ندارد، بعضی ها تصور میکنند که مثلا کارمندان گوگل در روز کاری کدهای مربوط به سئو سایت فارسی را وارد کردند و کدهای مربوط به سئو سایت انگلیسی را به شنبه منتقل کردند! در حالیکه این طرز فکر شوخی بیش نیست و سازوکار سئو سایت فارسی و انگلیسی با هم تفاوت هایی دارد.
تفاوت های سئو سایت انگلیسی با سئو سایت فارسی
اگر به پروسه پیاده سازی اصولی سئو سایت فارسی آشنایی داشته باشید، یادگیری سئو سایت انگلیسی برای شما راحتتر از آب خوردن است! سئو سایت انگلیسی و فارسی در دو پارامتر مهم یعنی میزان رقابت و درک زبان توسط گوگل تفاوت دارند.
۱- میزان رقابت
بحث میزان رقابت در وب فارسی هم مطرح است، مثلا کسی از من سوال می دارد که “سئو چند؟” جواب من این است که روی چه کلمهای؟ اگر گفت به عنوان مثال: (خرید لب تاپ) رقیب من سایتهایی مثل ترب، دیجی کالا، تکنولایف و … می شوند؛ پس نتیجه می گیریم که در این حوزه رقبا کار کردن و رقابت سنگین است.
اما وقتی کلمه کلیدی یک کلمه ساده مثل: (خرید پفک صورتی با طعم ماهی) باشد، اینجا نیازی به هیچ هزینه و وقت گذاشتن اضافی نیست، همین که سایت را بالا بیاوریم و این عنوان در محتوا بگذاریم و آن را منتشر کنیم، لینک ۱ تقدیم شما خواهد شد.
وقتی بحث رقابت در سئو می شود، باید بدانید که تقریبا ۵۰% محتوای وب، انگلیسی است و زمانی که شما میخواهید از سئو سایت فارسی وارد سئو سایت انگلیسی شوید یعنی از یک دعوای خانوادگی وارد جنگ جهانی شدید!
در پروژههای سئو فارسی زبان در۹۹% مواقع شما بدون هیچ تلاش خاصی به راحتی تا صفحه دوم هم بالا می آیید و رقابت اصلی برای گرفتن رتبه اول تا پنجم است اما در وب انگلیسی گاهی اوقات حتی برای رسیدن به صفحه سوم هم باید کلی وقت و انرژی گذاشت تا به آن برسید.
۲- درک زبان
قسمت مهم ماجرا این است که درک گوگل از زبان انگلیسی خیلی بهتر از زبانهای دیگه از جمله فارسی است! دلیل آن هم واضح است، چون در وب فارسی مخاطبان بیشتری وجود دارد و طبیعی است که بیشتر تمرکزش برای درک بهتر زبان انگلیسی باشد.
در خصوص سایت های چند زباته، گوگل پیشنهاد هایی دارد که میتوانید این مقاله را مطالعه بفرمایید:
Avoid automatically redirecting users from one language version of a site to a different language version of a site. For example, don’t redirect based on what you think the user’s language may be. These redirections could prevent users (and search engines) from viewing all the versions of your site
Consider adding hyperlinks to other language versions of a page. That way users can click to choose a different language version of the page
از هدایت خودکار کاربران از یک نسخه زبان سایت به نسخه زبان دیگر سایت خودداری کنید. برای مثال، بر اساس آنچه زبان کاربر است، تغییر مسیر ندهید. این تغییر مسیرها می تواند از مشاهده تمامی نسخه های سایت شما توسط کاربران (و موتورهای جستجو) جلوگیری کند.
اضافه کردن هایپرلینک به نسخه های زبان دیگر یک صفحه را در نظر بگیرید. به این ترتیب کاربران می توانند برای انتخاب نسخه زبان دیگری از صفحه کلیک کنند.
اگر توجه کرده باشید خود ما هم حتی زمانی که می خواهیم یک نتیحه دقیقتر از سرچ کردن هایمان بهدست بیاوریم، انگلیسی سرچ میکنیم، اینکار را کاربرهای سایر کشورهایی که زبان مادریشان انگلیسی نیست هم انجام می دهند چون اصولا برای سوالهای کاربران اینترنت در وب انگلیسی جوابهای بهتر و معتبر تری پیدا می شود.
آشنایی با بخشهای مختلف سئو سایت انگلیسی
سئو سایت انگلیسی هم مثل فارسی به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می شود، البته یادتان باشد سئو داخلی خود، دو قسمت سئو محتوا و سئو تکنیکال را در بر میگیرد که برای نتیجه گرفتن در وب خارجی باید به آن ها دقت ویژه داشته باشید.
۱- سئو داخلی
مجموع تمام کارهایی که داخل وب سایت برای بهبود تجربه کاربر و رتبه گرفتن در گوگل انجام می دهیم، سئو داخلی محسوب می شوند، بعضی از این فعالیتها شامل سئو محتوا و مابقی هم جزو کارهای سئو تکنیکال هست.
۲- سئو محتوا
همان طور که گفتم گوگل در وب انگلیسی، تسلط بیشتری روی درک محتوا دارد و باید سعی کنید زمان نوشتن محتوا سریع برید سراغ اصل مطلب و کلا دور اضافه گویی را خط بکشید.
البته مدتی است که من در وب فارسی هم این استراتژی را پیاده سازی کردم و سعی میکنم محتوای مفید منتشر کنم و اضافه ننویسم اما راستش چون گوگل هنوز درکش نسبت به محتوای فارسی آنقدر زیاد نیست و بیشتر وقتها به محتوای طولانی بازخورد بهتری می دهد، ما هم مجبوریم طبق میل گوگل جلو رویم و زیاد بنویسیم.
خب شاید این سوال برای شما ایجاد شود که اگر من قرار است یک محتوای کوتاه و مفید بنویسیم، چطور می توانم آن را غنیتر کنم تا کاربر بیشتر در صفحه سایتم باشد و محتوا برایش مفیدتر باشد؟! جواب این سوال خیلی سخت نیست فقط کافی است از مولتی مدیاها مثل ویدئو، پادکست و یا حتی اینفوگرافیکها استفاده کنید که در ادامه به آن اشاره کنیم.
۳- ویدئو
نکته مهم که در تولید محتوای انگلیسی، ایجاد ارزش است، یکی از بهترین کارها برای ایجاد ارزش در محتوای وب انگلیسی، استفاده از ویدئو ها است .
مثلا فرض کنید موضوع محتوای شما انتخاب کود برای گیاهان آپارتمانی است، اینجا به جای اینکه یک محتوای خیلی طولانی بنویسید و بخواهید برای آن هزینه زیاد هم داشته باشید، یک محتوای کوتاه و مفید بنویسید اما در کنارش ۳ ویدئو کاربردی هم در دل محتوا بگنجانید.
انتشار ویدئو به سادگی امکان پذیر است و میتولنید از سایتهای انگلیسی ویدیو را embed کنید و در صفحه خود بگنجانید، مثلا عنوان موضوع را به انگلیسی در یوتیوب سرچ کنید و چند تا از بهترین ویدیو ها را در محتوا خود قرار دهید تا رتبه بهتری بگیرد، از بابت قانونی بودن این کار هم خیالتان راحت باشد چون embed کردن کاری کاملا قانونی است و هیچ مشکلی پیش نمی آید.
۴- اینفوگرافیک
یکی از سبکهای محتوایی که کاربرها خیلی دوست دارند تصاویر اینفوگرافیک هستند؛ که در یک نگاه، کلی اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارشان قرار می دهد ، اگر شما هم از عکسهای اینفوگرافیک استفاده کنید شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در وب انگلیسی دارید.
نیازی نیست برای درست کردن تصویر اینفوگرافیک، به سراغ فتوشاپ و دردسرهای آن بروید! عنوان عکس مدنظر خود را در گوگل به انگلیسی سرچ کنید و یک عکس با کیفیت و جالب رو دانلود کنید و در صفحه خود منتشر کنید، نگران کپی بودن آن هم نباشید، گوگل در یک صفحه محتوای باکیفیت، هیچ کاری به یک عکس کپی شما ندارد.
۵- پادکست
یکی از سبکهای محتوایی که کاربران اینترنت خیلی بهش علاقه دارند، محتوای صوتی یا همان پادکست می باشد، شما می توانید مثلا توی یک محتوای ۳۰۰۰ کلمهای بر اساس نیاز کاربر و گنجایش متن مثلا ۳ تا صوت ۳۰ ثانیهای مرتبط و جذاب با محتوا هم قرار دهید.
۶- سئو تکنیکال
بیشتر فعالیت سئو تکنیکال سایت مربوط می شود به کارهای کدنویسی، اصولا تا اسم کدنویسی می آید ، تن و بدن خیلی ها میلرزد!
اما نگران نباشید نیازی به یاد گرفتن برنامه نویسی نیست شما می توانید با کلی از ابزارهای رایگان کارتان را راه بندازید و اگر هم سایتتان وردپرسی باشد، مشکلی از این بابت ندارید
۷- عدم استفاده از قالب کپی و افزونه نامناسب
خیلی وقتها موقع سئو سایت فارسی از قالبهای کپی و افزونههای نال شده استفاده میکنیم تا پول کمتری دهیم اما باید در سئو سایت انگلیسی احتیاط بیشتری خرج کنیم و قالبهای اورجینال خریداری کنیم و بیخیال افزونههای نال شده شویم یا از افزونههای رایگان استفاده کنیم.
۸- انتخاب صحیح هاست و دامنه
در سئو خارجی، برای بخش تکنیکال نکته خیلی مهمی وجود ندارد و بیشتر باید تمزکزمان برای کیفیت محتوا و روند آف پیج باشد اما برای اینکه خیالتان راحت باشد حتما هاست خارج بگیرید و دامنه .com خریداری کنید
لازم نیست خیلی وسواس به خرج دهیدکه برای خرید هاست خارجی به سراغ سایتهای خارجی بروید، خیلی از سایتهای ایرانی مثل نت افراز، ایران هاست و … هم برای خرید هاست خارجی کارتان را راه می اندازند
۹- سئو خارجی
سئو خارجی شامل فعالیتهایی میشود که هدفمان از انجام آن ها این است که مردم اسم برند ما را بیشتر سرچ کنند، بهتر است بدانید که افزایش سرچ اسم برند یکی از مهمترین هدف های سئو خارجی است که باید برایش بیشتر تلاش کنید.
در کل سئو خارجی سایت خارجی هم در دو فعالیت اساسی یعنی خرید بک لینک و انتشار رپورتاژ آگهی خلاصه می شود، البته خرید بک لینک و رپورتاژ در وب فارسی و انگلیسی، کمی متفاوت است و باید زمان پیاده سازی استراتژی سئو خارجی حواستان به این موضوع باشد .
۱۰- بک لینک
بک لینک زدن در وب فارسی اصولا راحتتر از سایت انگلیسی است چون به قول معروف، سایتهای ایرانی آف پیج کثیف کار می کنند و زیاد نباید حساسیت به خرج دهیم . ( اگر نمی دانید بک لینک چیست ، میتوانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید)
اما در وب انگلیسی باید حواسمان بیشتر جمع کنیم چون حساسیت گوگل بیشتر است و توصیه می کنم بیشتر از پست مهمان استفاده کنید، البته خیلی وقتها توی فارسی هم پیش آمده که بک لینکهایمان را در فرومها یا سایتهای اشتراک محتوا مثل ویرگول و … منتشر میکنیم اما در وب انگلیسی عمده تمرکزمان را برای همین فعالیتها میذاریم.
درباره پست مهمان، از سمت خود گوگل بیان شده :
Google does not discourage [guest posts] in the cases when they inform users, educate another site’s audience, or bring awareness to your cause or company.
۱۱- رپورتاژ
یکی از بخشهای مهم سئو سایتهای فارسی زبان انتشار رپورتاژ آگهی است، اما در وب انگلیسی سعی میکنیم به جای انتشار رپورتاژ آگهی پست مهمان منتشر کنیم و آنالیز دقیقتری داشته باشیم.
حرف آخر
ممنونم که تا آخر این مقاله همراه من بودین سعی کردم مهمترین نکتهها درباره سئو سایت خارجی رو براتون توضیح بدم مطمئن باشید با انجام دادن نکاتی که توی این مقاله بهتون گفتم خیلی راحت میتونید بهترین رتبههارو توی وب خارجی به دست بیارین.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section
سلام جناب هاشمی وقت شما بخیر، ممنون از آموزش مفیدتون من فقط متوجه نشدم تگ hreflang چی هست و چه ربطی به سایت های ۲ زبانه داره؟ ممنون میشم این رو هم بفرمایید ممنون