یکی از مهمترینکارهایی که شما به عنوان یک متخصص سئو برای به نتیجه گرفتن در پروژه سئو باید به درستی انجام بدید، آنالیز بک لینکهای سایت خودتون و رقبا هست.
قطعا این سوال توی ذهن شما هم وجود داره که چطور به روش دقیق و حرفهای بک لینک سایت خودمون و رقبا رو آنالیز کنیم و جواب سوالاتی مثل اینکه رقبای ما روی چه صفحاتی بک لینک دارن، از چه انکر تکست هایی در لینک سازی استفاده کردند و روند ساخت بک لینکها و یاحتی پروسه حذف اون ها به چه صورت بوده و … پاسخ دهیم. جواب تمام این سوال ها توی این مقاله هست، سعی کردم بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک رو که رایگان یا پولی می تونید از اونها استفاده کنید رو بهتون معرفی کنم.
بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک کدام هستند؟
برای بررسی بک لینکها این روزها ابزارهای رایگان و پولی خیلی زیادی در دسترس هست، من میخوام برای اینکه کارتون راحتتر باشه بهترین ابزارهایی سئو در بخش سئو خارجی رو که خودم توی سال های فعالیتم در زمینه انجام دادن پروژه های سئو استفاده کردم رو مرور کنم.
Semrush
یکی از بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک رقبا که بیشتر سئو کارها از اون استفاده میکنند سمراش هست، الان که مشغول نوشتن این مقاله هستم در پاییز ۱۴۰۲ هستیم و شما میتونید به راحتی نسخههای اشتراکی سمراش رو از سایت هایی مثل نوین ترند، انجام میدم، لیمیت پس و … بخرید، البته اگر توی گوگل هم عبارت خرید اکانت اشتراکی سمراش رو سرچ کنید کلی سایت براتون میاره که میتونید اکانتتون رو ازشون بخرید و ما صرفا برخی از اون ها رو معرفی کردیم و طبیعتا مسئولیتی نسبت به خدمات این سایت ها نداریم.
حالا که این ابزار رو معرفی کردیم بهترین وقت برای این است که بریم یک ویدیو جامع هم در مورد روش شناسایی بک لینک ها و رپورتاژ های سایت با استفاده از سمراش ببینیم:
Ahrefs
به جرات میتونم بگم جذابترین ابزار بررسی و آنالیز بک لینکها ahrefs هستش البته متاسفانه مدتیه که اکانت اشتراکی این ابزار رو به راحتی نمیتونید خریداری کنید و حداقل توی یکسال اخیر من موفق به خرید اکانت اشتراکی اون نشدم.
Ahrefs webmaster tools
Ahrefs webmaster tools هم یکی دیگه از ابزارهای باحال سئویی هستش که میتونید تحلیل دقیقی از وضعیت و خارجی و تکنیکال سایت تون با کمک اون به دست بیارید و خوشبختانه کاملا رایگان هست.
مهم ترین نقطه ضعف Ahrefs webmaster tools اینه که قدرت آنالیز رقبامونو نداره و دیتاهایی که میده محدود به وب سایت خودمون هستش، من خودم ترجیح میدم توی پروژه های سئو برای بررسی آف پیج سایت خودم از ahrefs کمک بگیرم و آف پیج رقبا رو با Semrush آنالیز کنم.
Ahrefs، یک نسخه رایگان هم به نام free backlink checker هم در اختیارتون قرار میده که میتونید در کنار نسخه اصلی از این نسخه رایگان هم استفاده کنید و اطلاعات خوبی ازش بیرون بکشید.
نکته قابل توجه در مورد این ابزار آن است که در حال حاضر حدود یکسالی هست که امکان خرید نسخه اشتراکی این ابزار وجود نداشته و برای استفاده از آن باید با استفاده از سایت های واسط مثب نوین پرداخت و ایرانیکارت اقدام به خرید مستقیم کنید.
Moz
نسخه اشتراکی این ابزار هم به راحتی در دسترس هست، البته توی سال های اخیر با روی کار اومدن ابزارهای جدید، Moz دیگه از رده خارج شده و کمتر سئوکاری ازش استفاده میکنه، من بین ابزارهایی که بهتون معرفی کردم اول از همه میرم سراغ ahrefs و بعدش اگر نیاز به تحلیل بیشتر داشتم از Semrush کمک میگیرم. این ابزار هم در حال حاضر قابلیت خرید اشتراکی مانند سمراش را دارد و با استفاده از سایت های ذکر شده در بالا میتوانید اقدام به تهیه اکانت اشتراکی آن بکنید.
Seo spy glass
در حقیقت مجموعه ابزارهای سئویی به نام Link asistant که توی اون ابزار seo spyglass وجود داره، این مجموعه ابزارو میتونید به صورت رایگان نصب کنید و به کمکش وضعیت آف پیج سایت خودتون رو رقبا رو بررسی کنید.
نمیشه گفت تحلیل جامع و دقیقی بهتون ارائه میده و در حقیقت خیلی از دیتاهای مفید رو در نسخه رایگان از شما مخفی میکنه اما در کل برای پیدا کردن یک دید کلی از وضعیت آف پیج سایت خودمون و رقبا گزینه خوبیه.
متاسفانه من تاحالا نتونستم نخسه کرک شده این نرم افزار رو پیدا کنم و نسخه پولیش هم واقعا گرونه و واقعا خریدش به صرفه نیست، اما پیشنهاد میکنم حتما از نسخه رایگانش استفاده کنید و از اطلاعاتی که ارائه میده کمک بگیرید.
سوال مهم: چرا دیتاهای ابزارهای آنالیز بک لینک با هم فرق دارن؟
احتمالا وقتی سایتهای یکسان رو با ابزارهای مختلف بررسی میکنید به این نکته برخوردید که خیلی وقت ها دیتاهای ارائه شده از وضعیت بک لینکها باهم فرق دارن!باید به این نکته توجه کنید که هر کدوم از این ابزارها الگوریتم و سیستم آنالیز منحصر به فرد خودشون رو دارن و بر اون اساس به شما دیتا تحویل میدن.
اگر میخواین بدونین که کدوم ابزار دقیق تره پیشنهاد میکنم همیشه به ابزاری تکیه کنید که دیتای بیشتری به شما ارائه میده مثلا اگر سمراش تعداد بک لینک رقیب رو ۱۰۰ تا نشون میده و ahrefs میگه رقیبتون ۱۰۵ تا بک لینک داره، بهتره به آنالیز ابزار دوم اعتماد کنید.
مواردی که توی این مقاله گفته شده بخشی کوچکی از آنالیز بک لینک در دوره آموزش سئو مگاسئو بود که در ادامه به صورت ویدیویی هم مواردی رو از این دوره در مورد ابزارهای آنالیز بک لینک رو بررسی می کنیم:
سخن پایانی
توی این مقاله بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک رو که خودم توی اکثر پروژههام ازشون استفاده کردم رو بهتون معرفی کردم، اگر به فکر آنالیز بک لینک برای پروژه سئوتون هستید مطمئن باشید ابزار های معرفی شده کمکتون میکنن.
البته یادتون نره که کیفیت آنالیز و اعتبار ابزارها سایت به سایت فرق داره و شما برای هر پروژه باید به صورت مستقل ابزارها رو بررسی کنید و به این نکته توجه کنید که برای انتخاب ابزار آنالیز بک لینک ایده آل گرا نباشید چون هیچ بهترینی وجود نداره و این طرز فکر، مانع کار و پیشرفتتون میشه.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section
سلام وقت بخیر
تصویری از free backlink checker در بالاتر قرار دادید.
قسمت وسط Backlinks و قسمت سمت راست linking websites
میشه لطفا یک توضیح کوتاه دربارش بدین؟
آخه رقبارو هم چک میکنم تعداد بک لینک ها خیلی بالاست یعنی ۳ و نیم میلیون به سایتشون لینک دادن ؟
سلام بله حتما
لینکینگ وبسایت میشه تعداد وبسایت هایی که بک لینک دادن به شما
تعداد بک لینک هم میشه تعداد کل بک لینک هاشون
حالا اجازه بدید یه مثال بزنم
مثلا فرض کنید من الان توی سایت خودم میام یه بک لینک میدم به شما
شما لینکینگ وبسایتتون میشه ۱
بک لینک هم میشه یک
بعد شما میرین توی ایسنا از اونجا هم ۲ تا بک لینک میگیرین
لینکینگ وب سایتتون میشه ۲
بک لینک ولی میشه ۳
متوجه شدین چطور شد؟
و در مورد سوال اخر هم بله یعنی اینقدر بک لینک دارن
سلام
وقت بخیر
کدوم ابزار برای آالیز رقبا ترجیح میدین ahreft یا semrush؟
سلام ahrefs
ولی به شرطی که بشه به راحتی تهیه کرد
الان به شخصه از سمراش دارم استفاده میکنم چون میشه ارزون تر خرید