ابزارهای زیاد پولی و غیر پولی زیادی هست که سئوکارها می تونن برای انجام اقدامات مختلف سئو سایت از اونها استفاده کنند، یکسری از این ابزارها مثل سرچ کنسول خیلی معروف هستند و همتون قطعا میشناسیدشون و یکسری دیگشون کمتر شناخته شده هستند.
من میخوام توی این مقاله یکسری از مهم ترین ابزارهای سئو رو که در مسیر انجام دادن پروژه سئو بدردتون میخورن رو بهتون معرفی کنم، اول با ابزارهای کمتر شناخته شده آشنا میشیم و بعدش سراغ ابزارهای معروفتر مثل سرچ کنسول و … میریم.
بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی
سئوسیگنال
سئو سیگنال یکی از بهترین ابزارهای موجود برای تحقیق کلمه کلیدی است. از کاربردهای جالب سئو سیگنال بررسی رتبه سایته که خب خیلی از ابزارهای خارجی مثل kwfinder هم انجام میدن. یکی از کارهایی که این ابزار میتونه براتون انجام بده اینه که یک URL رقیب رو بهش میدین و کلماتی که رتبه دارن رو بهتون میگه البته یادتون باشه که نمیتونه نتیجه براتون صد در صد دقیق بگه اما اطلاعاتش تقریبا درسته و میتونه بهتن کمک کنه.
من خودم اطلاعات چند تا صفحه از سایت های مختلف که با این ابزار به دست آورده بودم را با سرچ کنسول هم مقایسه کردم نمیشه گفت صد د رصد دقیقه اما نسبت به ابزارهای دیگه خطاهای کمتری داره و فعلا بهترین گزینه حساب میشه. یکی از جالب ترین کمکهایی که این ابزار به من میکنه اینه که میتونم باهاش دقیقا تک تک کلماتی که رقبام دارن باهاشون ورودی میگیرن رو بدست بیارم مثلا متوجه میشم که رقیب من روی چه کلماتی ورودی داره که من ندارم یا حتی چند تا از رقبامو همزان باهمدیگه بررسی کنم.
برای آشنایی با سایر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی پیشنهاد می کنیم حتما به مقاله بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی هم سر بزنید.
بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک
Semrush
اولین ابزاری که میخوام بهتون معرفی کنم ابزار سمراش هست، شاید بگین که خب این ابزار اونقدرام جدید و ناشناخته نیست و قبلا هم باهاش آشنا بودیم اما دلیل دارم که سمراشو آوردم اول لیستم!
این ابزار در حال حاضر پرکاربردترین ابزار آنالیز بک لینک سایت هست. قبلا از ahrefs برای آنالیز بک لینکها استفاده میکردیم که میشد با قیمت خیلی کمتر اکانت اشتراکی شو تهیه کرد اما با سیاست های جدید ابزار ahrefs، راه های خرید اکانت اشتراکی ahrefs بسته شد و دست کاربرای ایرانی از این ابزار کوتاه شد.
من که تاحالا نتونستم اکانت اشتراکی ahrefs رو تهیه کنم و به همین خاطر کلا بیخیال اون شدم و رفتم سراغ سمراش، شما میتونید خیلی راحت اکانت های اشتراکی سمراش رو از سایت هایی مثل نوین ترند با قیمت مناسب بخرید و به راحتی برای آنالیز بک لینکها از اون استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با ابزارهای سئو خارجی بیشتر می کنیم به مقاله بهترین ابزارهای آنالیز بک لینک سایت سر بزنید.
بهترین ابزارهای آنالیز سئو تکنیکال
Ahrefs webmaster tools
Ahrefs webmaster tools یک ابزار ۱۰۰% رایگانه که شما میتونید سایتتونو بهش وصل کنید و یک آنالیز جامع و دقیق انجام بدید. البته این ابزار اطلاعاتی از بک لینک های رقیبتون به شما نمیده اما آمار بک لینک های سایت خودتونو کامل تر از اونی که فکرشو بکنید بهتون تحویل میده.
این ابزار برای آنالیز وضعیت تکنیکال هم کاربرد داره، من خودم از Ahrefs webmaster tools بیشتر برای آنالیز تکنیکال استفاده میکنم چون اطلاعات خیلی خوب و جامعی میده که توی پروژه سئو واقعا بدرد میخوره.
همانطور که در سایت ahref آمده است:
Ahrefs Webmaster Tools (AWT) scans your website for over 100 common SEO issues that could be hurting your rankings. It also tells you what keywords you’re ranking for, who’s linking to you and from where.
Screaming Frog
اسکریمنگ فراگ برای بررسی محتوا، وضعیت تکنیکال و تایتل و متا دسکریپشن تو ایران خیلی محبوب هست و البته الان website auditor رقیب سخت این ابزار محسوب میشه، من خودم بشخصه website auditor رو ترجیح میدم اما واقعا نمیشه گفت که کدوم یکی بهتر هستند.
ابزارهای گوگل
برای پیدا کردن ابزارهای کاربردی سئو بهتره جای دوری نرید و از خود گوگل هم کمک بگیرید، گوگل برای کارهای مختلف، به شما ابزارهای متنوعی ارائه میده که میتونید به صورت کاملا رایگان از اون ها کمک بگیرید.
Lighthouse overview
لایت هاوس ابزاری هست که میتونید از طریق کروم بهش دسترسی داشته باشید، نکته جالب در مورد این ابزار اینه که سرعت سایت رو مستقیا از سیستم واینترنت شما بررسی میکنه. حالا چرا این موضوع مهمه؟
چون ما قبلا از جی تی متریکس برای آنالیز سرعت سایت استفاده میکردیم، ابزارهایی مثل جی تی متریکس، سرورشون ایران نیست و از سرور کشورهای مثل کانادا، استرالیا، آمریکا و .. سرعت رو تست میکنند و اگر بخوایم نزدیک ترین سرور به ایران رو پیدا کنیم باید سراغ کشورهایی مثل هند بریم. این ابزارها با سرور و اینترنت کشورهای دیگه سرعت رو برسی میکنه اما در لایت هاوس اینطوری نیست وسرعت سایت شما دقیقا با وضعیت اینترنت کشور خودمون بررسی میشه.
PageSpeed Insights
پیج اسپید هم یکی دیگه از ابزارهای گوگله که از اون برای بررسی سرعت سایت استفاده میکنیم، این ابزار سرعت سایت رو در دو حالت موبایل و دسکتاپ آنالیز میکنه، الان که دارم این مقاله رو براتون مینویسم پیج اسپید توی ایران تحریمه و برای استفاده از اون نیاز به روشن کردن فیلتر شکن دارید.
Mobile-Friendly Test
یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو در سال های اخیر موبایل فرندلی بودن وب سایت هاست ، اگر میخواین یک ابزار رایگان و حرفهای برای چک کردن این فاکتور داشته باشید فقط کافیه عبارت Mobile Friendly Test رو در گوگل سرچ کنید تا براتون بیاره.
Rich Results Test
اسکیماها میتونن به درک بهتر گوگل از مفهوم محتوای ما کمک کنن اما اگر اسکیما رو به درستی پیاده سازی نکنید هیچ تاثیری براتون نداره برای بررسی درستی یا غلط بودن ساختار پیاده سازی اسکیما از ریچ ریزالت تست استفاده کنید.
AMP Test
AMP Checker هم یکی دیگه از ابزارهای رایگان گوگله که وضعیت پیاده سازی AMP سایت رو چک میکنه و اگر جایی خطا وجود داشته بهتون میگه.
نکته مهم:
سه تا ابزار آخر که بهتون معرفی کردم یجورایی (URL Inspection Tool) رو در خودشون دارن یعنی کد صفه رو از نظر گوگل بررسی میکنن و اگر اروری بود بهتون نشون میدن.
Google Search Console
مهمترین ابزاری که عصای دست سئوکارها محسوب میشه، سرچ کنسول هست که خودش دنیایی پر از ابزارهای کاربردی و درجه یک محسوب هست. مثلا بخش URL Inspection Tool به تنهایی میتونه کلی بهتون کمک کنه یا پرفورمنس سرچ کنسول اگر به درستی تحلیل بشه میتونه وضعیت تولید و آپدیت محتوای سایتتون رو دگرگون کنه.
برای من بخش پرفورمنس توی پروژه های سئو اهمیت ویژهای داره در حدی که همیشه اکثر قراردادهای سئو رو یکساله میبندم چون دادههای پرفورمنس سرچ کنسول از شش ماه دوم، شگفت انگیزه و میتونه به طرز فوق العاده ای برای تولید و آپدیت محتوا کمکتون کنه.
Link Assistant
مجموعهای از ابزارهای سئو رو شامل میشه که website auditor نیز جزوشون هست از مهمترین ابزارهای این مجموعه میشه به سئو اسپای گلس برای بررسی آف پیج و و بک لینک و اشاره کرد البته متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از ابزارهای Link Assistant برای ایران تحریم شده و رایگان نیست و باید بخرید.
سخن پایانی
توی این مقاله مجموعهای از مهمترین ابزارهای سئو رو به شما معرفی کردم البته قطعا کلی ابزار مثل ماز که برای بررسی بک لینک ها کاربرد داره یا گوگل درایو، تسکولو یا ترلو که برای مدیریت پروژه به ما کمک میکنن جا موندن ولی سعی کردم توی این مقاله به صورت کوتاه، کاربردیترین ابزارهای سئو رو بهتون معرفی کنم. تلاش میکنم به مرور این لیست رو آپدیت کنم و ابزارهای بهتر و کاربردیتری رو هم بهتون معرفی کنم راستی اگر ابزار سئوی کاربردی میشناسید که حس میکنید جاش توی این لیست خالیه حتما در بخش کامنتها برام بنویسید.
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section
سلام
وقت بخیر
دوتا ابزار ایرانی برای تحلیل سایت بخوایم نام ببریم و پروژه ها رو باهاش جلو ببریم
کدوم ابزار پیشنهاد میدین و اینکه با توجه به این ابزار ها نیاز به ابزار های خارجی ahreft هم هست یا نه ؟
سلام اسماعیل جان
ابزار ایرانی من در حال حاضر دارم از سئوسیگنال استفاده میکنم
ابزار ایرانی دیگه ای هم حقیقتا استفاده نمیکنم
برای اف پیج هم سراغ سمراش میرم چون ارزون تر از ahrefs هست
برای بخش بزرگی از تکنیکال هم اسکریمینگ فراگ یا ahrefs webmastertools استفاده میکنم
سلام وقت بخیر اگر بخوایم برای سئو کامل یک سایت نهایت از دو ابزار استفاده کنیم کدوم ابزار پیشنهاد میکنید
البته به جز سرچ کنسول
سلام علیرضا جان
اسکریمینگ فراگ و سمراش
البته که یه ابزار برای تحقیق کلمه کلیدی هم نیاز هست مثلا سئو سیگنال یا جت سئو ولی خوب دستم رو بستی دیگه گفتی دوتا ابزار بگو
از اون طرف برای بررسی اسکیما و سرعت و … هم ابزار نیاز داریم بازم دستم رو بستی
اقا سوالت اشتباه انصافا