اگر وب سایت شما را یک مغازه در قلب کوچه و بازار فرض کنیم، تگ عنوان، همان ویترین مغازه شما محسوب میشود که اولین چیزی است که در چشم مشتریان شما یا کاربرانتان نمایش داده میشود، اگر در بازار پر تب و تاب رقابت سئو و دیجیتال مارکتینگ، برای نوشتن عنوانهای سئو خوش سلیقه نباشید متاسفانه باید کار و کاسبی تان را جمع کنید و با دنیای اینترنت و سئو خداحافظی کنید!
البته نگران نباشید! تا من هستم قرار نیست شما در وب سایتتان به خاطر بدسلیقگی زمان نوشتن عنوانهای سئو مگس بپرانید، چون قرار است در این مقاله از ۰ تا ۱۰۰ تمامی راز و رمزهای عنوان نویسی سئو از تکنیکهای عنوان نویسی گرفته تا فرمولهای جادویی نوشتن بهترین عنوانهای سئو را مرور کنیم، پس اگر میخواهید دستی بر سرو روی عنوانهای سئو وب سایتتان بکشید و شانستان را برای جذب کاربر افزایش دهید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
اول از همه باید تکلیفمان را روشن کنیم که منظورمان از عنوان سئو چیست و در کجا نمایش داده میشود؟ خب من وقتی در مقدمه مقاله به این نکته اشاره میکنم که عنوان سئو حکم ویترین مغازه آنلاین شما را دارد که کاملا جلوی چشم است یعنی اینکه کاربران در اولین برخورد با صفحه سایت شما، با این عنوان مواجه خواهند شد.
تگ های عنوان در صفحات نتایج جستجو سرچ به صورت یک عنوان قابل کلیک برای یک نتیجه مشخص نمایش داده می شود و برای سئو سایت و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مهم هستند. انتخاب بهترین عنوان برای صفحه نظر سئو بسیار مهم است و یکی از مهم ترین فاکتورها برای موتورهای جستجو است، تگ عنوان یک صفحه سایت در واقع توصیف دقیق و مختصری از محتوای آن صفحه است. این تگ توضیح مختصری از صفحه ایست که کاربر قرار است روی آدرس آن کلیک کند. بنابراین چه از لحاظ سئو و چه از لحاظ جذب مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است.
نکته مهمی که در این باره وجود دارد آن است که عنوان سئو به صورت مستقیم در صفحه سایت نمایش داده نمی شود، اگرچه بیشتر مرورگرها آن را در بالای بخش مربوط به صفحه مطابق عکس پایین نشان می دهند.
اشتباه گرفتن تگ عنوان با تیتر اصلی دامی است که خواهش میکنم شما گرفتار آن نشوید! فراموش نکنید که تایتل مقاله یا عنوان سئو، همان تگ عنوان است که داخل صفحه سرپ، به کاربران گوگل نمایش داده میشود و میتوانید تگ آن را در قسمت head صفحه، بررسی کنید، ساختار تگ عنوان در HTML به صورت زیر است:
<title>This is an example page title – Example.com</title>
اما تیتر اصلی جزو هدینگهای صفحه محسوب میشود که کاربر میتواند آن را داخل صفحه ببینید، مثلا عنوان سئو در محتوای زیر با عنوان مقاله آن، کاملا متفاوت است و در تصویر زیر، این تفاوت کاملا مشهود است:
حالا احتمالا این سوال مهم برای شما ایجاد میشود که اصلا چرا باید دردسرها و گرفتاریهای نوشتن یک عنوان سئو حرفهای جذاب را به جان بخریم؟ …. و سوال مهمتر این که نوشتن یک عنوان سئو خوب به سبک نویسندههای حرفهای چه سودی برای سئو سایت ما دارد؟
هرچه قدر که عنوانهای جذابتری برای محتواهای سایتتان بنویسید شانستان برای اینکه کاربران روی لینک وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو کلیک کنند بیشتر خواهد شد، این داستان دقیقا مربوط به مفهوم نرخ کلیک یا (Click Through Rate) است که ما به صورت خلاصه به آن CTR میگوییم هر چهقدر نمره آن بیشتر باشد یعنی عملکرد ما بهتر بوده و شانس بیشتری برای جای گرفتن در بهترین نتایج جستجوی گوگل داریم.
کاربران ما با رفتارشان میزان رضایت خودشان از محتوای سایت ما و عملکردمان را به گوگل گزارش میدهند، این گزارشهای زیرپوستی ، در اصطلاح یوزر سیگنال نام دارد، هر چقدر که عنوانهای سئو جذابتری بنویسید که کاربران بیشتر مشتاق کلیک کردن روی لینکهای شما باشند یوزر سیگنالهای خوشمزهتری از جانب کاربران به نفع شما به سمت گوگل ارسال میشود و در نهایت با این گزارشهای مثبت متعدد شما جایگاههای بهتری به دست خواهید آورد.
نوبتی هم که باشد نوبت تکنیکهای جادویی نوشتن بهترین عنوانهای سئو جذاب، برای به دام انداختن کاربران در دالان هزار توی اینترنت است، در ادامه ۱۷ تا از محبوبترین تکنیکهای عنوان نویسی که میتوانید به کمک آنها در فرایند نوشتن عنوانهای جدید یا آپدیت عنوانهای قدیمی غوقا به پا کنید را مرور خواهیم کرد.
اولین نکتهای که در عنوان نویسی باید به آن توجه کنید این است که عنوانی بنویسید که زمان نمایش در صفحه نتایج جستجو بیشتر از محدوده مجاز نباشد و کم فروشی نیز نکنید، حدودا به صورت میانگین استفاده از ۷ الی ۱۰ کلمه در عنوان سئو کفایت میکند و بیشتر از این محدوده زیاده روی است و کمتر از آن، کم فروشی! … اما نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که تلاش کنید جذابترین و هوشمندانهترین کلمات را در عنوان جای دهید تا شانس کلیک خوردن عنوانتان افزایش پیدا کند.
متاسفانه برخی از دوستان سئو کار عزیز کمی تنبل هستند و گاهی اوقات برای بیشتر از ۱۰۰ صفحه محصول در یک کتگوری از یک عنوان استفاده میکنند، دقیقا یکی از وحشتناکترین کارهایی که میتوانید با آن یک بلای جانانه سر سئو سایتتان بیاورید، همین کار است! پس بیخیال تنبلی شوید و با هوشمندی و چاشنی کمی خلاقیت عنوانهای جذاب مجزا برای هر کدام از صفحت سایتتان بنویسید.
نوشتن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان، یک ایده قدیمی برای عنوان نویسی است که هنوز هم طرفدارهای خودش را دارد، اما اگر نظر من را بخواهید برای استفاده از این روش زیاده روی نکنید یعنی اگر حال و هوای کلمه کلیدی به گونه ای نیست که بتوانید آن را در ابتدای عنوان جای دهید خیلی روی این نکته پا فشاری نکنید و به سراغ دیگر تکنیکهای عنوان نویسی جذاب بروید.
کاربران عاشق اطلاعات عددی روشن هستند، یعنی اینکه بدانند محتوایی که قرار است به سراغ مطالعه آن بروند دقیقا قرار است چه اطلاعاتی را در چه واحد عددی دریافت کنند، مغز انسانها وقتی پیش فرض واضحی از سودی که قرار است در آینده به دست آورد داشته باشد، با ترشح هورمون پاداش یا همان دوپامین انگیزه میگیرد که روی محتوای شما کلیک کند و با اشتیاق و دقت، نوشتههای شما را دنبال کند.
شاید این ایده کمی غیر منصفانه باشد اما اگر عمیقتر نگاه کنیم هیچ چیز بدی در این تکنیک وجود ندارد فقط موضوع این است که زمان نوشتن عنوان، از کلماتی استفاده کنید که هیجانات و عواطف اصلی مخاطب را تحریک کند و با این کار مخاطب را به سمت کلیک کردن روی عنوانی که نوشتهاید تشویق کنید، اما سوال اصلی اینجاست که کدام دسته از کلمات، احساسات و عواطف مخاطبانمان را بر میانگیزاند؟
کاربران اینترنت، عاشق رسیدن به نتایج بزرگ با تلاش کم هستند! …. شما میتوانید با دانستن همین نکته کوچک و بسیار ساده، تغییر قابل توجهی در کیفیت عنوان نویسیتان ایجاد کنید برای استفاده از این تکنیک فقط کافی است که زمان نوشتن عنوانها سئو این نکته مهم را بزرگنمایی کنید که کاربر شما میتوانید با تلاش و هزینه کم به دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کند، البته فراموش نکنید که زمان استفاده از این تکنیک قرار نیست دروغی گفته بشود!
یکی از تکنیکهای محبوب عنوان نویسی که این روزها کپی رایتر های حرفهای عاشق آن هستند، القای حس عقب ماندن از رقبا در کاربر است، فقط کافی است به طرز هوشمندانهای طوری عنوان بنویسید که کاربر احساس کند که چیزی از رقبا کم دارد و یا اگر وارد محتوای شما نشود از رقبایش در حیطه کاری خود عقب خواهد ماند!
موقع نوشتن محتوا باید فکرکنید که یک روانشناس کارکشته هستید و تلاش کنید تا ریشهایترین نیازهای مخاطب از سرچ عنوان محتوا را شناسایی کنید و در عنوانی که مینویسید نشان دهید که قرار است دقیقا به همین نیازهای ریشهای مخاطب توجه شود، مثل اگر قرار است یک محتوا با مضمون افزایش درآمد دختران بنویسید میتوانید زمان نوشتن عنوان محتوا به جای تمرکز بر واژه افزایش درآمد به مفهوم استقلال مالی دختران و بینیازی مالی آنها پس از کسب درآمد توجه کنید.
در نهایت فرقی ندارد که قصد دارید از کدام تکنیک عنوان نویسی استفاده کنید، مسئله مهم این است که تلاش کنید زمان نوشتن عنوان محتوا کاملا متفاوت نسبت به رقبا عمل کنید یعنی اگر رقبا از یک تکنیک خاص عنوان نویسی مثل استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کردهاند، شما بیخیال آن تکنیک شوید و به سراغ تکنیکهای دیگر بروید و فراموش نکنید که همیشه خلاقیت را چاشنی کارتان کنید.
در محتواهای آموزشی و راهنمایی میتوانید از تکنیک ۰ تا ۱۰۰ استفاده کنید یعنی به کاربر این نوید را بدهید که قرار است با خواندن مقالهای که شما نوشتهاید از ۰ تا ۱۰۰ موضوع مد نظر را به صورت کامل و جامع یاد بگیرید، مطمئن باشید با استفاده از این تکنیک جذاب، تعداد کلیکهای محتوایتان در گوگل به طرز معجزه آسایی افزایش پیدا خواهد کرد.
یکی از تکنیکهای عنوان نویسی که برای ایجاد اعتماد در اعماق ذهن مخاطب، معجزه میکند استفاده از نام افراد مشهور است، مثلا شما قصد دارید در مقالهای ۱۰ تکنیک سئو محتوا را توضیح دهید اگر بتوانید منبعی پیدا کنید که یک فرد مشهو در حیطه مد نظر این ۱۰ نکته را ذکر کرده باشد و از او در عنوانتان نام ببرید اعتماد بیشتری در ذهن مخاطبتان ایجاد خواهید کرد و در نتیجه کلیکهای بیشتری خواهید گرفت!
گاهی اوقات برای برنده شدن در بازی عنوان نویسی باید از تکنیک عنوان معکوس استفاده کنید! یعنی فاجعهآمیز ترین حالت ممکن را در عنوان به تصویر بکشید و بگویید که اگر قصد دارید این بلاها سر شما نیز بیاید کارهایی که در این محتوا گفتیم را انجام دهید، مخاطب شما زمان مواجه شدن با چنین عنوانی قطعا سنگکوب خواهد کرد و بدون هیچ معطلی روی عنوان شما کلیک خواهد کرد تا بدانید چگونه از ایجاد یک فاجعه جلوگیری کند.
سوسای اویاما یکی از مشهورترین استادان کاراته دنیا جمله معروفی دارد مبنی بر اینکه برای یاد گرفتن ۱ تکنیک به بهترین شکل ممکن، باید آن را ۱۰۰۰ بار تمرین کنید! …. ماجرای نوشتن بهترین عنوان سئو نیز از این قائده مستثنی نیست و شما برای اینکه بتوانید یک عنوان سئو جانانه بنوسید باید حوصله خرج کنید و کاغذها خط خطی کنید تا بتوانید در نهایت به بهترین عنوان مدنظرتان برسید!
استفاده از کلمات انگلیسی در ساختار عنوان، حس علمی بودن و تخصص بودن محتوا را القا میکند، پس در زمانهایی که امکان پذیر است تلاش کنید که حتما کلمات انگلیسی مرتبط را در ساختار عنوان، جای دهید تا مخاطب متوجه شود که با یک محتوای علمی و تخصصی روبه رو است و با خیال راحت، روی آن کلیک کند.
برخی از عنوانهای سئو، به شدت استفاده از تاریخهای به روز را میطلبند و شما با قید یک تاریخ به روز ناقابل در ساختار عنوان میتوانید تعداد کلیکهایتان را به طرز قابل توجهی افزایش دهید، اصولا بلاگ پستهایی که موضوع آنها قیمت به روز طلا، دلار یا تجهیزات صنعتی پزشکی و … است به شدت در ساختار عنوان خود، تاریخ به روز را طلب میکنند.
از قدیم الایام تا همین امروز، مردم عاشق خدمات و محصولات رایگان بودند و اگر خودمانی بخواهم به شما بگویم انگار کلمه رایگان، هوش از سر آدها میپراند، پس حالا که این نکته را میدانید حتما فراموش نکنید که از واژه رایگان در مواقعی که امکان استفاده از آن هست، مثل دورههای آموزشی، ویدئوهای راهنمایی و …. استفاده کنید تا خودتان از معجزه تاثیر کاربرد کلمه رایگان در ساختار عنوان سئو، شگفت زده شوید.
مهمترین تکنیکهای عنوان نویسی را برایتان گفتم اما نوبتی هم که باشد حالا نوبت فرمولهای تیتر نویسی است که دانستن آنها برای هر سئو کار یا مقاله نویسی از نان شب نیز واجبتر است، در ادامه همراه من باشید تا لیستی از کاربردیترین فرمولهای عنوان نویسی برای مقالات سایت را به تفکیک موضوع، مرور کنیم.
یکی از سوالاتی که بسیار رایج این است که طول عنوان مقاله یا صفحه باید چقدر باشد؟ البته که در افزونه های سئو به شما نمایش می دهد که عنوان تان طولانی است یا خیر، ولی اگر افزونه ای نداشتید و خواستید خودتان عنوان سئو صفحه را بنویسید، بهتر است طولی بین ۵۰ – ۶۰ کاراکتر داشته باشد. البته این عدد بصورت تقریبی هست و ممکن است گوگل بیشتر از این عدد را هم برای شما نمایش دهد و ممکن هم هست نمایش ندهد.
همان طور که ملاحظه می کنید در سایت searchengineland هم به این نکته اشاره شده که بهتر اس طول کاراکتر بین ۵۵ تا ۶۰ کلمه باشد
One is making sure they fit within the 55-60 character limit. Though other SEOs suggest it’s okay to have title tags that are up to 70 characters long.
توی مقاله تکنیک های سئو هم راجب به روز ترین تکنیک باهم صحبت کردیم
بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر طول عنوان صفحه آن ها زیادتر از حد باشد ممکن است پنالتی شوند! اما این گفته اشتباه بوده و اصلاً اینطور نیست، اگر طول عنوان شما بیش از حد معمول باشد دو حالت ممکن است پیش بیاید :
خب طبیعتا سئو کردن عنوان صفحه اصلی هم روش های خودش رو داره و خب من برای اینکه کارتون راحت بشه داخل یک ویدیو این مورد رو بهتون آموزش دادم.
که خیلی راحت با دیدن ویدیو زیر به پاسخ این سوال برسید و البته یاد بگیرید که دقیقا چطوری این مورد رو رعایت کنید:
حالا که متوجه شدیم چگونه عنوان جذاب بنویسیم وقتشه یاد بگیریم چطوری متا دیسکریپشن جذاب هم بنویسیم که داخل مقاله متا دیسکریپشن چیست بهش پرداختیم.
گاهی توانسته ایم با یک مطلب خوب شاهد رتبه بسیار عالی باشیم اما تگ عنوان آن مطلب کلیک نمی خورده و بازدید مطلب بسیار پایین بوده بنا بر این در این مواقع توصیه می کنیم هم متن مقاله را و هم عنوان آپدیت کنید این کار شما را در بازدید رتبه و بازدید ها شگفت زده خواهد کرد و به اصطلاحی مطلب شما در هانی مون گوگل نیز می رود
قبل از اینکه بخوایم به مقاله پایان بدیم بد نیست که یکی از پر تکرار ترین سوالات هم جواب بدیم.
چون شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد در نتیجه گفتم داخل یک ویدیو به این سوال پاسخ بدم و براتون اینجا هم قرار بدم:
داخل این مقاله با هم دیگه نحوه عنوان نویسی سئو شده رو برسی کردیم و متوجه شدیم که از این به بعد برای مقالات خودمون چطوری عنوان نویسی عالی داشته باشیم.
تا نرخ کلیک هم بالا ببریم چون همانطور که در مقاله بالا خوندیم، متوجه شدیم عنوان نویسی جذاب باعث بالا رفتن نرخ کلیک سایت هم میشه. اگه تجربه ایی داری یا موردی هست که فکر میکنی به درد بقیه هم بخوره خوشحال میشم برام کامنتش کنی 🙂
راستی داشتم نتایج سرچ رو برسی میکردم که به عنوان ۱۹ فرمول عنوان نویسی برای تولید محتوای تاثیرگذار برخورد کردم گفتم لینکش رو براتون بزارم شاید براتون جالب باشه و به دردتون بخوره. اینجا کلیک کنید.
عنوان یا title tag چیست؟
عنوان صفحه، همان چیزی است که وقتی ما سایتی یا اسمی را در گوگل سرچ میکنیم به ما نمایش داده میشود. شما میتوانید برای تنظیم عنوان صفحه خود از برچسب <title> در HTML استفاده کنید.
طول عنوان سئو باید چقدر باشد؟
عنوان سئو بهتر است بین ۵۰ – ۶۰ کاراکتر باشد. البته این عدد بصورت تقریبی است و این امکان وجود دارد که گوگل بیشتر از این عدد را هم برای شما نمایش دهد یا ندهد!
اگر طول عنوان سئو زیاد باشد چه می شود؟
در این حالت ممکن است گوگل تصمیم بگیرد تگ عنوان را به طور کامل نشان ندهد و به دنبال تگ عنوان، سه نقطه (…) بیاید؛ همچنین این امکان وجود دارد، گوگل تصمیم بگیرد که عنوان شما را نشان ندهد و بجای عنوانی که انتخاب کرده اید یا تگ H1 شما را نمایش دهد.
این روزها تب و تاب استفاده از قالب های وردپرس برای طراحی انواع سایتهای فروشگاهی،…
برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر رقابت و پرفروش در حوزه کاریتان بهتر است به…
در دنیای سئو امروز، افزونه ها به عصای اصلی دست سئوکارها برای پیش بردن تسک…
فرقی ندارد که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید یا یک مغازه سنتی در قلب کوچه…
اگر در آغاز مسیر یادگیری سئو باشید ممکن است تصور کنید که سئو صفحات دسته…
خالی بودن جیب کارفرما و عدم تزریق بودجه مالی به پروژه سئو همیشه یکی از…
View Comments
سلام
اقا من چرا بعضی از عنوان هایی که دالخ وردپرس میزارم وقتی میخواد تو صفحه گوگل نشون بده نصفیش هست نصفیش نیست به صورت 3 نقطه نشون میده محدودیتی داره؟ چون بقیه به راحتی داره نشون میده
ولی خب اینو میخوام کامل باشه ایا راهی داره؟
مثلا تنظیمات قسمتی رو تغییر بدم
سلام
نه عزیز تنظیمات خاصی نداره بلکه دلیلش به خاطره محدودیت های خود گوگل هست و کاری از دستت برنمیاد بلکه باید عنوانی که مینویسی رو کوتاه کنی
درواقع گوگل برای نشون دادن تایتل در صفحه خودش محدودیت کارکتر گذاشته اینکه باید نهایت 70 نهایت تا 75 کارکتر باشه تا نشون داده بشه
اگر بیشتر این تعداد کارکتر وارد بکنید براش سه نقطه قرار میده.
سلام روزتون بخیر
طبق توضیحاتی که گذاشتید و آموزش هاتون
پس منی که الان اینپرشن سایتم بالاس ولی ctr اصلا خوب نیستش احتمال داره به خاطره خوب نبودن عنوان هستش؟
یعنی اگه این مشکل رو حل کنم احتمال داره امار ctr سایتم افزایش پیدا کنه
سلام ممنونم
بله، احتمال داره که یکی از علت های پایین بودن نرخ کلیک اینکه اصلا عنوان مناسبی براش نوشته نشده، یا اصلا به چیزی که کاربر میخواد اشاره نشده داخل عنوان مثلا شما محتوای هدفمند نوشتید برای کاربر ولی چون عنوان مناسبی نداره کاربر نمیتونه تشخیص بده که جواب سوالش، جواب چیزی که میخواد داخل سایت شما هست
پس در نتیجه اگر عنوان نویسی جذاب انجام بدید میتونید به راحتی نرخ کلیک سایت خودتون رو افزایش بدید پس فقط کافیه که عنوان خودتون رو به یک عنوان جذاب و کلیک خور بنویسید
که کاربر قشنگ مشتاق بشه روی عنوان شما کلیک بکنه
سلام
استاد من اگه یو ار ال اون مطلب رو عوض کنم باعث میشه به سئو اون صفحه ضربه بخوره؟
من یک صفحه اشتباهی نام گذاری کردم میخوام ادرسشو عوض کنم ولی موندم که بهش ضربه میخوره یا ن
سلام
بله اگر میخواید URL رو عوض کنید بدون ریدایرکت به سئو شما صدمه میخوره و اگر قرار هست عوض کنید حتما باید ریدایرکت کنید مثل این میمونه به یک شخصی ادرس بدید که بیاد به دیدن شما ولی شما از اونجا برید...!
اما خب چکار کنیم این مورد حل بشه؟ میتونید ریدایرکت کنید طبق مثال بالا مثلا نقل مکان کرید و اونجا یک کاغذ چسبوندی که میگید اقا من رفتم به این ادرس، به ادرس جدید بیا اینجوری باز میتونید از مورد رو جبران کنید
سلام ی سوال داشتم درباره اینکه عنوان رو باید h1 بزاریم؟ این کار رو دستی باید انجام بدیم؟
سلام عنوان اصلا به صورت دیفالت H1 هستش نیازی نیست شما موردی رو تغییر بدید و اگر از وردپرس هم استفاده میکنید نیازی نیست دستی موردی رو تغییر بدید همینکه داخل قسمت عنوان رو پر میکنید خودش به صورت H1 میشناسه
سلام روزتون بخیر
من چند تا از مطالبی که داشتم رو برداشتم یکی از این موارد رو عنوانش رو تغییر دادم به ضررم بود؟
سلام ممنون روز شماهم بخیر
اگر فقط عنوان مقاله رو تغییر دادید مشکلی نداره و حتی اگر عنوان نویسی جذابی داشته باشی باعث میشه نرخ کلیک شما بالا هم برود