این روزها سئو به مایه حیات و اکسیژن برای تنفس بسیاری از برندهای نام آشنا یا حتی نوپا تبدیل شده است و با این وجود یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشود که هر کسب و کاری در مسیر مارکتینگ و بازاریابی خود اگر قصد داشته باشد در جریان رشد و ترقی قدم بگذارد چارهای جز کمک گرفتن از سئو ندارد! در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ مفهوم سئو را در قالب شرح ۳ بخش اصلی آن یعنی: (سئو محتوا، سئو خارجی و سئو تکنیکال) مرور کردهایم با ما همراه باشید.
اجازه بدهید که پرحرفی را کنار بگذاریم و در قدم اول یک تعریف ساده اما خوشمزه از مفهوم اصلی سئو برای شما بگویم، سئو یعنی:
سئو مجموعهای از اقدامات است که در سایتمان انجام میدهیم تا در عبارات کلیدی مختلف در گوگل رتبه بهتری بگیریم!
حالا میتوانم همان جمله معروف بعد از جملات دلنشین و جذاب جای گرفته بین آموزشهایم را بگویم که به همین ساده اما خوشمزگی 😊
مخلص کلام اینکه کل مفهوم سئو از ۰ تا ۱۰۰ در همین چند کلمه خلاصه میشود اما مفهوم و پروسه اجرای هر بخش از این جمله خود صبر ایوب میخواهد و هوش استیو جابز و تلاش روندالینیویی! دلهره انداختن به جان شما فکر کنم کافی باشد و وقت آن رسیده که سراغ موضوع اصلی این مقاله یعنی ارائه یک تعریف ساده و قابل فهم از بخشهای مختلف سئو برویم.
اگر شما هم کنکور داده باشید یا کنکوری دور و اطرافتان دیده باشید احتمالا در روزهایی که سخت مشغول دست و پا زدن در تب و تاب کنکور بودهاید، روی در و دیوار کوچه و خیابان این جملات فلسفی و چه بسا پرمعنا را خواندهای که بسیاری از موسسات آموزشی ادعا دارند رتبه ۱ کنکور را تنها با ۳ روز مطالعه خدمت شما دو دستی تقدیم میکنند!
بازار این ادعاهای تو خالی در اکوسیستم سئو نیز داغ است و با کمی گشت و گذار سئوکاران و شرکتهای خدمات دیجیتال مارکتینگ زیادی را پیدا خواهید کرد ادعا دارند سئو در زمان کوتاه ممکن است اما درگوشی به شما بگویم که این حرفها بازار گرمی بیش نیست و سئو یک پروسه زمانبر و طولانی است که علاوه بر تخصص عمیق و دانش بالا، حوصله و دقت فراوان نیز میطلبد!
سئو مثل یک نردبان سه پلهای است و هر پله از این نردبان نیز خود هزار پله!
نوشتیم رتبه ۱ گوگل در ۳ روز اما شما باور نکنید! همانطور که در جمله قبلی اشاره کردم سئو دقیقا مثل یک نردبان است که ۳ پله مهم یعنی سئو محتوا، سئو خارجی، و سئو تکنیکال دارد اما قدم گذاشتن و بالا رفتن از این ۳ پله کار راحتی نیست و هر یک از این مراحل، خود هزاران نکته و پستی بلندی در خود جای دادهاند که قرار است در ادامه مروری خلاصه اما کامل بر آنها داشته باشیم.
بسیاری از مدرسین سئو ادعا دارند که سئو شامل دو بخش اصلی است یعنی سئو داخلی و سئو خارجی اما من میخواهم این بار هم در زمینه آموزش سئو افشا گری جانانه بکنم و با صدای بلند میگویم :
به قول حضرت حافظ: فاش می گویم وازگفته یِ خود دلشادم ….
سئو ۳ بخش است! یعنی بندههای خدا بد نمیگویند کل اقدامات سئو به دو بخش اقداماتی مربوط میشود که داخل سایتمان یعنی (سئو محتوا و سئو تکنیکال) و خارج از سایتمان یعنی سئو خارجی انجام میدهیم اما من کار را یکسره کردم و از همین ابتدا سئو را به ۳ بخش تقسیم کردم و تمام.
پیش از بررسی ادامه مقاله از شما دعوت می کنیم اگر به سئو علاقه مند هستید و قصد دارید در این زمینه آموزشی ببینید به مقاله بهترین دوره سئو هم سر بزنید.
گفتم یک پله از سه پله اصلی نردبان سئو به سئو محتوا مربوط میشود، من نوشتم پله اما شما بخوانید هزارتوی محتوا، چون تولید محتوای درست و جامع و هدفمند از تحقیق کلمه کلیدی شروع شده و تنها به دست یک نویسنده خلاق و آشنا به چم و خم کار ادامه پیدا کرده و داستان آن با سئو محتوا و آپدیت محتوا تا آخرین روز زنده بودن وب سایت شما ادامه دارد!
شروع سئو محتوا با خودتان است اما زمان تمام شدنش را خدا میداند!
یک تفکر بسیار اشتباه در ذهن کارآموزهای سئو و تازه کارهای مسیر یادگیری سئو جا افتاده است که سئو تکنیکال مساوی است با دردسرهای کد زدن و وارد شدن به مسیر نه چندان دوست داشتنی برنامه نویسی! من امین هاشمی دوباره با صدای رسا میگویم که برای یادگیری سئو و حتی تبدیل شدن به یک متخصص سئو و حرفهای هیچ نیازی به یادگیری حرفهای برنامه نویسی ندارید!
دلیل این ادعا را بعدا بیشتر برایتان توضیح خواهم داد و اما همین قدر بدانید که این روزها ابزارهای جانبی کمکی بسیار زیادی برای سئو کارها وجود دارد که حتی متخصصین سئویی که دانش برنامه نویسی دارند نیز بسیاری وقتها بیخیال دردسرهای کد زدن شده و یواشکی از همین ابزارهای کمک استفاده میکنند.
تعریف سئو خارجی سادهتر از آن چیزی است که تصورش را میکنید چون سئو خارجی یعنی مجموعه اقداماتی که در خارح از وب سایتمان انجام میدهیم که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر فرایند سئو و در نهایت رشد صفحات وب سایتمان اثر میگذارد.
همواره بهترین سئوکاران هم زمان ارائه تعریف اولیه سئو همیشه از واژه گوگل استفاده میکنند یعنی ادعا دارند سئو یعنی: بهینه سازی صفحات سایت برای گوگل! راستش را بخواهید این ادعا کمی مشکل دارد چون اصلا در وهله اول، استفاده از کلمه گوگل در تعریف مفهوم سئو کار درستی نیست به این دلیل که ما در حقیقت سایتمان را برای موتورهای جستجو سئو میکنیم و گوگل نیز تنها موتور جستجوی دنیا نیست و یاهو، بینگ، یاندکس و … نیز جزو موتورهای جستجوی فعال محسوب میشوند.
اما چون گوگل این روزها محبوبترین موتور جستجوی دنیا در اینترنت محسوب میشود و بیشتر از ۹۰% کاربران اینترنت، آن را برای گشت و گذارهای اینترنتی و یا حتی تحقیقات علمی خود استفاده میکنند، ما مدرسهای سئو نیز ناچارا و شاید خوشبختانه کردهایم که بگوییم سئو یعنی بهینه سازی سایت برای گوگل!
برای درک عمیق مفهوم و کارکرد سئو باید این سوال مهم را از خودتان بپرسید که تا به حال چند بار شده برای رفع یکی از نیازهای مهمتان سریع دست به کار شدید و رفتهاید سراغ گوگل و عنوانی را درآن سرچ کردهاید مثل:
اگر کمی روزهای گذشتهتان را مرور کنید حتما به خاطر خواهید آورد که زمانهای بسیاری، گوگل تنها یار و دوست صمیمی شما برای پیدا کردن جواب سوالهای تان و برطرف کردن نیازها و دغدغههایتان بوده است و اما نکته مهم این است که در بین نتایج موتورهای جستجو :
بیش از ۹۰% کاربران اینترنت تنها روی لینکهای ۱ تا ۵ کلیک میکنند و بیشاز ۹۵% از این ۹۰% نیز عاشق لینک ۱ و ۲ هستند !
گفتیم و گفتیم و گفتیم تا رسیدیم به عبارت کلیدی که اصل ماجرای سئو و تمام این دنگ و فنگها در کل به این دوست عزیز و دوست نداشتنی مربوط میشود 😊
اگر تمامی پروسه فرایندهای سئو را یک پرگار تصور کنیم، عبارت کلیدی سوزن این پرگار محسوب میشود که تمامی اقدامات ریز و درشت پروسه سئو از طراحی سایت و سئو تکنیکال گرفته تا تولید محتوا و …. دور آن میچرخد.
سئو یک پرگار است و کلمه کلیدی سوزن این پرگار!
برای اینکه مثالهایی که در ادامه خواهم گفت را بهتر درک کنید، این نکته ساده اما کلیدی را فراموش نکنید که سئو در واقع همان نحوه متفاوت سوال پرسیدن مردم برای رفع نیازهایشان است! فرضا در سالهای دور قبل از تولد اینترنت، برای پیدا کردن یک تعمیر کار حرفهای ماشین ال نود در تهران دست به دامن پرس و جو از ریش سفیدهای ماشین بازی و رانندگی در دور و برشان میشدند اما حالا خبری از این دردسرها نیست و مردم به راحتی سوالشان را از گوگل میپرسند!
عبارت کلیدی در واقع نحوه متفاوت سوال پرسیدن مردم هست، همین و تمام!
در این مقاله تلاش کردم تا توضیحی جامع اما خلاصه برای پرسش مهم و کلیدی سئو چیست خدمت شما عزیزان ارائه کنم، فراموش نکنید که محتوای این مقاله تنها چکیدهای از دنیای پر رمز و راز سئو است و اگر علاقه دارید که بیشتر با سئو و تکنیکهای آن آشنا شوید باید کنجکاو و پرتلاش باشید و درباره هر یک از بخشهای اصلی سئو یعنی سئو محتوا، سئو خارجی، سئو تکنیکال و …. تحقیق کنید و من هم در این مسیر در کنار شما هستم تا قدم قدم در مسیر آرزوهایتان پیش روید و به یک متخصص سئو حرفهای و پردرآمد تبدیل شوید.
این روزها تب و تاب استفاده از قالب های وردپرس برای طراحی انواع سایتهای فروشگاهی،…
برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر رقابت و پرفروش در حوزه کاریتان بهتر است به…
در دنیای سئو امروز، افزونه ها به عصای اصلی دست سئوکارها برای پیش بردن تسک…
فرقی ندارد که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید یا یک مغازه سنتی در قلب کوچه…
اگر در آغاز مسیر یادگیری سئو باشید ممکن است تصور کنید که سئو صفحات دسته…
خالی بودن جیب کارفرما و عدم تزریق بودجه مالی به پروژه سئو همیشه یکی از…