یکی از سبکهای محتوا که توی سال های اخیر کلی سروصدا به پا کرده محتوای مپ یا همون محتوای لوکیشن محور هست که توش آرشیو خلاصه و کاملی از آدرس و شماره تلفن و باقی اطلاعات مهم کسبوکارهای مربوط به عنوانش معرفی میشه.
برای اینکه بهتر یاد بگیریم که این سبک محتوا دقیقا چیه؟ چرا خوبه؟ به کدوم سایتها کمک میکنه و چطور باید اون رو بنویسیم تا آخر این مقاله همراه من باشید که قراره همه اینارو مفصل بهتون بگم.
محتوای مپ یا لوکیشن محور چیست؟
همون طور که گفتم یکی از انواع محتوا محسوب میشه که توش تعدادی لوکیشن کسبوکار همراه جزئیات معرفی میشه، اجازه بدید یک مثال بزنم تا بهتر براتون جا بیوفته!
فرض کنید شما توی مشهد زندگی میکنید و قصد خرید اینترنتی لوازم تحریر دارید خب قطعا توی همچین موقعیتی دست به کار میشین و توی گوگل عبارت (خرید لوازم تحریر در مشهد) رو سرچ میکنید.
وقتی که من این عبارت رو سرچ کردم سایت پئونی آرت، لینک اوله و توش جزئیات آدرس ۱۰ تا مغازه لوازم تحریر فروشی در مشهد قرار داده شده.
اطلاعات مورد نیاز برای هر کسبوکار در محتوای مپ
- آدرس کتبی
- لوکیشن گوگل مپ
- شماره تماس
- عکس از سایت
- لینک سایت
- آدرس و عکس اینستاگرام
- توضیح متنی
- صفحه لینکدین یا توئیتر و …
یک نمونه از کسبوکارهای معرفی شده در محتوای مپ رو در عکس زیر ببینید که اکثر موراد بالا توش رعایت شده ؛راستی این نکته مهم رو فراموش نکنید که زمان نوشتن این سبک محتوا برای هر کسبوکار هر مورد رو در صورت لزوم ذکر کنید یعنی اگر فرضا یک کسبوکار وب سایت داشت خب جاشو خالی بزارید و بیخیالش بشین.
محتوای مپ، چه مزیتی داره؟
حالا که رسیدیم به اینجای کار خب احتمالا این سوال مهم توی ذهن شما ایجاد بشه که اصلا این محتوای مپ، چه مزیتی داره!؟ برای اینکه مزایای این سبک محتوارو بهتر درک کنیم باید یکم از بحث تخصصی سئو خارج بشیم و وارد یکی از بحثهای داغ دیجیتال مارکتینگ به نام سفر مشتری یا همون Customer Journey بشیم.
سفر مشتری [customer jurney] چیه؟
خلاصه مطلب اینه که مردم وقتی اقدام به خرید یک کالا یا خدمات میکنند یک روند طولانی و تقریبا پیچیده رو طی کردن تا سر آخر تصمیم به خرید نهایی گرفتن یعنی مثلا اگر دوست شما امروز صبح رفته و فلان مدل گوشی رو خریده مطمئن باشید بعد از بیدار شدن تاس ننداخته که این گوشی رو بخرم یا نه و از چند ماه قبل وارد یک پروسه پیچیده به نام سفر مشتری شده تا اینکه امروز به مرحله آخر رسیده و گوشیش تو دستشه.
یعنی چی؟ یک مثال از سفر مشتری میزنی؟
فرض کنید توی یک جمعی نشستید و حرف از فناوری فایو جی میشه و این موضوع ذهنتونو درگیر میکنه، وقتی میرید خونه برای برطرف کردن کنجکاوی ذهنتون میرید سراغ اینترنت و سرچ میکنید فایو جی چیست و یا از دوستتون میپرسید و خلاصه راجبش اطلاعات به دست میارین.
حالا بعد از یک مدت که هوس میکنید مدل گوشیتونو عوض کنید یاد قابلیت فایو جی میوفتید و پیش خودتون میگین که خوبه گوشی منم این فناوری رو داشته باشه و میرید دنبال گوشی میگردید که فایو جی باشه و در نهایت هم بعد از پیدا کردن گوشی مورد نظر، توی گوگل سرچ میکنید خرید فلان گوشی از برند ایکس، چرا ؟ چون فایو جی داره!
ارتباط سفر مشتری و محتوای مپ چیه؟
حالا بریم سراغ بحث اصلی خودمون یعنی همون محتوای مپ! میببینید که عبارتهایی که مربوط به محتوای مپ هستند در دل سفر مشتری جای دارند یعنی کاربر در مسیر سفر مشتری که داره طی میکنه در یک مرحلهای وارد محتوای مپ شما میشه و یک قدم به خرید نهایی نزدیک ترمیشه.
کلمات لوکیشن محور کجا سرچ میشن؟
کلمات لوکیشن محور در ایستگاههای نهایی سفر مشتری سرچ میشن، یعنی جایی که کاربر اطلاعات کافی شو به دست آورده و حالا فقط دنبال خرید کردنه اما اینجا یک نکته مهم وجود داره!
چرا محتوای مپ تولید کنیم اصلا؟
یادتون باشه توی بعضی از محصولات مثل مبل، گوشی تلفن همراه، پرده و … مردم چندان علاقهای به خرید اینترنتی ندارند و ترجیح میدن خریدشونو حضوری انجام بدن، این موضوع مختص به ایران نیست و همه جای دنیا اینطوریه.
پس اگر شما محصولی داشته باشین که توی این کتگوری میگنجه و مخاطبش علاقه چندانی به خرید آنلاین نداره بهتره بخیال درست کردن لندینگ اختصاصی برای فروش آنلاین محصولتون بشین و به فکر تولید یک محتوای مپ ناب و درجه یک باشین.
دو تا مثال ساده برای درک بهتر موضوع
ممنونم که تا اینجای کار همراه من بودین، برای اینکه موضوع این مقاله بهتر براتون جا بیوفته و بتونید راحتتر یک محتوای مپ کاربردی تولید کنید بیاین دو تا مثال مربوط به این موضوع رو بررسی کنیم.
خدمات ایمپلنت غرب تهران
فرض کنید شما ساکن غرب تهرانید و مدتهای زیادیه که به فکر ایمپلنت کردن دندونهاتون هستید و توی این مدت حسابی دربارش تحقیق کردن و اطلاعات کافی به دست آوردین که ایمپلنت چیه و چه مزایا و معایبی داره و … و حالا که رسیدید به انتهای مسیر سفر مشتری میرید سراغ گوگل و عبارت (خدمات ایمپلنت غرب تهران)رو سر چ میکنید.
خب قطعا شما اینجای کار دنبال خوندن مقاله و ویدئو آموزشی و …. نیستید و میخواین سایتی که توش هستید سریع بره سراغ اصل مطلب و بهترین مراکز ایمپلنت رو به شما معرفی کنه و اینجای کاره که محتوای مپ به کمک شما میاد.
خرید مبل چستر در تهران
مبل هم جزو کالاهایی هست که بیشتر مردم علاقه دارن به صورت حضوری اونو خریداری کنند، فرض کنید اگر شما قصد خرید مبل چستر داشته باشید و توی گوگل سرچ کنید خرید مبل چستر در تهران، توقع پیدا کردن یک فروشگاه مناسب و باکیفیت برای خرید مبل مدنظرتون رو دارید نه دیدن عکس و مقاله و حرفهای اضافی!
نکته کنکوری برای کارفرمایان محترم !
اگر کارفرما هستید و مشغول خوندن این مقاله، این نکته رو یک جایی یادداشت کنید تا یادتون نره و اگر سئو کار مجموعه هستید فورا مسئله رو به گوش کارفرما برسونید، اما حالا ماجرا چیه!؟
این روزها اکثر کارفرماهای محترم دنبال کلیک بیشتر هستند و تصور میکنند با کلیک بیشتر میتونن به فروش بیشتر هم برسند! یعنی دودستی چسبیدن به کلمات پررقابت و پر کلیک و از این موضوع غافل شدن که آقا ممکنه یسری کلمات کلیدی و عبارتها باشند که درسته کلیک کمتری دارند ولی نرخ تبدیل شون بهتره یا به زبون خودمون مشتری بیشتری برات میارن!
پس بهتره اینجا هوشمند رفتار کنیم و به جای زوم کردن روی کلمات پررقابت، بریم سراغ به اصطلاح کیورد گپهای حوزه کاریمون و با سئو کردن اونها سادهتر از آب خوردن توی گوگل رتبه بگیریم و کلی مشتری به کسبوکاری سئو سایتش با ما هست تزریق کنیم.
آیا محتوای لوکیشن محور میتونه به من کمک کنه؟
خب سوال اصلی اینجاست که اصلا محتوای لوکیشن محور میتونه به سایت من کمک کنه یا نه !؟ برای جواب این سوال باید به این موضوع فکر کنید که جنس محصول و خدمات شما چیه؟ اگر جزو دسته کسبوکارهایی هستید که مشتریاش بیشتر تمایل به خرید حضوری دارند بهتره شما هم به فکر استفاده از محتوای مپ باشید.
چرااستفاده از محتوای مپ به نفع شماست؟
ممکنه با وجود خوندن تمامی نکتههایی که بهتون گفتم بازم قانع نشده باشید که از محتوای لوکیشن محور استفاده کنید و تصور کنید یجورایی با این کار به کسبوکارتون ضرر میزنید، اگر تو هم دو دلی، سه تا دلیل مهمی که بهت میگه چرا استفاده از محتوای لوکیشن محور واجب هست رو بخون.
بخوای یا نخوای مردم رقباتو پیدا میکنن !
شاید تمایل داشته باشین که اطلاعات رقباتونو از چشم مشتریان احتمالیتون پنهان کنید اما بهتره بدونید شما چه بخواین چه نخواین بالاخره مشتریتون با رقیب شما هم مواجه میشه پس چه بهتر که این مواجه شدن در قدم اول توی سایت خودتون باشه.
شانس اینو دارین که کاربر بیشتر تو سایتتون بمونه
کاربرها عاشق اطلاعات مفیدی هستند که به دردشون بخوره و درون مایه محتوای مپ هم دقیقا همچین چیزیه و شما با تولید یک محتوای مپ مفید میتونید دقایق طولانی کاربر رو در سایت خودتون نگه دارید.
مردم اصولا ۲۰ درصد اول محتوارو میخونن
بر اساس تحقیقات اثبات شده روانشاسی ذهن کاربران در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ۹۵ درصد مردم اصولا تنها ۲۰ درصد ابتدایی محتوارو با دقت میخونن و باقیشو اسکرول میکنند و تنها جاهایی که براشون جذابه مکث میکنند پس با این اوصاف وقتی شما اطلاعات خودتون رو توی ۲۰ درصد اولیه محتوا جای میدین رقبای شما شانس خیلی کمی برای دیده شدن دارند.
سخن پایانی
توی این مقاله به صورت مفصل با محتوای مپ و مثالهاش آشنا شدین اگر شما هم جزو سایتهایی هستید که به این نوع محتوا نیاز دارید همین حالا دست به کار شین و محتوای مپ خودتونو تولید کنید یا اون رو به سایت های تولید محتوا بسپارید تا براتون بنویسند.
فقط فراموش نکنید که خودتونو اول از همه معرفی کنید و از قرار دادن ویدئو، پادکست و عکس غافل نشین.
امیدوارم از این سبک محتوا استفاده کنید و لذت ببرید، موفق باشید
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section