برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر رقابت و پرفروش در حوزه کاریتان بهتر است به جای اینکه لقمه را دور سرتان بپیجانید از همان اول سراغ راه حل اصلی کار بروید و با یک آنالیز جانانه متوجه شوید که کلمه کلیدی که رقبای شما روی آنها کار کردهاند کدام کلمات است تا شیرین تر از مثل معروف هلو بپر توی گلو لیست دلچسبی از کلمات کلیدی سود آور کسب و کارتان پیدا کنید و پر قدرت به قلب کار حمله کنید. در این مقاله همراه من باشید تا مروری کوتاه بر پرطرفدارترین روشهای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا داشته باشیم.
تحلیل رقابت کلمات کلیدی (Keyword Competition Analysis) چیست؟
پیش از آنکه سفر هیجان انگیزمان به دنیای شناخت بهترین ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی رقبا آغاز شود بهتر است سری به پاسخ این پرسش اساسی بزنیم که اصلا چرا باید کلمات کلیدی رقبا را آنالیز کنید و چرا باید این همه دردسر و بدبختی را به جان بخریم تا فقط به لیست ناقابلی از کلمات کلیدی رقبا دست پیدا کنیم؟
۵ دلیل برای آنالیز کلمات کلیدی رقبا
- آنالیز داده های مربوط به سایت رقبا
- اولویت بندی کیوردها
- کمک به رشد سایت
- پیدا کردن کلمات پر ترافیک
- جهت دار شدن مسیر استراتژی محتوا
محبوبترین روشهای پیدا کلمات کلیدی رقبا
حالا که از اهمیت بالای تحلیل کلمات کلیدی رقبا باخبر شدید وقت آن رسیده است که به سراغ ابزارها و روشهای حرفهای پیدا کردن و آنالیز کلمات کلیدی رقبا برویم تا در یک چشم بر هم زدن بتوانید لیست کلمات کلیدی پر فروش و پر رقابت رقبایتان را پیدا کنید و شما هم بدون هیچ دردسری با سرنخ گرفتن از لیست کلمات پیدا شده مسیر استراتژی محتوای وب سایتتان را ترسیم کنید.
به صورت خلاصه ۴ روش اصلی برای آنالیز کلمات کلیدی رقبا تعریف شده و این روشهای مهم در موارد مختلفی مثل استفاده از ابزارهای ایرانی و خارجی، تحلیل سئو محتوا، و آنالیز سئو خارجی رقبا خلاصه میشود، برای اینکه بیشتر با این روشها آشنا شوید و بهترین ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبای کسب و کارتان را پیدا کنید در ادامه همراه ما باشید.
ابزارهای خارجی آنالیز کلمات کلیدی رقبا
به دلیل افزایش اهمیت مبحث پیدا کردن کلمات کلیدی پر رقابت شدن ابزارهای این حوزه در وب خارجی و داخلی، ابزاهای خارجی متعددی برای این کار در وب فارسی و معرفی شد و شما به همین دلیل تا به امروز تعداد بسیار زیادی ابزار حرفهای معرفی کلمات کلیدی رقبا در وب انگلیسی معرفی شد که خوشبختانه شما نیز شانس استفاده از این ابزارهای حرفهای را دارید.
Keyword Planner
کیورد پلنر یک ابزار قدیمی و جالب است که سالها پیش از قلب گوگل ادز متولد شد و الان نیز برای استفاده از آن باید دنگ و فنگ های ثبت نام در گوگل ادز را به جان بخرید تا بتوانید چند دقیقه از این ابزار ناقابل که آنقدرها هم دقت اطلاعاتش چنگی به دل نمیزنند استفاده کنید، در کل کیورد پلنر یک ابزار کاملا معمولی برای آنالیز کلمات کلیدی محسوب میشود که دقت آنچنانی نداشته و ممکن است حتی گاهی اوقات به درو دیوار بزند و خیلی نمیتوان روی تخمینهای آن حساب باز کرد.
Kwfinder
این ابزار، خوراک وبمسترهایی است که به دنیال یک عصای دست همه کاره و شسته رفته برای پیدا کردن اصلیترین کلمات کلیدی رقبا میگردند، در این ابزار دیگر خبری از دردسرهای ایجاد اکانت و سر و کله زدن با گوگل و ماجراهای گوگل ادز نیست و شما به راحتی بعد از ورود به لینک این ابزار میتوانید از قابلیتهای منحصر به فرد آن از جمله پیدا کردن کلمات کلیدی هدف ، لانگ تیلها و … استفاده کنید و به همین ترتیب سرعت تحقیق کلمه کلیدی و فرایند تدوین استراتژی محتوای وب سایتتان را افزایش دهید.
ubersuggest
همانطور که پیشتر گفتم نباید از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی رقبا توقع بهره وری ۱۰۰% اشته باشید اما خیلی از این ابزارها مثل اوبر ساجست تقریبا میتوان گفت که قدرت بالاتری نسبت به سایر ابزارها دارند و میتوانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید تا لیست جامع و شسته رفته و پرسرچ و لانگ تیلهای پررقابت از رقبایتان به دست آورید.
Similarweb
بعد از اتمام دوره کاری مفید الکسا و حذف شدن آن، سیمیلار وب روی کار آمد و تلاش کرد با ارائه امکانات مختلفی از جمله دادههای اختصاصی هر وب سایت در ۶ ماه گذشته، کلمات پرسرچ، اندازه گیری ترافیک سایت رقبا بررسی نرخ پرش محتواها منابع ترافیک، ارجاع، سرچ های کاربران و … به یک ابزار قابل اعتماد و مفید تبدیل شد و حالا اگر شما نیز به دنبال یک ابزار بدون دردسر سرشار از امکانات برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبایتان میگردید میتوانید روی سیمیلار وب حساب باز کنید.
ابزارهای ایرانی
در میان تب و تاب شلوغ معرفی سایتها و ابزارهای خارجی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقیب رقبای ایرانی نیز حرفههای شنیدنی بسیاری برای گفتن دارند، ابزارهای مختلفی مثل جت سئو، سئو سیگنال، میزفا تولز و …… جزو محبوبترین ابزارهای ایرانی هستند که شما میتوانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا از آنها استفاده کنید و لذت ببرید.
جت سئو
جت سئو یک ابزار همه فن حریف درجه یک محسوب میشود که میتوانید با خیال راحت از آن برای آنالیز کلمات کلیدی وب سایتتان استفاده کنید، ابزار تحقیق کلمه کلید جت سئو برای انجام کارهای مختلف مثل آنالیز کلمات کلیدی پر سود و پرفروش رقبا، بررسی خطاهای سئو رقبا، پیشنهاد تعداد کلمات مناسب برای مقالات، پیشنهاد متا دسکریپشن، آنالیز کلمات کلیدی رقبا و …. کارساز است.
سئو سیگنال
احتمالا باورتان نشود که ابزار سئو سیگنال همان ابزار جادویی است که تمامی نیازهای شما را در ابتدای مسیر آنالیز کلمات کلیدی برطرف میکند و یک لیست شسته رفته از کلمات کلیدی رقیب همراه جایگاه و سرچ ولوم به شما ارائه میکند با این اوصاف بهتر است فرصت را از دست ندهید و اگر به دنبال یک لیست درجه یک و جامع از کلمات کلیدی رقبای سایت خود هستید به سئو سیگنال سر بزنید.
آنالیز انکر تکستهای رقبا
به هر میزانی که از ابزارهای مختلف برای آنالیز کلمات کلیدی رقبا استفاده کنید باز هم یک جای کار لنگ میزند و این لنگ زدن و پیچش از بازی پنهان رقبای شما برای نمایش کلمات کلیدی اصلی بر روی سایت نشات میگیرد یعنی هرمیزانی که شما تلاش کنید تا کلمات کلیدی پرفروش و پر رقابت سایت رقیبتان را پیدا کنید به نتیجه مشخصی نخواهد رسید چون رقیب شما مشغول بازی در سایه رقابت است و نمیتوانید ردی از کلمات کلیدی اصلی او بگیرید به جز اینکه به سراغ انکر تکستهای اصلی کلمه کلیدی آن در فرایند لینک دهی بروید.
Semrush
سمراش، یک ابزار جانانه برای تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن کلمات پرفروش رقبا محسوب میشود خلاصه مطلب اینکه در سمراش از شیر مرغ تا جو ن آدمیزاد درباره کلمات کلیدی رقبا اطلاعات مفید و سازندهای از جمله میزان سرچ، کیوردگپها، وضعیت شبکههای اجتماعی، آنالیز کیفیت بک لینکها و …. پیدا میشود اگر دنبال یک ابزار سئو حرفهای هستید که علاوه بر معرفی لیست کلمات کلیدی پر رقابتتان لیست اطلاعاتی جانانه از بخش های مختلف وب سایت شما ارائه دهد، سمراش را از دست ندهید.
Ahrefs
مگر میشود حرف ابزارهای کاربردی پیدا کرد کلمات کلیدی رقبا در میان باشد اما یادی ابزار کاربری ahrefs نکنیم؟ با این ابزار جادویی هر غیر ممکنی امکان پذیر است، با کمک ahrefs میتوانید بیرحمانه کلمات کلیدی رقبایتان را آنالیز کنید و به دادههای مستدل و قوی برای ترسیم استراتژی محتوای سایت خودتان برسید البته فراموش نکنید که استفاده از این ابزار رایگان نیست و برای استفاده از تمامی امکانات آن باید اکانت بخرید اما میتوانید با تهیه اکانتهای اشتراکی هزینهتان را در مسیر استفاده از ahrefs کاهش دهید و با خیال راحت و پرداخت کمترین پول از آن استفاده کنید.
SEO Review Tools
سئو ریویو تولز نیز مثل سایز ابزار های معرفی شده یک ابزار همه چیز تمام عالی محسوب میشود که میتوانید از آن برای پیدا کرد کردن کلمات کلیدی سایت رقبایتان کمک بگیرید این ابزار حرفهای در بخشهای مختلف سئو از جمله سئو داخلی، سئو محتوا، سئو فنی و …. به شما اطلاعات جالب و مفیدی میدهد و در کل اگر زمانی نیا به بررسی و اطلاعات بیشتر پیرامون وب سایتتان بودید میتوانید با خیال راحت به این ابزار حرفهای اعتماد کنید.
بررسی سئو محتوای رقبا
اما در پایان کار نوبت به معرفی آخرین روش پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا که چندان باب میل من نیست یعنی بررسی سئو محتوا رقبا میرسد در این روش دیگر خبری از ابزارها و روشهای میانبر نیست و شما باید خودتان دست به کار شوید و با آنالیز بخشهای مختلف محتوای سایت رقبا مثل تایتلها، متادسکریپشنها، آلت تصاویر … تلاش کنید تا کلمات کلیدی صفحات مختلف را شکار کنید.
سخن پایانی
خیلی ممنونم که تا اینجای مقاله همراهم بودید تلاش کردم تا کاربردیترین ابزارهای آنالیز و پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا را به شما معرفی کنم شک نکنید که ابزارهای معرفی شده بهترین نیستند و در کل ممکن است حتی ابزارهای لیست بالا نیز مشکلات خاصی داشته باشند و در کل من از بین این همه ابزار و روش معرفی شده با ابزارهای جت سئو، سئو سیگنال و سئو ری ویو تولز راحتتر هستم اما حالا نوبت شما است که عینک تحلیل گری و آنالیزگرانه بر چشم بزنید و مشخصی کنید که از کدام ابزارهای معرفی شده خاطره بهتری دارید و اصلا جای کدام ابزار در لیست ما خالی است؟
خوشحال میشم نظرات و سوالات خودتون رو برام بنویسید. Comment Section